خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت

روزشمار غدیر

بایگانی

رادکانا

.

موضوعات

دریافت کد وضعيت آب و هوا

آیا از حوادث پس از عید غدیر خبر دارید؟؟؟

مَعاشِرَالنّاسِ، إِنِّى أَدَعُها إِمامَةً وَ وِراثَةً (فى عَقِبى إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ)، وَقَدْ بَلَّغْتُ ما أُمِرتُ بِتَبْلیغِهِ حُجَّةً عَلى کُلِّ حاضِرٍ وَغائبٍ وَ عَلى کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْلَمْ یَشْهَدْ، وُلِدَ أَوْلَمْ یُولَدْ،                    فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ                                                                 پس پیام مرا تا روز قیامت هر حاضری به غائبان و هر پدری به فرزندش برساند.سینه به سینه نقل کنید تا پهنه قیامت خطبه مرا به گوش عالم برسانید

مناقب على بن ابى ‏طالب ح 155. الفصول المهمة 40 فصل اول. المناقب الثلاثة 18 - 19 باب اول

حوادث پس از غدیر

سوال 47: چرا مخالفان ولایت در روز غدیر به آخر خط و به بن بست رسیدند؟
پاسخ: چند گروه از مخالفان سیاسی که با یکدیگر پیمان سیاسی، نظامی بستند معتقد بودند تا پیامبر زنده است آنها نمی توانند به اهداف سیاسی خود برسند.
پس تمام طرحها و نقشه‏ها برای دوران پس از پیامبر زنده نگهداشتند تا رسول خدا بر منبر مدینه و یا در کوچه و خیابان یا در اجتماعات معمولی از امامت امام علی و فرزندانش سخن می‏گفت و رهنمود می‏داد برای مخالفان هر چند ناگوار بود اما تا حدودی قابل تحمل بود. اما در روز غدیر خم به دنبال سالها تذکر و رهنمود از نظر کاربردی وارد نهایی‏ترین مرحله تحقق رهبری شده و از آن اجتماع عظیم برای امام علی (علیه السلام) بیعت گرفت زیرا احادیث و روایات می‏توان با تهاجم و محاصره فرهنگی به دست فراموشی سپرد اما بیعت 120 زن و مرد و حاجیان از حرم باز گشته را چگونه می‏شود بدون فشار نظامی از خاطره زدود؟ از فرهنگ‏نامه‏ها پاک از ذهنها و دلها شست؟ اینجا بود که چاره‏ای جز حرکت نظامی و رسوایی خود ندیدند.
سوال 48: اولین کسی که آشکار را مخالفت کرد چه کسی بود؟
پاسخ: شخصی بنام حارث بن نعمان فهری بود که با تحریک دیگر مخالفان جرات کرد تا آشکارا مخالفت کند و با رسول خدا به مجادله بپردازد.
سوال 49: چه افرادی پس از بیعت عمومی دست به توطئه و مخالفت زدند؟
پاسخ: آنانکه نقشه ترور پیامبر را ریختند آنان پس از 75 روز به خانه امام علی هجوم آوردند آنانکه امامت را از اهل بیت غصب کردند.
سوال 50: چرا پس از غدیر عذری برای کسی باقی نماند؟
پاسخ: زیرا هم ابلاغ فرشته بود و هم اعلام رسول خدا انتخاب الهی بود و هم بیعت آشکار پیامبر با حضرت علی و سرانجام بیعت عمومی مسلمانان یا امامان معصوم از امام علی تا حضرت مهدی پس از ابلاغ زبانی و بیعت علمی تمام مسلمانان بلاد اسلامی همراه پیامبر اسلام آیا دیگر عذری برای انکار غدیر باقی خواهد ماند؟ هر گونه حضرت زهرا (صلی الله علیه و آله) بارها این حقیقت را مطرح می‏کرد که فرمود فما جعل الله لاحد بعد غدیر خم من حجه و لاعذر خداوند بزرگ پس از حادثه غدیر خم که ولایت امام علی (علیه السلام) اعلام گردید برای هیچ کس عذر و بهانه‏ای باقی نگذاشته است.
سوال 51: اولین مخالف غدیر که عذاب شد به پیامبر چه گفت؟
پاسخ: حارث بن نعمان فهری پس از مخالفت آشکار خطاب به رسول خدا گفت: ای محمد ما را به خدا خواندی پذیرفتیم نبوت خود را مطرح کردی لااله الا الله و محمد رسول الله گفتیم مارا به اسلام دعوت کردی اجابت کردیم و گفتی نماز در 5 وقت بخوانید خواندیم به زکات و روزه و حج و جهاد سفارش کردی اطاعت کردیم. حال پسر عموی خود را امیر ما ساختی که نمی‏دانیم این حکم از طرف خداست یا اراده شخصی شما پیدا شده رسول خدا پاسخ داد: سوگند به خدا که جز او پروردگار نیست این دستور از طرف اوست
سوال 52: اولین مخالف غدیر چگونه عذاب شد؟
پاسخ: حارث بن نعمان فهری خود تقاضای عذاب کرد و آنقدر مغرور که می‏پنداشت قدرتی وجود ندارد تا او را کیفر دهد وقتی رسول خدا به او فرمود اعلام ولایت امیرالمومنین و فرمان بیعت عمومی به دستور خدا انجام گرفت و من وظیفه‏ای جز ابلاغ و اجرای آن نداشتم حارث بن نعمان پس از شنیدن این جواب خشمناک شد سر به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا اگر آنچه محمد درباره علی می‏گوید از طرف توست به امر توست سنگی از آسمان فرو آید و مرا عذاب کند هنوز سخنان حارث بن نعنان نرسیده بود که از آسمان سنگی بر او فرود آمد و او را به هلاک رساند که آیات 1 و 2 سوره معارج نازل شد.
سوال 53: کدام آیه قران به کیفر مخالفت غدیر اختصاص دارد؟
پاسخ: آیه 1 و 2 سوره معارج:
سال سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع
سوال 54: حضرت فاطمه زهرا (صلی الله علیه و آله) نسبت به آغاز مخالفت چه فرمود؟
پاسخ: حضرت زهرا نگاهی معنا دار به امام علی نمود و فرمود اتظن یا اباالحسن ان هذا الرجل والله لا هو الا طلیعه قوم لا یلبثون ان یکشفوا عن وجودهم اقنعتها عند ما تلوح لهم الفرصه ای ابالحسن آیا گمان می‏کنی در مخالفت با غدیر این مرد تنهاست سوگند به خدا او پیشگام قومی است که هنوز نقاب از چهره‏هایشان فرو نیفتاده است. آنگاه که فرصت به دست آوردند مخالفت خود را آشکار خواهند ساخت. علی (علیه السلام) در پاسخ فرمود: من دستور خدا و پیامبر را انجام می‏دهم و به خدا توکل می‏کنم که بهترین یاری دهنده است.
سوال 55: چند آیه به مخالفان غدیر اختصاص دارد؟
پاسخ: آیه 1 و 2 سوره معارج به مخالفت و عذاب حارث بن نعمان فهری.
2- آیه 67 مائده به کل مخالفان غدیر ارتباط دارد که فرمود:
و الله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین خدا تو را از شر انسانهای مخالف حفظ می‏کند همانا خدا مردم کافر را هدایت نخواهد کرد.
سوال 56: مخالفان غدیر چه توطئه‏های را طراحی کردند؟
پاسخ: توطئه‏های فراوانی را طراحی کردند که مهمترین آنها به شرح زیر است:
1- مخالفت آشکار
2- طرح ترور رسول خدا در جاده‏های کوهستانی بین راه مدینه‏
3- پیمان نظامی برای بدست گرفتن قدرت.
4- نوشتن طومار دروغین و نفرین شده.
سوال 57: اولین برخورد مسلحانه پس از غدیر چگونه شکست خورد؟
پاسخ: مخالفان ولایت امیرالمومنین که فکر می‏کردند در بن بست کاملی قرار دارند تصمیم نهایی را گرفتند و آن ترور پیامبر (صلی الله علیه و آله) که به گونه‏ای طبیعی با رم دادن شتر آن حضرت در عقبه که راه کوهستانی و دره‏های عمیق داست به اهداف خود برسند و به یکدیگر گفتند و بر سر کوهستانی عقبه کمین کرده و با سنگ و چوب و آلاتی که صداهای وحشتناک تولید کند شتر پیامبر را رم می‏دهیم تا سقوط کند و آن را در دره‏های عمیق فرو غلطد آنگاه از تاریکی شب بهره جسته فرار می‏کنیم و فردا همه جا می گویم مرگ پیامبر یک حادثه طبیعی بود سپس با شتاب رفتند بر سر راه کمین کردند و منتظر رسیدن شتر پیامبر و همراهانش شد رسول گرامی اسلام به وسیله فرشته وحی از نقشه آنان آگاهی یافت چون به عقبه نزدیک شدند به حذیفه بن یمان و عمار و یاسر فرمود تا یکی عنان شتر را دست گیرد و دیگری شتر را هدایت کند منافقان کمین کرده و هر چه داشتند پرتاب کردند و با سر و صداهای گوناگون سعی کردند تا شتر را رم دهند که به امر خدا هیچ تزلزلی در حرکت شتر پدید نیامد و ترور نا فرجام ماند. طراحان ترور پیامبر این فرصت طلایی را نمی‏توانستند از دست بدهند که با شمشیرهای برهنه خود به پیامبر حمله کردند ولی با مقاومت بی نظیر عمار و یاسر حذیفه رو به رو شدند اگر اندکی درنگ می‏کردند دیگر یاران پیامبر که آهسته و پیوسته در یک کاروان بزرگ در حرکت بود سر می‏رسیدند و کار همه منافقان تباه می‏شد پس ناچار فرار کردند حذیفه گفت: یا رسول الله آنها چه کسانی بودند پیامبر فرمود: نگاه کن در آن هنگام برقی جهید و چهره آنان آشکار شد که حذیفه با شگفتی آنها را شناسایی کرد. پس از ترور نافرجام و افشای اسامی دست‏اندرکاران اولین زنگ خطر در امت اسلامی به صدا درآمد که مخالفان به خط آخر رسیدند و از هیچگونه اقدامی دست بردار نیستند. که اندوهی بر دل پیامبر نشست و با نگرانی و مراقبت شدیدتری در حفظ جان رسول خدا می‏کوشیدند و همه می‏دانستند چه اختلافاتی پدید خواهد آمد و به روشنی حوادث تلخ آینده را می‏نگریستند که نگرانیها و گریه‏های رسول در آستانه در آستانه رحلت برای تنهای علی (علیه السلام) و اهل بیعت گرانی او بر همین اساس شکل می‏گرفت.
سوال 58: تشکلهای سیاسی پس از غدیر چه اهدافی داشتند؟
پاسخ: پس از بیعت عمومی مسلمانان با علی (علیه السلام) و نگرانی سخت مخالفان هر لحظه‏ای احتمال می‏رفت که از غدیر خم تا مدینه در آن راه طولانی تشکلهای شیطانی شکل گیرد و دست به سلسله حرکات مذبو خانه که برای جهان اسلام و وحدت امت اسلامی نا خوشایند باشند از این رو پیامبر اسلام دستور داد تا منادی اعلام کند که در طول راه به امر رسول خدا تا رسیدن به شهر مدینه دو نفر یا سه نفر حق ندارند گرد هم آمده و در گوش یکدیگر زمزمه کنند. با این فرمان تشکلهای شیطانی ضربه خورد و اجتماعات توطئه‏آمیز لغو گردید مخالفان دیگر نتوانستند در طول راه نقشه را سامان دهند یا طرح خطرناکی را تحقق بخشند.
سوال 59: اولین طومار ننگین را چگونه و برای چه نوشتند؟
پاسخ: گروه دیگر به فکر تهیه طوماری افتادند تا مخالفت خود را با ولایت علی (علیه السلام) اعلام دارند و بگویند که مخالفت ما سازمان یافته و مستحکم است. و از این رو در خانه ابابکر آمدند و پس از گفتگوهای فراوان عهد نامه‏ای با خط سعید بن عاص نوشتند که با بررسی امضای تایید کنندگان این طور عمیق کینه توزی قریش و مخالفان علی (علیه السلام) به اثبات می‏رسد که نام ابوسفیان و فرزند ابو جهل و صفوان بن امیه در راس همه امضاها به چشم می‏خورد یعنی سردمداران شرک و کفر دست در دست منافقان مسلمانان نما نهادند تا خورشید ولایت را انکار کنند.
سوال 60: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) کدام آیه را از قرآن را در افشای طومار ننگین قرائت کردند؟
پاسخ: پیامبر (صلی الله علیه و آله) پس از مشاهده ابوعبیده جراح چون آگاهی به توطئه پنهانی آنان داشت آیه 79 سوره بقره را تلاوت فرمود: فویل للذین یکتبون الکتاب بایدد یهم ثم یقولون هذا من عندالله (وای بر کسانی که کتاب را با دوستان خود می‏نویسند و آن را برای اینکه به بهای اندک بفروشند به خدا نسبت می‏دهند)

غدیر در آیات و روایات‏

سوال 61: اولین آیات مربوط به به روز غدیر کدام است؟
پاسخ: آیه که بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نسبت به حادثه عظیم غدیر نازل شد آیه 67 سوره مائده است که می‏فرماید یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک (ای پیامبر آنچه بر تو نازل شد نسبت به ولایت علی (علیه السلام) از طرف پروردگار تو امروز ابلاغ کن.
سوال 62: چند آیه قرآن به حادثه عظیم روز غدیر اختصاص دارد؟
پاسخ: چهار آیه ماجرای عظیم اختصاص دارد:
1- آیه 67 سوره مبارکه مائده اولین آیه یا ایها الرسول بلغ....
2- آیه 3 سوره مائده الیوم اکملت لکم دینکم...
3- آیه 1 و 2 سوره معارج سال سائل بعذاب واقع.... (نسبت به عذاب کردن حارث بن نعما فهری)
4 آیه 79 سوره مبارکه بقره قویل للذین یکتبون الکتاب... (نسبت به پیمان نامه سیاسی ابابکر و عمر و عثمان وابو عبیده و سالم، که پیماننامه را در اختیار ابو عبیده گذاشتند و پیامبر صبح فردا خطاب به او این را خواندند)
سوال 63: چرا در روز غدیر دین کامل شد؟
پاسخ: کامل به دین نبوت و امامت بستگی دارد زیرا پیامبران دین الهی را به مردم ابلاغ می‏کند و تشکل ملت و دولت توحیدی می‏دهند و عامل محدثه آوردند دین می‏باشند و امامان و معصوم دین الهی را پس از پیامبران با همان اصلت و سلامت به عصرها و نسلهای آینده انتقال می‏دهند،
حفظ می‏کنند و عامل جاودانگی و حفظ دین خداوند چون در غدیر خم بیعت با ولایت تحقق یافت و اصل امامت در پرتو اصل نبوت سامان گرفت دین تکمیل شد که فرمود الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا (امروز روز غدیر دین را برای شما کامل کردم، و نعمت من بر شما تمام شد و رضایت دادم که اسلام دین شما باشد)
سوال 64: چرا نعمت‏های خدا بر انسانها در روز غدیر به اکمال رسید؟
پاسخ: همه نعمتها و خوبیها، صلح و آرامش، امنیت و رفاه، همه در سایه حاکمیت اسلام است و حاکمیت اسلام پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در پرتو ولایت عترت است، پس نعمت ولایت از همه نعمتها برتر است که در روز غدیر با تحقق بیعت عمومی برای ولایت عترت، و نعمتها پروردگاری کامل شد و اتممت علیکم نعمتی
سوال 65: حضرت زهرا (صلی الله علیه و آله) چگونه غدیر را مطرح می‏فرماید؟
پاسخ: حضرت زهرا (صلی الله علیه و آله) فرمود: و اعجبا انسیتم یوم غدیر خم سمعت رسول الله یقول: علی خیر من اخلفه فیکم و هو الامام و الخلیفه بعدی و سبطای و تسعه من صلب الحسین ائمه ابرار لئن اتبعتموهم وجد تموه هاین مهدیین و لئن خالفتموهم لیکون الاختلاف فیکم الی یوم القیامه حضرت زهرا (صلی الله علیه و آله) فرمود: (شگفتیها!آیا حادثه عظیم غدیر خم را فراموش کرده‏اید؟ شنیدم که پیامبر گرامی اسلام فرمود: علی بهترین کسی است که او را جانشین خود را در میان شما قرار می‏دهیم علی (علیه السلام) امام و خلیفه بعد از من است و دو فرزندم حسن و حسین (علیه السلام) و نه فرزند از فرزندان حسین (علیه السلام) پیشوایان و امامی پاک و نیک اند. اگر از آنها اطاعت کنید شما را هدایت خواهند نمود و اگر ورزید تا روز قیامت بلای تفرقه و اختلاف در میان شما حاکم خواهد شد)
سوال 66: امامان معصوم (علیه السلام) چگونه غدیر را تبلیغ می‏کردند؟
پاسخ: مناظرات سیاسی و عقیدتی خود را به یاد غدیر می‏انداختند و می‏فرمودند اگر اعتراف دارید که روز غدیری وجود دارد، و بیعت با ولایت در آن روز تحقق یافت، پس چرا حکومت غیر ما را پذیرفته‏اید؟
پس از حضرت زهرا (صلی الله علیه و آله) کسی که روش مناظره با حدیث غدیر را از نظر کاربردی مطرح فرمود علی (علیه السلام) است. در بسیاری از مواقع حساس و در روز شوری تا ((سال 23 هجری)) که امام فرمود فانشد کم بالله هل فیکم احد قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) ((من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره لیبلغ الشاهد الغایب))غیری
می‏طلبم‏آیا در میان شما غیر از من کسی هست که پیامبر درباره او فرموده باشد ((هرکس که من مولای او هستم علی مولی اوست خدایا دوست دوست دار دوستان او را دشمن دار دشمنان او را یاری کن یاری کنندگان او را، پس باید حاضران به غایبان خبر دهند)) همه گفتند: نه غیر از تو کسی نیست.
و پس از حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) حضرت امام مجتبی (علیه السلام) و عمار یاسر و عبدالله بن جعفر و قیس بن سعد با یاد حماسه غدیر با دشمنان علی (علیه السلام) بحث و مناظره کردند.
روش استفاده از حدیث غدیر را دیگران از حضرت زهرا یاد گرفتند که آغاز گر این راه بود، و با دشمنان ولایت بر اساس حماسه غدیر بحث و مناظره می‏کرد که یکی از آنها اصبغ بن نباته است. اصبغ یکی از رجال بنام و از یاران حضرت علی است که برای مذاکره با معاویه به شام فرستاد. می‏گوید: وقتی بر معاویه وارد شدم دیدم عمرو بن عاص و جمعی از سران بنی امیه در اطراف معاویه حلقه زدند و ابو هریره و ابو الدرداء در پیش روی او قرار دارند. تا چشم او به من افتاد، گفت: عثمان مظلوم کشته شد و چرا علی قاتلان عثمان را به من تحویل نمی‏دهد؟ در جواب معاویه گفتم: ای معاویه ما نمی‏دانیم و تو هم می‏دانی که دروغ می‏گویی تو عثمان را بهانه قرار دادی که به حکومت دست یابی. بعد به ابو هریره گفتم: او را به خدایی که می‏پرستی سوگند می‏دهم در روز غدیر خم کجا بودی؟ ابویره گفت: در میان جمعیت بودم. پرسیدم رسول خدا در آن روز درباره علی (علیه السلام) چه فرمود: ابوهریره گفت شنیدم که رسول خدا فرمود من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم و ال من والاه وعاد من عاداه و انصر و من نصره خذله گفتم: ای ابوهریره ! تو که این سخنان را با گوش خود از پیامبر شنیدی پس چرا علی (علیه السلام) را دشمن می‏داری ابوهریره فقط گفت: انا الله و انا الیه راجعون. چون معاویه دید که روش مناظره من در حاضران مجلس تاثیر کرد فریاد زد با سخنان بی مورد مرا ساکت کرد.
حماسه غدیر آنقدر والاست که دشمنان امام نیز در بحث و مناضره خود از حدیث غدیر یاد می‏کردند، مانند: عمر و عاص که که برای غلبه بر معاویه، عمر بن عبدالعریز برای پیروزی بر مخالفان و مامون برای پاسخ دادن به علمای فرق اسلامی، را می‏توان نام برد.
سوال 67: از دیدگاه امامان شیعه بزرگترین عید اسلامی کدام است؟
پاسخ: پس از حادثه عظیم غدیر یکی از مسئولیتهای سیاسی اجتماعی مسلمین این بود که آن روز بزرگ را جشن بگیرند، بزرگ بشمارند که از دیدگاه امامان شیعه بزرگترین عید ملت اسلام عید غدیر است. امام رضا (علیه السلام) فرمود و هو یوم الزینه فمن تزین لیوم الغدیر غفرالله له کل خطیئه عملها صغیره او کبیره (روز غدیر، روز زینت و آراستن است. کسی که برای روز غدیر خود را بیاراید خدا گناهان او را چه کوچک باشد چه بزرگ می آمرزد)
سوال 68: چرا غدیر همه چیز شیعه می‏باشد؟
پاسخ: زیرا غدیر یعنی بیعت با ولایت و ولایت همه چیز امت اسلام است، اگر ولایت عترت نباشد دین ناقص است و نبوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) نا تمام و نعمتهای الهی نیز تمام نیست.
سوال 69: سخن حضرت زهرا (علیه السلام) با مردم مدینه در مورد روز غدیر چه فرمود؟
پاسخ: در یکی از روزها پس از پیامبر که مردم در کوچه نزدیک خانه حضرت علی گرد آمده بودند، دختر رسول خدا از خانه بیرون آمده و در کنار درب وردی منزل ایستاد و خطاب به مردم فرمود: لا عهد لی بقوم و اسوء محضره منکم ترکتم رسول الله جنازه بین ایدیننا و قطعتم امر کم فیما بینکم لم تستا مروننا و لم تردو النا حقا کانکم لم تعلموا ما قال یوم غدیر خم و الله لقد عقد له (علی بن ابیطالب)یومئذ الولا لیقطع منکم بذلک منها الرجاء و لکنکم قطعتم الاسباب بینکم و نبیکم و الله حسیب بیننا و بینکم فی دنیا والاخره (0 من ملتی را مثل شما نمی‏شناسم که این گونه عهد شکن و بد برخورد باشند. جنازه رسول خدا رل در دست ما گذاشته، رها کردید و عهد پیمانهای میانتان را بریده فراموش نمودید، ولایت و رهبری امام علی و ما اهل بیت را انکار کردید و حق مسلم ما را بازنگردانید. گویا از حادثه روز غدیر خم آگاهی ندارید، سوگند به خدا رسول گرامی اسلام در آن روز ولایت و رهبری امام علی را مطرح کرد و از مردم بیعت گرفت تا امید شما فرصت طلبان تشنه قدرت را قطع نماید، ولی شما رشته‏های پیوند معنوی پیامبر و خودتان را پاره کردید، این را بدانید که خداوند در دنیا و آخرت بین شما و ما داوری خواهد کرد)
سوال 70: اگر غدیر نبود آیا عاشورایی وجود داشت؟
پاسخ: خیر، زیرا عاشورا در تداوم تحقق فرهنگ غدیر بوجود آمد. غدیر خم یعنی بیعت با ولایت عترت پیامبر و اگر امت اسلامی با ولایت عترت بیعت کرد و آن را پذیرفت دیگر نمی‏تواند حکومت ننگین یزید را بپذیرد! پس شهدای عاشورا نیز فدائیان آگاه خط غدیرند.
سوال 71: اگر غدیر نبود آیا شناخت مومن و منافق ممکن بود؟
پاسخ: خیر، اگر غدیر و ولای نبود مدعیان دورغین، منافقان تشنه قدرت، انسانهای متظاهر به اسلام آزمایش نمی‏شدند همه می‏گفتند ایمان داریم همه ادعا داشتند از یاران پیامبرند همه اظهار می‏کردند مسلمانند اما وقتی فرمان خدا ابلاغ شد که همه باید با امام بر حق بیعت کنند و بر این بیعت وفادار بمانند گروهی آشکارا مخالفت کردند و گروه دیگر پیمان نامه سیاسی نوشتند. برخی انواع توطئه‏ها را سامان دادند تا خلافت از خاندان عترت خارج شود آنگاه غدیر معیار شناخت مومن و منافق شد که حضرت اباعبدالله (علیه السلام) فرمود ما کنا نعرف المنافقین علی عهد رسول الله الا ببعضهم علیا و ولده علیهم السلام امام حسین نمی‏شناختیم جز با دشمنی و کینه توزی آنان نسبت به علی و فرزندان او (علیه السلام)
سوال 72: اگر غدیر نبود آیا تداوم اسلام ناب امکان داشت؟
پاسخ: خیر، هرگز زیرا اسلام بدون ولایت ناقص است،و رسالت بدون ولایت نا تمام، اگر غدیر و بیعت با ولایت نبود، انواع آداب و رسوم جاهلی را به نام اسلام مطرح می‏کردند، چه اینکه 72 فرقه وجود آوردند. از این رو غدیر اسلام ولایت را مطرح کرد و اسلام ولایت ضامن تداوم اسلام ناب تا قیامت شد.

نظرات (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ذکر روزهای هفته
<
روزشمار محرم عاشورا