مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
جمعه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۴، ۰۴:۲۳ ق.ظ

خطبه فدکیه مملو از چه علومی است؟؟؟

 :نتیجه تصویری برای عکسشهادت حضرت زهرا

آیت الله العظمی جوادی آملی «دامت برکاته»

خطبه فدکیه مملو از علوم عقلی برای نسل‌های حاضر و آینده است

آیت الله العظمی جوادی آملی، ظهر امروز در درس اخلاق خود در موسسه اسرا که با حضور شرکت کنندگان در جشنواره قرآن و حدیث حوزه علمیه خواهران و جمعی از قرآنیان نیروهای مسلح برگزار شد گفت: حضرت زهرا(س) درباره خلقت عالم فرمودهاند که این خلقت از ماده، بدیع و نوظهور است و سپس به شبهه دیگر پاسخ داد و آن هم پاسخ شکل مواد است؛ حضرت فرمودند که صورت نیز مثل ماده، نوظهور و بدیع است و این شکل از کسی الگو نیافته است.

وی افزود: حضرت در ادامه روش تعمیمی قرآن را نیز به ما آموخت؛ در کتب علمی چیستی و ترکیبات مواد بیان میشود ولی پاسخی در خصوص اینکه چه کسی این ماده را ساخت و چرا و چگونه ساخت بیان نشده است ولی حضرت زهرا(س) بیان این مطلب را از قرآن گرفته و بیان کردند.

این مرجع تقلید بیان کرد: در قرآن بیان اضلاع این مثلث که چه کسی این ماده را چرا، چگونه و با چه ترکیبی ساخته است بیان شده است؛ اساس کار این است که چه کسی این زمین را آفرید و برای چه آفرید و ساختمان این زمین چیست.

وی گفت: خداوند بیان میکند که انسان را با سلامت و نظام هستی را با حق خلق کردم و انسان را نیز که جزیی از این نظام هستی است با حق خلق شده است؛ این مبنا به شکل کامل در قرآن کریم بیان شده است.

آیت الله جوادی آملی اظهارکرد: نظام آفرینش به حق است و باطل در آن نیست و این نظام آفرینش که به حق است، اضلاع دیگر انسان را نیز تبیین میکند؛ خداوند بدن انسان رابه حق یعنی به سلامت خلق کرد؛ به عنوان مثال دستگاه گوارش همچون ظرفی نیست که هر چه به او بدهید بپذیرد زیرا اگر غذای سالم نباشد آن را پس میدهد.

وی افزود: فطرت نیز به همین شکل است؛ یعنی اگر کسی به ما راست بگوید می‏پذیریم ولی اگر طرف مقابل با دروغ و فریب با انسان رفتار کند انسان او را نمی پذیرد زیرا فطرت و طبیعت انسان نیز به حق خلق شده است از این رو در نظام آفرینش، ظلم و حیله و مکر جایی ندارد.

این مرجع تقلید بیان کرد: اینکه قصص قرآنی در این مدار می گردد به همین دلیل است؛ یعنی کسی که با این ساختار حرکت کرد می ماند ولی کسی که بر خلاف ساختار خلقت حرکت کرد این مدار او را پس می زند چون سالم نیست.

باطل در نظام آفرینش راهی ندارد

وی گفت: نظام آفرینش باطل و ستم را نمی پذیرد؛ فرق قرآن با سایر کتب قرآن این است که کتاب های علمی ماده و صورت را مشخص می کنند ولی ماده آفرین کیست و چگونه ساخته شد در قرآن بیان شده است.

آیت الله جوادی آملی اظهارکرد: این بیان قرآنی در سخنان صدیقه کبری، وجود دارد زیرا ایشان به بحث ماده و صورت و شکل و بدیع بودن آن اشاره می کند که این مفهوم یک مفهوم کاملا قرآنی است.

وی افزود: حضرت فرمودند که ای عربها بدانید که شما نه بهداشت داشتید و نه حکومت و دولت و سیاست داشتید و نه در داخل امنیت داشتید و نه در خارج؛ حضرت فرمودند که پدرم به شما شرافت و وحدت و قدرت داد تا در مقابل دیگران ذلیل نداشته باشید.

این مرجع تقلید بیان کرد: حضرت زهرا(س) بیان کردند که پسر عمویم(امام علی(ع)) باعث شد که شما امنیت پیدا کردید و خداوند به واسطه پدرم و ایشان به شما عزت و علم و دین داد و این سخنان 25 سال بعد در خطبه امام علی(ع)ظهور کرد.

وی گفت: امام فرمودند که ای مردم باید متحد باشید و امنیت خود را حفظ کنید از پیشرفت دیگران خوشحال باشید و از افتادن دیگران لذت نبرید زیرا اگر کسی از پیشرفت کسی خوشحال نشود کمال انسانی را از دست داده است؛ حضرت فرمودند که اگر وحدت اسلامی و دینی رخت بربندند، دشمنان بر شما آنچه بر سر گذشتگان شما آوردند را می آوردند.

آیت الله جوادی آملی اظهارکرد: حضرت فرمودند که این سرزمین حجاز و محدودهای اطراف آن در اختیار پیامبران و پیامبرزاده ها بود ولی اکساره و اقاصره بر فرزندان پیامبران مسلط کردند و آنها را پراکنده کردند؛ حضرت در ادامه فرمودند که اگر این وحدت و عزت و اسلام حقیقی را رها کنید همان بلا بر سرشما هم میآید که همچون فرزندان پیامبران، مشغول به چارپاداری کردند.

وی افزود: حضرت زهرا(ع) در ادامه در زمینه استرداد فدک سخن گفتند؛ حضرت بیان کردند که شما مدعی فدک هستید و باید برای این مئاله بینه بیاورید نه من که این فدک سهم حلال من است؛ به همین خاطر حضرت در این خطبه، درسهای بزرگ علوم عقلی و دینی را به ما و نسلهای آینده بیان میکنند.

این مرجع تقلید بیان کرد: حضرت زهرا(س) در این خطبه آثار قرآن و دین را بیان کرده است و یکی از مهمترین مولفههای این مسئله، مسئله حق محوری است که قرآن کریم نیز به این مسئله به خوبی اشاره کرده است.

وی گفت: حضرت زهرا(س) فلسفه ایمان و نماز و قرآن را بیان کردند؛ حضرت بیان کردند که همه این گوهرهای بهشتی برای طاهر کردن بشر از گناه و کفر و زشتی و پلشتی است؛ به همین خاطر است که پیامبر اکرم(ص) طبیب دواربالطبه بودند.

عالم کیست

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: این جریان تربیتی همچون طب است زیرا هم جراحی و رگ زنی است و هم مرهم نهادن است؛ در این مدل تربیتی قهر و مهر در جای خود معنی دارند؛ حضرت زهرا(س) این وظیفه خطیر را به عهده علما گذاشته استِ؛ زمانی بیان می شود که عالم رابطه بین علوم را بداند ولی وقتی حضرت زهرا(س) از عالم سخن می گویند همان مفهوم قرآنی را بیان می کند؛ عالم آن است که از خوف من النار و شوق الی الجنه بگذرد زیرا اگر چنین نباشد یک فرد عادی است.

وی افزود: خشیت از خوف بالاتر است زیرا وقتی انسان به حرم وارد می شود، در واقع حریم می گیریم؛ هراس از شکوه همان خشیت است؛ عالمان دین کسانی هستند که به خشیت من الله رسیدند زیرا همیشه خود را در محضر خداوند می بینند و به همین دلیل همیشه احترام می گذارند و حریم می گیرند.

این مرجع تقلید بیان کرد: نماز در واقع، زیارت خداست و این گونه مشخص می شود که وقتی حضرت زهرا(س) نماز را تنزیه و تطهیر معرفی می کند به چه معنی است و خشیت در نماز چه معنی خواهد داشت.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۱
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی