مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
جمعه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۱۱ ق.ظ

برای فرج چه دعایی بکنیم؟

دعای فرج

یکی از مهمترین وظایف منتظران در عصر غیبت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) این است که برای فرج امر آل محمد (علیهم السلام) دعا کنیم. امام عصر (عج)، در توقیعی که به یکی از یارانشان نوشتند، سفارش کردند: «برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید، که فرج شما در همان است.» (1)

این دعا و استغاثه ضمن اینکه اسباب نزدیک شدن فرج آقایمان را فراهم می کند، باعث می شود که ارتباطی دائم و همیشگی با آن حضرت برقرار نماییم و یأس و ناامیدی در دوران پر وحشت آخرالزمان، به ما راه نیابد. (2)

امّا نکته اینجاست که چگونه باید برای فرج دعا کرد؟ آیا همین که بگوییم خدایا فرج آل محمد (صلی الله علیه و آله) را برسان، کفایت می کند؟ براستی باید به انتظار فرج و گشایش چه چیزی بنشینیم؟

 

چگونه برای فرج دعا کنیم:

«محمد تقی موسوی اصفهانی » صاحب کتاب مکیال المکارم ، به دستور امام عصر (عج)، کتابی در زمینه ی دعا برای امام زمان (عج) تألیف کرده است.

او چند دعا، در کنار دیگر ادعیه ذکر کرده است و توصیه کرده که منتظران ظهور، در کنار دعای فرج این ادعیه را نیز بخوانند؛ چرا که به فرج کمک می کند. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

1. در کنار دعای فرج برای امام عصر (عج)، باید برای مۆمنین نیز دعا کرد. چرا که گشایش در کار مۆمنین، فقط به دست امام زمان (ارواحنا له الفداء) اتفاق می افتد.

2. اگر کسی درباره ی فرج دعا کرد، «آمین» بگوید. چرا که دعا کننده و آمین گو در ثواب دعا شریک اند.

3. برای فراهم آمدن شرایط و زمینه های ظهور نیز باید دعا کرد.

4. شخص دعا کننده باید دعا کند که گناهانی که مانعی برای ظهور حضرت مهدی (عج) شده است، خداوند مورد رحمت و مغفرت خویش قرار دهد. همچنین در زمان استغفار، دیگر مۆمنین را هم مد نظر بیاورد و برای آنها نیز طلب آمرزش کند.

5. نابودی دشمنان آن حضرت، از ادعیه ای است که موانع فرج را برطرف می کند.

(خدایا! بر حجت و ولی خویش، که در میان آفریدگانت بیا خواسته است، درود فرست درودی ناتمام، با افزایش و همیشگی که به وسیله ی آن فرجش را زودتر برسانی و به وسیله ی آن پیروزش نمایی»

6. خوب است منتظر، اجر و مزد عبادت ها و کارهایش را، تعجیل در امر فرج و ظهور حضرت بقیة الله (عج) و رضای آن حضرت، قرار دهد.

7. برای انتقام از دشمنان پیامبران (علیهم السلام) و فرزندان پیامبران (علیهم السلام)، از خداوند ظهور حضرت مهدی (عج) را طلب کند. چرا که تنها کسی که وارث خون انبیا و اولیای خداوند است و می تواند از دشمنان آنها انتقام بستاند، حضرت مهدی (عج) هستند.

8. درود فرستادن به آن حضرت به منظور آنکه خداوند رحمت ویژه ای برای آن حضرت نازل کند تا ظهور ایشان را راحت تر بگرداند. در زیارت امام رضا (علیه السلام)، پس از درود فرستادن بر یکایک امامان، بر حضرت مهدی (عج) چنین سلام می دهیم: «اللهم صلِّ علی حُجَّتِک و وَلیِّک القائمِ فی خَلقِک صلاةً تامةً باقیةً تُعَجِّلُ بِها فَرَجَه و تَنصُرُهُ بها...» (خدایا! بر حجت و ولی خویش، که در میان آفریدگانت بیا خواسته است، درود فرست درودی ناتمام، با افزایش و همیشگی که به وسیله ی آن فرجش را زودتر برسانی و به وسیله ی آن پیروزش نمایی.» (3)

9. دعا برای برطرف شدن اندوه از قلب مقدس امام عصر (عج).

10. از خداوند بخواهد که برای خونخواهی امام حسین (علیه السلام)، تعجیل فرماید. زیرا در حقیقت این دعا، دعا برای ظهور حضرت مهدی (عج) و دعایی است برای برطرف شدن غم و اندوه از آل علی (علیه السلام). (4)

 

پی نوشت:

1. طوسی، محمد بن حسن، الغیبة، صص 177- 178؛ به نقل از شفیعی سروستانی، ابراهیم، معرفت امام زمان و تکلیف منتظران، نشر موعود عصر (عج)، ص 228

2. شفیعی سروستانی، ابراهیم، همان.

3. قمی، عباس، مفاتیح الجنان، زیارت امام رضا (ع)

4. تمامی ده مورد، از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، ج 1، صص 96- 97

پ.میعاد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۷
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی