مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
يكشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۲۱ ق.ظ

آیا باید منتظر ظهور بنشینیم؟؟؟؟

ابعاد عملی انتظار

از آن جا که انتظار، حافظ، ابعاد عملی مکتب است، در این جا به چند بعد از ابعاد عملی آن اشاره می‏کنیم:
1- بعد دین داری: انسان در دوران غیبت باید در امر دین و صحت اعمال خود مواظبت بیشتری داشته باشد و از هر گونه سستی و انحراف دوری گزیند و اگر ابتلایی یافت به سرعت باز گردد و در خط صحیح قرار گیرد. امام صادق علیه السلام می‏فرماید:
برای صاحب الامر غیبتی طولانی است. در این دوران هر کسی باید تقوا پیشه سازد و چنگ در دین خود زند. (149)
2- بعد پارسایی: انسان منتظر، علاوه بر تدین و تقوا، باید پارسا باشد و خود را چنان که موعود دوست دارد بسازد تا به او و یارانش شباهت یابد و به لطف خدا در شمار یارانش در آید. امام صادق علیه السلام می‏فرماید:
هر کس می‏خواهد در شمار اصحاب قائم باشد. باید چشم به راه باشد و پارسایی پیش گیرد و اعمال با ورع داشته باشد. (150)
3- بعد تقید مکتبی: تقید، مکتبی، صلابت اعتقادی، حماسه داری دینی و سازش ناشناس خطی، از جمله ویژگی‏های رهروان راه سرخ تشیع پایدار علوی است.
و مالی الا آل احمد شیعه - و مالی الا مشعب الحق مشعب (151) من پیرو آل محمد (صلی‏الله‏علیه‏وآله) نه کس دیگر و رهسپار راه بر حق حقم، نه راهی دیگر.
این است شعار شیعه در طول تاریخ، در آوردگاه‏ها و میدان‏ها، در تبعیدها و زندان‏ها، در خون‏ها و حماسه‏ها، در فریادها و خروش‏ها؛ تا آن هنگام که این فریاد در جام زرین خورشید بریزد و جهانگیر شود.
انسان منتظر مهدی، در راه آل محمد (صلی‏الله‏علیه‏وآله) است. به همین دلیل، پیامبر (صلی‏الله‏علیه‏وآله) می‏فرماید:
خوشا به حال منتظرانی که به حضور قائمبرسند. آنان پیش از قیام او نیز پیرو اویند. به دوست او عاشقانه دوست اند و موافق، و با دشمن او خصمانه دشمن اند و مخالف. (152)
4) بعد امر به معروف و نهی از منکر: با این دو عمل، احکام و واجبات الهی بر قرار می‏ماند جامعه دینی از انحراف می‏رهد. رضا و خشنودی مهدی (عج) در آن است که معروف عملی شود و منکرترک گردد. بنابر این، انسان منتظر، نمی‏تواند به تفاوت باشد. اگر مهدی حضور یابد بزرگ‏ترین آمر و ناهی در روزگار ظهور خواهد بود و همان گونه که پیامبر (صلی‏الله‏علیه‏وآله) فرمود: خوشا به حال کسانی که در غیاب مهدی نیز به او اقتدا کنند. طوبی لمن أدرک قائم أهل بیتی و هو مقتد به قبل قیامه.(153)
5. بعد اخلاقی اسلامی: بزرگ‏ترین وجه تمایز جامعه اسلامی از دیگر جامعه‏ها، همان اخلاق نورانی اسلام است. جامعه منتظر باید مظهر اخلاقی اسلامی باشد. امام صادق علیه السلام در حدیثی می‏فرماید:
هر کس می‏خواهد در شمار اصحاب قائم باشد، باید در عصر انتظار، مظهر اخلاق نیک اسلامی می‏باشد، چنین کسی اگر پیش از قیام قائم در گذرد، پاداش او مانند .کسانی باشد که قائم را درک کنند و به حضور او برسند. (154)
6. بعد آمادگی نظامی: مسلمان باید همیشه آمادگی نظامی و نیروی سلحشوری داشته باشد تا به هنگام طلوع خورشید، به صف پیکارگران رکاب مهدی (عج) بپیوندد و در نبرد بزرگ حق و باطل حماسه آفریند و حضور فعال داشته باشد. (155) امام صادق علیه السلام می‏فرماید:
باید هر یک از شما برای خروج قائم سلاح تهیه کنید، اگر چه یک نیزه، (156) چون وقتی خدا ببیند کسی به نیت یاری مهدی اسلحه تهیه کرده است امید است عمر او را دراز کند تا ظهور را درک کند و از یاوران مهدی (عج) باشد.(157)

دیدگاه امام خمینی قدس سره درباره منتظران

الف) یک دسته می‏گفتند... که ما کار نداشته باشیم به این که در جهان چه می‏گذرد، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاءالله درست می‏کنند. (158)
ب) بعضی‏ها انتظار فرج را به این می‏دانند که... بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (عج) را از خداوند بخواهند. (159)
ج) یک دسته‏ای می‏گفتند باید عالم پر از معصیت بشود تا آن حضرت بیاید(160) یک دسته‏ای از این بالاتر بودند، می‏گفتند باید دامن زد به گناه‏ها، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت (عج) تشریف بیاورند. (161)
ه) یک دسته دیگری بودند که می‏گفتند هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است... در صورتی که آن روایات که هر کس علم بلند کند علم مهدی به عنوان مهدویت بلند کند. (162)
انتظار از نظر امام خمینی (صلی‏الله‏علیه‏وآله) زمانی مفهوم واقعی و اساسی می‏یابد که با امید به قدرت رسیدن اسلام معنا شود. ایشان می‏فرماید:
انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقیق پیدا کند و مقدمات ظهور ان اشاء الله تهیه شود. (163)
منتظر از نظر ایشان باید در جهت منویات حضرت ولی عصر (عج) تلاش کند. امام می‏فرمایند:
البته این پر کردن دنیا از عدالت، اگر می‏توانستیم می‏کردیم، اما چون نمی‏توانیم بکنیم ایشان باید بیایند. (164)
بنابر این، از نظر امام قدس سره وظیفه منتظران واقعی تلاش برای تحقیق اهدافی است که با ظهور آن امام معصوم به طور کامل، محقق می‏شود.
حضرت امام قدس سره در سراسر دوران مبارزه هرگز هدف خود را محدود به از بلکه به دنبال حاکمیت اسلام در سراسر جهان و کوتاه کردن دست ابر قدرت‏ها از همه کشورهای اسلامی بودند. ایشان حرکت خود را در راستای قیام جهانی موعود علیه السلام می‏دیدند و انقلاب اسلامی ایران را مقدمه‏ای برای انقلاب عظیم مهدوی ارزیابی می‏کردند.
حضرت امام خمینی می‏فرمودند:
مسئولان باید بدانند که انقلاب محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان به پرچم داری حضرت حجت (ارواحنافداه) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‏ای مسئولین را از وظیفه‏ای که بر عهده دارند، منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد، باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید و این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است. منصرف کند. (165)
بنابراین انتظار در قاموس امام خمینی مفهومی جز آمادگی فردی و اجتماعی برای برپایی دولت کریمه حضرت ولی عصر (ارواحنا فدا) ندارد. حضرت امام واژه انتظار را که سال‏ها با سکون و سکوت، تحمل ظلم، دم فروبستن و در یک کلمه ماندن و درجا زدن به امید بر آمدن دستی از غیب، مرادف شده بود، از این معنا خارج کرد و این بار انتظار نه به عنوان عاملی برای خاموش ساختن روح سرکش اجتماع، بلکه به عنوان ابزاری برای دگرگون کردن وضع موجود و حرکت به سوی آینده موعود به کار گرفته شد.

احیای هویت اسلامی

حضرت امام با توجه به شناخت عمیقی که از وضعیت اجتماعی - سیاسی مسلمانان در عصر حاضر داشتند، احیای هویت اسلامی و باز گشت به خویشتن را تنها راه تجدید عظمت و قدرت اسلام و بازگشت به خویشتن را تنها راه تجدید عظمت اسلام و مسلمانان در جهان دانسته و این موضوع را سرلوحه دعوت خویش قرار دادند.
من به صراحت اعلام می‏کنم که جمهوری اسلامی با تمام وجود، برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه گذاری می‏کند و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلو جاه‏طلبی و فزون‏طلبی صاحبان قدرت، پول و فریب را نگیرد. (166)
از آن جا که انتظار موعود و تحقیق وعده الهی در حاکمیت جهانی دین اسلام می‏تواند در احیای هویت اسلامی مسلمانان و مقابله با روحیه خود باختگی و احساس حقارت در مقابل فرهنگ و تمدن مغرب بسیار مؤثر باشد، ایشان با ژرف اندیشی تمام، احیای فرهنگ انتظار را به عنوان یکی از ارکان مهم احیای هویت اسلامی و وسیله‏ای برای تحقیق دوباره قدرت و شوکت مسلمانان در جهان مد نظر قرار داده می‏فرمودند:
ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار، خدمت کنیم، انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقیق پیدا بکند و مقدمات ظهور ان شاء الله تهیه بشود. (167)
به امید روزی که فجر انقلاب اسلامی به صبح روشن انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) متصل شود و چشمان ناقابل ما به جمال نورانی او منور گردد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۲
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی