خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت

روزشمار غدیر

بایگانی

رادکانا

.

موضوعات

دریافت کد وضعيت آب و هوا

چرا از شکر کردن نعمتها غافل شده ایم؟؟؟

در مورد شکر نعمت های خدا و انواع آن توضیح دهید؟

شکر کلمه‎ای است که در قرآن، زیاد با آن برخورد داریم. معنی آن این است که انسان، در مقابل فردی که از او خیری دیده، قدردانی کند و بگوید: متشکرم.[1]
اما آیا شکر خدای متعال به همین جا ختم می‎شود؟ شکر یک حقیقت دارد و یک ظاهر، حقیقت شکر، قدر و اندازه‎شناسی نعمت است؛ و ظاهر شکر، گفتن (الحمدلله) در حال سجده یا غیر آن است.در قرآن، همانطور که شکر را به بندگان نسبت داده، خداوند را نیز شکور معرفی کرده است؛ از این می‎فهمیم که شکر باید معنایی وسیع‎تر از آنچه در ذهن ما است، داشته باشد، تا شامل خداوند متعال هم بشود.
تشکر خداوند از بندگان، فضل او و ضایع ننمودن اجر عمل بندگان است. اما شکر‎گذاری بندگان نسبت به خداوند سه قسم است:
1. شکر قلبی و آن تصور نعمت و شناخت منعم است. 2. شکر زبانی و آن ثنای بر منعم است. 3. شکر به سائر اعضاء و آن مکافات نعمت است به قدر استحقاق آن.[2]
شکر قلبی: از آنجا که راغب در مفردات شکر را تصور نعمت و اظهار آن می‎داند ؛ شکر در مرحله قلب که مربوط به ادراک است چیزی جز تصور کردن نعمت‎ها نخواهد بود.[3]
شکر زبانی: وقتی انسان به خود و پیرامون خود با نگاه دقیق نظر کند، نعمت‎های زیادی را می‎بیند که خداوند به او عنایت فرموده است ـ مثل 1. بدن سالم. 2. عقل و هوش سالم. 3. چیزهای لازم برای رفع احتیاجات زندگی. 4. داشتن محبت و ولایت پیامبر و امامان _ علیهم السّلام _فلذا ناخودآگاه زبان به تشکر از صاحب این نعمت ها باز می­کند و می‎گوید: (الحمد لله). همان‎طور که در نحوه شکر زبانی از خداوند، در حدیثی از امام صادق _ علیه السّلام _ آمده که ‎فرمود: شکر هر نعمت، اگر چه بزرگ باشد، حمد خداوند کردن بر آن نعمت است.
در اینجا بیان دو نکته لازم است:
1. نباید فراموش کرد که فقط به دست آوردن آنچه مطلوب ما است، نعمت نیست؛ بلکه گاهی به دست نیاوردن بعضی چیزها نیز نعمت است.
2. علاوه بر تشکر از خداوند، باید از کسانی که وسیلة آن موهبت بوده‎اند نیز تشکر نمود، در حدیثی آمده که شکرگذارترین شما برای خدا، آنهایی هستند که از همه بیشتر شکر مردم را بجا می‎آورند.[4]
شکر عملی:در تعریف شکر عملی آمده: به کار بردن شیء، در راهی که به خاطر آن آفریده شده است. هر نعمتی که داریم، اگر از مسیر خودش منحرف نشود و در مسیر دیگری استفاده نگردد، شکر عملی آن به جا آورده شده است. مسیر انحرافی استفادة از آنها، به کارگیری این نعمت‎ها در راه گناه و غیر رضایت خداوند است.

نتیجه‎گیری:
درست است که برای شکرگذاری خداوند مأمور شده‎ایم، اما تشکر از او به سه مقدمه نیاز دارد: 1. شناخت نعمت دهنده (خدا). 2. شناخت آنچه او در اختیار ما گذاشته (نعمت). 3. نعمت دانستن آنچه از او به ما رسیده است؛ اما با این وجود، ما از به جا آوردن شکر واقعی او عاجز هستیم. در مناجات شاکرین آمده که چگونه می‎توانیم حق شکر خدا را به جا آوریم، در حالی که همین شکر ما، نیاز به شکر دیگری دارد و هر زمان که می‎گوییم «لک الحمد» بر ما لازم است، به خاطر همین توفیق شکرگزاری، شکری دیگر بکنیم و بگوییم لک الحمد، اما نباید ناامید شد؛ بلکه در حدّ توان خود، باید به تشکر زبانی و عملی پرداخته و از خداوند، رسیدن به مرحلة شکر قلبی را درخواست کرد.
بنده همان به که زتقصیر خویش
عذر به درگاه خدا آورد
ورنه سزاوار خداوندیش
کس نتواند که بجا آورد

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. مطهری مرتضی، آشنایی با قرآن، ج 3، چاپ 10، تهران، انتشارات صدرا، 1375، صص 9 تا 12.
2. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، چاپ 17، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1377، ج 10، صص 278 تا 281.
3. مظاهری حسین؛ خانواده در اسلام، چاپ 8، قم، انتشارات شفق، 1373 ص 106.
4. امام خمینی (ره) ، چهل حدیث، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ 12، 1376، صص 343 تا 352.
5. امام خمینی (ره) شرح حدیث جنود عقل و جهل، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ، صص 181 تا 192.

پی نوشت ها:
[1] . مطهری، مرتضی، آشنایی با قرآن ، ج 3، ص 9.
[2] . موسوی خمینی، سید روح الله، چهل حدیث، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، 1376، ج 12، صص 343 و 344.
[3] . همان.
[4] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1377، ج 10، ص 282.

نظرات (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ذکر روزهای هفته
<
روزشمار محرم عاشورا