مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
جمعه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۱۲ ق.ظ

چگونه می توان فرزند قرآنی تربیت نمود؟؟؟؟

فضای خانه باید با قرآن مانوس باشد

نتیجه تصویری برای برچسب صلوات

فضای خانه باید با قرآن مانوس باشد

محدثه وحیدی زمان، کودک نابغه ای است که به روشی کاملاً متفاوت و بدیع در مدت زمان کوتاهی توانسته است کل قرآن را حفظ کند. او در حال حاضر در کلاس اول دبستان در شهر سهند تبریز مشغول به تحصیل است.

محدثه از شاگردان مرحوم غفران‌نیا است که در زمان فوت ایشان موفق شد ۲۷ جزء قرآن را حفظ کند. او توانست به قولی که به استادش در زمان حیاتش داده بود عمل کند. خانواده وحیدی، نمونه ای از انعکاس اعجاز قرآن، این معجزه جاوید رسول گرامی اسلام(ص) هستند که موجب افتخار ایران و جهان تشیع شده اند. برای آشنایی بیشتر با این خانواده قرآنی، با حیدر وحیدی زمان، پدر حافظ نونهال به گفت و گو می نشینیم که در ادامه خواهید خواند.

• محدثه فراگیری قرآن را از چه زمانی آغاز کرد؟
- محدثه از سن دو سالگی یعنی مراحلی که هنوز قادر نبود زبان مادری را به درستی تکلم کند، زیر نظر مرحوم استاد محمد غفران‌نیا شروع به حفظ قرآن کرد. 8 ماه طول کشید تا جز سی ام قرآن را حفظ کرد و بعد از آن، از جزء اول تا جزء آخر به ترتیب شروع به حفظ قرآن کرد. در بیستم فروردین ماه سال‌جاری با حضور در محضر استاد وحید غفران‌نیا، توانست به عهد خود وفا کند .حفظ کل قرآن برای کودکی که خواندن و نوشتن نمی داند، قطعا از توفیقات الهی و توجهات ائمه اطهار(ع) است.

• چه برنامه ریزی‌های مقدماتی را برای یادگیری قرآن کریم داشتید؟
- به اعتقاد بنده، شروع حفظ قرآن، از همان آغاز دوران کودکی و نوجوانی باید صورت گیرد، زیرا ذهن انسان در این دوران، آمادگی کامل برای یادگیری و یادسپاری آیات قرآن را داراست. البته باید اذعان کرد در ابتدا با دشواری و سختی های بسیاری مواجه بودیم، اما با توکل به خدای متعال و ائمه اطهار(ع) و با پشتکاری که داشتیم توانستیم به این توفیق بزرگ نائل شویم. به همین منظور به صورت سخت و فشرده روزانه 6 ساعت تمرین کردیم تا محدثه توانست در هر ماه یک جزء از کلام الله مجید را حفظ کند. ما توانستیم با کم کردن برنامه های حاشیه ای و جنبی، به این موفقیت دست یابیم.

• آیا خودتان یا اطرافیانتان صاحب چنین استعدادی بوده‌اید؟
- بله. بنده در خانواده مذهبی بزرگ شدم. از کودکی در هیئت ها و مساجد حضور داشتم و در جلسات قرآن شرکت می کردم. کلاس های صحیح خوانی و قرائت را نیز در دوران کودکی فرا گرفتم. خوشبختانه علاوه بر محدثه، دختر بزرگترمان نیز از این موهبت الهی برخوردار بود و توانسته تا کنون 25 جزء قرآن را حفظ کند. هم بنده و هم مادر محدثه، تمام توان خود را صرف این کرده ایم تا شرایط یادسپاری و حفظ قران کریم برای فرزندانمان فراهم آید.

• کمی از مشکلات این کار بگویید؟
- در اوایل کار بسیار دشوارتر بود، چون محدثه زبان مادری را نیز به زحمت تکلم می کرد، اما به هر حال با معجزات خود قرآن، رفته رفته با تمرین بسیار، کار آسان تر شد و تلفظ کلمات را روان و شیواتر ادا می کرد.

• به عنوان پدر کودکی که در سن 7 سالگی حافظ کل قرآن شده است، چه احساسی دارید؟
- افتخار هر پدر و مادری دیدن پیشرفت فرزندانش است. ما به وظیفه مان عمل کردیم. همه ما مسلمانان به این کتاب آسمانی نیاز داریم و یادگیری آن را باید به نحو احسن فرا بگیریم. برای عمل به قرآن باید در ابتدا قرائت صحیح آن را بیاموزیم که متاسفانه در برخی از خانواده ها این مسئله به فراموشی سپرده شده است.

• چه توصیه‌ای به خانواده‌هایی که تمایل به آموختن قرآن مجید به فرزندانشان دارند، می کنید؟
- به خانواده‌ها توصیه می‌کنم که به علاقه‌مندی فرزندانشان توجه کنند و در این فضای تربیتی ناسالمی که دشمنان به آن دامن می‌زنند بکوشند تا فرزندانشان در مسیر درست و آرمانی تربیت شوند، چرا که نور قرآن نور هدایتگر است. باید کار فرهنگی صورت گیرد. ما مسلمانان کتاب قرآن را به عنوان کتاب مقدس می شناسیم که به بشر نازل شده است. بنابراین باید آن را بیاموزیم و به مفاهیمش توجه و عمل کنیم. امیدوارم که فضای تربیتی سالم در جامعه رونق پیدا کند و همه بکوشند با تشویق نسل آینده به قرآن‌آموزی این حرکت را استمرار بخشند.

• قرآن آموزی به کودکان نیازمند چه ملزوماتی است؟
- به اعتقاد بنده، باید فضای خانواده برای این افراد فراهم شود. فضای خانه باید فضایی مانوس با قرآن باشد. به ویژه پدر و مادر باید توجه خاصی به قرآن داشته باشند. اگر پدر و مادرها، بنا بر ساده ترین توصیه ها روزی 10 دقیقه جلوی چشم فرزندشان قرآن بخوانند، علاقه بیشتری به وجود می آید. بعد از مرحله علاقه مندی استاد خوب و سپس تشویق و همراهی با فرزندان برای حفظ آیات قرآن از شروط اصلی این امر است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۰
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی