آیا باید منتظر ظهور بنشینیم؟؟؟؟
ابعاد عملی انتظار
از آن جا که انتظار، حافظ، ابعاد عملی مکتب است، در این جا به چند بعد از ابعاد عملی آن اشاره میکنیم:
1- بعد دین داری: انسان در دوران غیبت باید در امر دین و صحت اعمال خود مواظبت بیشتری داشته باشد و از هر گونه سستی و انحراف دوری گزیند و اگر ابتلایی یافت به سرعت باز گردد و در خط صحیح قرار گیرد. امام صادق علیه السلام میفرماید:
برای صاحب الامر غیبتی طولانی است. در این دوران هر کسی باید تقوا پیشه سازد و چنگ در دین خود زند. (149)
2- بعد پارسایی: انسان منتظر، علاوه بر تدین و تقوا، باید پارسا باشد و خود را چنان که موعود دوست دارد بسازد تا به او و یارانش شباهت یابد و به لطف خدا در شمار یارانش در آید. امام صادق علیه السلام میفرماید:
هر کس میخواهد در شمار اصحاب قائم باشد. باید چشم به راه باشد و پارسایی پیش گیرد و اعمال با ورع داشته باشد. (150)
3- بعد تقید مکتبی: تقید، مکتبی، صلابت اعتقادی، حماسه داری دینی و سازش ناشناس خطی، از جمله ویژگیهای رهروان راه سرخ تشیع پایدار علوی است.
و مالی الا آل احمد شیعه - و مالی الا مشعب الحق مشعب (151) من پیرو آل محمد (صلیاللهعلیهوآله) نه کس دیگر و رهسپار راه بر حق حقم، نه راهی دیگر.
این است شعار شیعه در طول تاریخ، در آوردگاهها و میدانها، در تبعیدها و زندانها، در خونها و حماسهها، در فریادها و خروشها؛ تا آن هنگام که این فریاد در جام زرین خورشید بریزد و جهانگیر شود.
انسان منتظر مهدی، در راه آل محمد (صلیاللهعلیهوآله) است. به همین دلیل، پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) میفرماید:
خوشا به حال منتظرانی که به حضور قائمبرسند. آنان پیش از قیام او نیز پیرو اویند. به دوست او عاشقانه دوست اند و موافق، و با دشمن او خصمانه دشمن اند و مخالف. (152)
4) بعد امر به معروف و نهی از منکر: با این دو عمل، احکام و واجبات الهی بر قرار میماند جامعه دینی از انحراف میرهد. رضا و خشنودی مهدی (عج) در آن است که معروف عملی شود و منکرترک گردد. بنابر این، انسان منتظر، نمیتواند به تفاوت باشد. اگر مهدی حضور یابد بزرگترین آمر و ناهی در روزگار ظهور خواهد بود و همان گونه که پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) فرمود: خوشا به حال کسانی که در غیاب مهدی نیز به او اقتدا کنند. طوبی لمن أدرک قائم أهل بیتی و هو مقتد به قبل قیامه.(153)
5. بعد اخلاقی اسلامی: بزرگترین وجه تمایز جامعه اسلامی از دیگر جامعهها، همان اخلاق نورانی اسلام است. جامعه منتظر باید مظهر اخلاقی اسلامی باشد. امام صادق علیه السلام در حدیثی میفرماید:
هر کس میخواهد در شمار اصحاب قائم باشد، باید در عصر انتظار، مظهر اخلاق نیک اسلامی میباشد، چنین کسی اگر پیش از قیام قائم در گذرد، پاداش او مانند .کسانی باشد که قائم را درک کنند و به حضور او برسند. (154)
6. بعد آمادگی نظامی: مسلمان باید همیشه آمادگی نظامی و نیروی سلحشوری داشته باشد تا به هنگام طلوع خورشید، به صف پیکارگران رکاب مهدی (عج) بپیوندد و در نبرد بزرگ حق و باطل حماسه آفریند و حضور فعال داشته باشد. (155) امام صادق علیه السلام میفرماید:
باید هر یک از شما برای خروج قائم سلاح تهیه کنید، اگر چه یک نیزه، (156) چون وقتی خدا ببیند کسی به نیت یاری مهدی اسلحه تهیه کرده است امید است عمر او را دراز کند تا ظهور را درک کند و از یاوران مهدی (عج) باشد.(157)
دیدگاه امام خمینی قدس سره درباره منتظران
الف) یک دسته میگفتند... که ما کار نداشته باشیم به این که در جهان چه میگذرد، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاءالله درست میکنند. (158)
ب) بعضیها انتظار فرج را به این میدانند که... بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (عج) را از خداوند بخواهند. (159)
ج) یک دستهای میگفتند باید عالم پر از معصیت بشود تا آن حضرت بیاید(160) یک دستهای از این بالاتر بودند، میگفتند باید دامن زد به گناهها، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت (عج) تشریف بیاورند. (161)
ه) یک دسته دیگری بودند که میگفتند هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است... در صورتی که آن روایات که هر کس علم بلند کند علم مهدی به عنوان مهدویت بلند کند. (162)
انتظار از نظر امام خمینی (صلیاللهعلیهوآله) زمانی مفهوم واقعی و اساسی مییابد که با امید به قدرت رسیدن اسلام معنا شود. ایشان میفرماید:
انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقیق پیدا کند و مقدمات ظهور ان اشاء الله تهیه شود. (163)
منتظر از نظر ایشان باید در جهت منویات حضرت ولی عصر (عج) تلاش کند. امام میفرمایند:
البته این پر کردن دنیا از عدالت، اگر میتوانستیم میکردیم، اما چون نمیتوانیم بکنیم ایشان باید بیایند. (164)
بنابر این، از نظر امام قدس سره وظیفه منتظران واقعی تلاش برای تحقیق اهدافی است که با ظهور آن امام معصوم به طور کامل، محقق میشود.
حضرت امام قدس سره در سراسر دوران مبارزه هرگز هدف خود را محدود به از بلکه به دنبال حاکمیت اسلام در سراسر جهان و کوتاه کردن دست ابر قدرتها از همه کشورهای اسلامی بودند. ایشان حرکت خود را در راستای قیام جهانی موعود علیه السلام میدیدند و انقلاب اسلامی ایران را مقدمهای برای انقلاب عظیم مهدوی ارزیابی میکردند.
حضرت امام خمینی میفرمودند:
مسئولان باید بدانند که انقلاب محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان به پرچم داری حضرت حجت (ارواحنافداه) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظهای مسئولین را از وظیفهای که بر عهده دارند، منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد، باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید و این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است. منصرف کند. (165)
بنابراین انتظار در قاموس امام خمینی مفهومی جز آمادگی فردی و اجتماعی برای برپایی دولت کریمه حضرت ولی عصر (ارواحنا فدا) ندارد. حضرت امام واژه انتظار را که سالها با سکون و سکوت، تحمل ظلم، دم فروبستن و در یک کلمه ماندن و درجا زدن به امید بر آمدن دستی از غیب، مرادف شده بود، از این معنا خارج کرد و این بار انتظار نه به عنوان عاملی برای خاموش ساختن روح سرکش اجتماع، بلکه به عنوان ابزاری برای دگرگون کردن وضع موجود و حرکت به سوی آینده موعود به کار گرفته شد.
احیای هویت اسلامی
حضرت امام با توجه به شناخت عمیقی که از وضعیت اجتماعی - سیاسی مسلمانان در عصر حاضر داشتند، احیای هویت اسلامی و باز گشت به خویشتن را تنها راه تجدید عظمت و قدرت اسلام و بازگشت به خویشتن را تنها راه تجدید عظمت اسلام و مسلمانان در جهان دانسته و این موضوع را سرلوحه دعوت خویش قرار دادند.
من به صراحت اعلام میکنم که جمهوری اسلامی با تمام وجود، برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه گذاری میکند و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلو جاهطلبی و فزونطلبی صاحبان قدرت، پول و فریب را نگیرد. (166)
از آن جا که انتظار موعود و تحقیق وعده الهی در حاکمیت جهانی دین اسلام میتواند در احیای هویت اسلامی مسلمانان و مقابله با روحیه خود باختگی و احساس حقارت در مقابل فرهنگ و تمدن مغرب بسیار مؤثر باشد، ایشان با ژرف اندیشی تمام، احیای فرهنگ انتظار را به عنوان یکی از ارکان مهم احیای هویت اسلامی و وسیلهای برای تحقیق دوباره قدرت و شوکت مسلمانان در جهان مد نظر قرار داده میفرمودند:
ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار، خدمت کنیم، انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقیق پیدا بکند و مقدمات ظهور ان شاء الله تهیه بشود. (167)
به امید روزی که فجر انقلاب اسلامی به صبح روشن انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) متصل شود و چشمان ناقابل ما به جمال نورانی او منور گردد.