مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
جمعه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۱۳ ب.ظ

قلق هر شخصی فرق می کنه؟؟؟؟

حاج آقا ماندگاری:  ما یک موقعی شوخی کردیم گفتیم لکل انسان قلق هر آدمی قلقی دارد این پدر بزرگوار یک قلقی دارد قلق بعضی‌ها سخت است قلق بعضی‌ها آسان. قلق پدر را به دست بیاور گاهی وقت‌ها می‌توانی با قلق مثلا چون روز میلاد است می‌گویم قلق اهل بیت این است که بگوییم به جان مادرتان فاطمه قلق امام رضا دو قسم است یکی مادرشان زهرا سلام الله علیها یکی امام جواد که بگوییم به حق فرزندتان من امروز یک عیدی بدهم بزرگان به ما یاد دادند هر وقت می‌روید زیارت امام رضا بگویید آقا جان شما به جواد الائمه فرزندتان فرمودید به حقی که من پدر به گردنت دارم هیچ کسی را از خودت نا امید نکن شما که به پسرتان این طوری فرمودید می‌شود من سائل و گدایی که آمدم در خانه تان نا امید کنید؟ پس به حق جوادتان من را نا امید نکنید. این بیت شعر را هم ما تقدیم می‌کنیم و بعد یک توصیه به پدر دارم. ‌ای گدایان به راه بنشینید اینک از ره جواد می‌آید. امام رضا فرمودند پسرم اسم تو را به امر خدا جواد گذاشتم یعنی مظهر جود و سخاوت الهی. جیبت را هم به تعبیر ما پر کن از دری هم رفت و آمد کن که گداها و سائل‌ها نشستند هیچ کس را نا امید نکن خوش به حال آن‌ها که امروز در حرم امام رضا هستند خوش به حال آن‌ها که در هر جای عالم که هستند دلشان را می‌فرستند حرم امام رضا اما به پدرهای عزیز من جمله پدر این جوان یک توصیه‌ی جدی دینی دارم که پدر‌ها خدا یک سرمایه‌ای را در اختیار شما گذاشته انسان عاقل سرمایه را به جریان می‌اندازد بهترین استفاده را از آن می‌کند پدر‌ها خدا استجابت را در دعای شما گذاشته نمی‌خواهید از این سرمایه و امتیاز استفاده کنید؟ از آیه‌‌ی «قَالُوا یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِین» (یوسف/ 97) که بارها در این برنامه تلاوت شده خدا استجابت را در دعای شما گذاشته حیف نیست که این استجابت را مذایقه بکنید از این دعا از این حقی که دارید مذایقه کنید حق خودتان است خدا به شما داده نوش جانتان مخصوصا پدر‌ها این آیه مخصوصا پدر را می‌گوید مادر هم دعایش استجابت دارد مخصوصا پدر پس خواهش می‌کنم من شما و این پدر و همه‌ی پدر‌ها از امام صادق سلام الله علیه که بالاتر نیستند امام صادق یک دستوری دادند به پدر‌ها نماز والدین برای فرزندان تا به حال ما نماز فرزندان برای والدین را خیلی گفتیم دعایش را هم در صحیفه‌ی سجادیه در مفاتیح مرحوم آشیخ عباس گفتیم ولی نماز پدر مادر هم برای فرزند داریم من می‌خواهم بگویم همه‌ی پدر‌های خوب بچه هایتان یک هدیه می‌آورند دست شما را می‌بوسند وظیفه شان است به شما ادب و احترام می‌کنند وظیفه شان است من بارها گفتم روز مادر روز پدر یک روز است ولی ادب و احترام نسبت به پدر و مادر کل سال است کل عمر است خدمت به پدر مادر کل سال و کل عمر است اطاعت نسبت به پدر و مادر همیشه است حالا روزی که گرامیداشت نامشان است یک روز است پدر‌ها حالا که آن‌ها این قدر قشنگ می‌آیند به سوی شما شما از این امتیاز ویژه که خدا به شما داده از این اشانتیونی که خدا به شما داده قشنگ استفاده کنید دستتان را ببرید بالا دعا کنید امام صادق فرمودند دو رکعت نماز پدر مادر برای فرزند بخوانند خیلی هم ساده است رکعت اول بعد از حمد سوره‌ی قدر بخوانند رکعت دوم بعد از حمد سوره‌ی کوثر را بخوانند امام صادق فرمودند من برای بچه هایم هر شب این نماز را می‌خوانم این روایت را که شنیدم خودم خجالت کشیدم گفتم من کوتاهی کردم برای بچه هایم هر کسی مثل من کوتاهی کرده دستانش را بیاورد بالا در ایام میلاد جواد الائمه و امیرالمومنین و ماه رجب ماه استجابت دعا بیاییم یک لحظه این زبان که کاری ندارد رانندگی هم که می‌کنی برای بچه هایت دعا کن آشپزی هم که می‌کنی برای بچه هایت دعا کن نمی‌دانیم دعا چه کار می‌کند رزمندگان با تدبیر پیروز شدند ولی یک عامل پیروزی دعا بود دعای مردم دعای پدر مادران رزمنده‌ها انقلاب با تلاش پیروز شد ولی یک عامل پیروزی دعا بود امام بزرگوارمان همه‌ی مردم می‌دانند دو سه بار به بیمارستان رفتند یک عامل اصلی تداوم عمر امام آن همه عمر با برکت تا سال 68 دعای مردم بود یک عامل موفقیت هر انسان موفقی هر برنامه‌ی موفقی ما اعتقادمان این است دعا است ‌ای پدر مادر‌ها شما که خودتان می‌گویید ما چیزی غیر از موفقیت بچه هایمان نمی‌خواهیم عاقبت بخیری موفقیت در ازدواج در اشتغال در زندگی شان در کارشان در تحصیلشان در حتی ارتباطاتشان امروز می‌خواهد یک پروژه‌ای را کلید بزند دعایش کن این نماز را حتما پدر مادر‌ها بخوانند. دو رکعت مثل نماز صبح است نیتش مثل نماز برای فرزندم است. در رکعت اول بعد از سوره‌ی حمد سوره‌ی قدر در رکعت دوم بعد از سوره‌ی حمد سوره‌ی کوثر بعد از نماز هم فارسی دعا بکنند در قنوتش فارسی دعا بکنند هیچ اشکالی ندارد امیرالمومنین سلام الله علیه یکی از دعاهای مرسوم قنوتشان آیه‌ی 74 سوره‌ی فرقان بود «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» (فرقان/ 74) خدایا من و بچه‌های من را امام متقین قرار بده خدا هم قرار داده من حس می‌کنم از این سرمایه از این امتیاز پدر مادرها یک کم کم دارند استفاده می‌کنند و وای به حال پدر مادری که بچه اش را نفرین بکند بچه‌ی من بسوزد که دودش در چشم خودم می‌رود تو را به خدا فقط دعا کنیم مخصوصا ماه رجب است از موقعیت‌های دعا استفاده بکنیم. ان شاء الله بتوانیم بهره مان را ببریم.
شریعتی: برویم سراغ سوال دوم دختر خانم سیزده ساله‌ای برای ما این پیام را فرستادند گفتند سلام من دختر 13 ساله هستم پدر مادرم من را برای نماز صبح صدا می‌کنند ولی من به دلیل خواب سنگینم بیدار نمی‌شوم بعضی وقت‌ها هم سر مسائل روزمره‌ی زندگی با پدر مادرم تندی می‌کنم اما من دلم می‌خواهد عوض شوم به همین دلیل امسال دلم می‌خواهد بروم اعتکاف و تصمیم دارم در اعتکاف همه‌ی نمازهایم را بخوانم اما مادرم چند روزی است که می‌گوید کسی که نماز صبح نمی‌خواند و تندی می‌کند نمی‌تواند برود اعتکاف و اجازه نمی‌دهد که من بروم لطفا جواب سوال من و مادرم را بدهید و بگویید که همه می‌توانند عوض شوند خدا را چه دیدی شاید من هم اخلاق تندم و هم خواب سنگینم را در اعتکاف عوض کردم و همه چیز درست شد
حاج آقا ماندگاری: البته به این دختر خانم گل سیزده ساله یک جوری بگوییم که هم متوجه شوند هم بقیه حساب کار خودشان را بکنند ما یک تزی داریم کسی که می‌گوید می‌خواهم از فردا خوب شوم از فردا کار خلاف را بگذارم کنار می‌گویند احتمالا تو هیچ وقت خوب نمی‌شوی راه نمی‌افتی باید از همین الآن یک نشانه‌هایی نشان بدهی قطعا ما اعتقاد داریم در اعتکاف لطف خدا بیشتر شامل مهمان‌های اعتکاف می‌شود از همین الآن التماس دعا می‌گوییم به معتکفین از همین الآن می‌گوییم اعتکاف را مغتنم بدانید از همین الآن می‌گوییم آن‌هایی که نیت نکردند نیت بکنند اعتکاف معرکه است و ما ادرئک اعتکاف
ناخورده چه می‌داند آن که خورده می‌داند یک بار بروند مشتری می‌شوند سه روز خلوت با خود خلوت با خدا خلوت با قرآن خلوت با نماز یک حس و حال قشنگی دارد سه روز بهشتی بودن را بروند تجربه بکنند هر سال آمار می‌رود بالا بعضی‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم اعتکاف حرم امام رضا حرم‌های اهل بیت برویم آن جا خیلی خوب است ولی همان مسجد شهرتان هم ان شاء الله خدا عنایت می‌کند روی عنایت خدا ننوشته فقط مخصوص حرم امام رضا نه معتکف را خدا به او به عنوان مهمان خصوصی در ماه رجب نگاه می‌کند قطعا در اعتکاف همان طور که این دختر گل فرمودند اتفاق‌های خوب می‌افتد در مکه اتفاق خوبی می‌افتد در کربلا در حرم امام رضا اتفاق خوبی می‌افتد امروز ولادت امام جواد است در حرم کاظمین اعتکاف خوبی می‌افتد اما برای کسی که می‌خواهد برود مکه از چند ماه قبل یک کارهایی می‌کند که همه می‌فهمند می‌خواهد برود مکه مقدماتی را آماده می‌کند کسی که می‌خواهد نماز بخواند وضو و تطهیر می‌کند همه می‌فهمند این می‌خواهد نماز بخواند دختر گلم برای این که مادرت حداقل نزدیک ترین کست که خیلی هم تو را دوست دارد و برای پیشرفت تو خیلی دغدغه دارد او بفهمد که تو می‌خواهی در اعتکاف عوض شوی در این دو سه روزه نمی‌خواهی علامت‌هایی نشان دهی؟ اگر روزی ده بار عصبانی می‌شدی بیا دو تا را کم کن جریمه کن خودت را اگر شب‌ها به خاطر دیر خوابیدن صبح دیر بلند می‌شدی بیا یک کم زود بخواب قرار نیست که آدم تا آخر شب تلویزیون نگاه کند یا پای مشغولیات خودش باشد یک کم سبک تر بخورم زود تر بخوابم با وضو بخوابم آیه‌ی آخر سوره‌ی کهف را هم بخوانم به مادرم سفارش کنم من را بیدار کنید آبی را هم به صورتم بزنید تلفن را هم بگذارم زنگ بزند حداقل نشان بده داری تلاش می‌کنی ولی وقتی تو خودت را ول کردی منتظری که در اعتکاف معجزه شود نه معجزه در اعتکاف نمی‌شود اعتکاف نقطه‌ی عطف است اگر تو تلاش کردی خدا به تو امتیاز می‌دهد «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» (عنکبوت/ 69) تو از الآن تلاشت را حداقل اگر صبح برای نماز صبح نتوانستی بیدار شوی ناراحت باش مامان وای امروز نماز صبحم قضا شد وضو بگیری زود قضایش را بخوانی برای فردا شب یک تلاش بیشتری بکنی اگر خدای نکرده عصبانی شدی زود بروی دست مادر صورتش را ببوسی یک کارهایی یک مقدماتی را نمی‌دانم خودش می‌داند یک مقدماتی را نشان بده تا نشان بده در اعتکاف قرار است یک اتفاقی بیفتد و الا اگر امروز اتفاقی نیفتد فردا معلوم نیست اتفاقی بیفتد.
شریعتی: آن وقت این نحوه‌ی برخورد مادر این دختر خانم با ایشان درست است یعنی یک جور رنگ و بوی نا امیدی ندارد
حاج آقا ماندگاری: پس اگر دختر خانم‌ها آقا پسرها چون سوال ما عمومیت دارد با سن‌های مختلف حس می‌کنند پدر مادرشان به آن‌ها می‌گویند تو که این طوری هستی معلوم نیست بروی کربلا بروی اعتکاف خوب شوی بروی حرم امام رضا خوب شوی مانعشان می‌شوند این‌ها یک حرکتی نشان بدهند که قرار است بروند خوب شوند این مقدماتش است اما از آن طرف به این مادر و انواع دیگر پدر مادرانی که با این برخوردهای فرزندانشان مواجه هستند این نکته را می‌گویند مادر بزرگوار پدر بزرگوار خدا به من و شما گفته که توبه شکستی بیا هر آن چه هستی بیای امیدواری بجوی ز نام غفار ما خدای مهربانی که گفته من او را خطا کردم من حتی به پدر مادرم جسارت کنم خطای امر الهی کردم خدایی که من همه‌ی نافرمانی‌ها را نسبت به امر او انجام دادم در را به روی من نبسته مادر تو می‌خواهی در را به رویم ببندی تو که این قدر مهربان بودی چرا می‌خواهی فرزندت را از سعادت نا امید کنی؟ پدر مادرها یک تلنگر‌های قشنگی بزنند این تلنگر قطعا لازم است قرآن هم می‌گویدد «فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ» (تکویر/ 26)کجا دارید می‌گویید مادر می‌تواند به این دختر خوبش بگوید دخترم تو که می‌خواهی فردا بروی اعتکاف در اعتکاف هم رویت می‌شود نماز صبحت قضا شود؟ تو که فردا می‌خواهی بروی اعتکاف در اعتکاف هم می‌خواهی به معتکفین دیگر عصبانی شوی؟ آن جا که آبرویت می‌رود حالا من مادرم می‌پوشانم نمی‌گذارم خطای تو را کسی بفهمد این طوری تلنگر بزنید اما من پدر یا مادر حق نا امید کردن فرزند را نداریم تلنگر جایز حتی بعضی وقت‌ها واجب است پدر مادر مربی اند ولی نا امید کردن هرگز. ما اجازه‌ی نا امید کردن نداریم حواسمان باشد چون گاهی وقت‌ها دیدیم پسر می‌خواهد با دوستانش کربلا مخصوصا پیاده روی اربعین می‌خواهد برود هیئت راهیان دور می‌گویند تو که نماز صبحت را نخواندی هیئت رفتنت چیست؟‌ای بابا. تو که با من مادرت عصبانی می‌شوی راهیان نور رفتنت حرم امام رضا رفتنت چه است؟ قربان شما شوم شما که شگرد شیطان را دارید می‌روید جلو شیطان هم که دارد به این‌ها می‌گوید آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب یعنی در واقع این جا می‌خواهم بگویم پدر مادر‌ها شما می‌خواهید پیرو شیطان باشید بندگان خدا را با یک خطا با دو خطا با صد خطا نا امید کنید یا می‌خواهید پیرو رحمت الهی و همه‌ی اولیای الهی باشید که نگذارید هیچ کس از رحمت الهی نا امید شود پیرو کدام می‌خواهید باشید «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّـهِ» (زمر/ 53) خدا به پیغمبر فرمود برو به این کسانی که در گناه هم اسراف کردند با گناه بر خودشان اسراف کردند ظلم کردند بگو از رحمت خدا نا امید نشوید من بارها در حرم‌های اهل بیت گفتم که کسی حق ندارد جلوی مهمان امام رضا را بگیرد امام رضا دعوتش کرده من و شما چه کاره ایم می‌خواهیم جلویش را بگیریم ما تذکرمان را بدهیم پدر مادرها شما تلنگر را بزنید هشدار تذکر بدهید دعا هم بکنید طبق سوال قبلی ولی خواهش می‌کنم نا امید نکنید
شریعتی: خیلی ممنون. من وقتی سوال اول را می‌خواندم احساس کردم چه نوجوان‌ها و جوان‌هایی خوبی داریم چه دغدغه‌ای دارد همین دختر خانم که تصمیم به اصلاح گرفته یا جوان اولی که گفته پدرم برایم دعا نمی‌کند.
حاج آقا ماندگاری: بعضی از پدر مادر پول می‌خواهند او برای دعا غصه می‌خورد انصافا قشنگ است من که انصافا غبطه خوردم به حالش.
شریعتی: سوال سوم را می‌شنویم گفتند سلام خسته نباشید وقت شما بخیر پدر پیری دارم که سه سال است از وقتی که مادرم فوت کرده خانه‌ی ما است پدرم خانه‌ی برادر هایم نمی‌رود وابستگی پدرم نسبت به من مثل وابستگی بچه‌ای است که تازه از شیر جدایش می‌کنند البته من با کمال میل کارهایش را انجام می‌دهم اما شوهرم روزگار من را سیاه کرده و به همین دلیلی که من به پدرم رسیدگی می‌کنم مدام به من توهین می‌کند شما به من بگویید که من با شوهر و پدرم چه کار کنم سر دو راهی گیر کردم
حاج آقا ماندگاری: این در جامعه مان نمونه خیلی زیاد دارد ولی من غصه می‌خورم که اطراف این نوع نمونه‌ها نسبت به بعضی از نکات غافل اند ایشان فرمودند من برادرانی دارم چند برادر دارم و احتمالا آن برادران خانواده دارند از قرائن سوال این طور برمی آید یک توصیه دارم به این برادران و خانم‌های بزرگوار که این پدر هم برای آن برادر‌ها پدر است هم برای آن عروس خانم‌ها این پدر حکم پدر را دارد بنا بر روایت صریح وجود نازنین خاتم انبیا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند ما سه پدر مادر داریم أبٌ وَلَّدَکَ (الغدیر، ج۱، ص۳۶۹) و أبٌ زَوَّجَکَ آن‌هایی که واسطه‌ی خلقت ما بودند، پدر مادر همسر ما و أبٌ عَلَّمَکَ و پدر مادری که به ما درس یاد دادند معلمین مردیا زنی که به ما درس داده پس این پیرمرد پدر آن عروس‌ها حساب می‌شود یادشان باشد خدمت به پدر بالاترین تجارت است. احتمالا آن برادر‌ها و آن عروس خانم‌ها از جمع کردن این پدر شانه خالی کردند یا این پدر از آن‌ها بی مهری دیده و نا امید شده آمده خانه‌ی دخترش که از لحاظ عاطفی با او رابطه‌ی بیشتری دارد حواسشان باشد فردای قیامت آن برادرها و خانم هایشان یک وقت غبطه می‌خورند غصه می‌خورند حسرت می‌خورند عجب سرمایه گذاری قشنگی بود ما حواسمان نبود یعنی آن‌ها به این سرمایه گذاری الآن در بازار اقتصاد در دنیا همه‌ی کشورها دارند به هم دیگر تذکر می‌دهند مثلا خاک شما طلا است آب طلا است نفت شما طلا است از این سرمایه تان غافل نشوید من همین جا به عروس خانم‌ها به داماد‌ها به دختران به پسر‌ها می‌گویم پدر مادر پیر طلا هستند اصلا طلا کم است بالاترین سرمایه اند مگر چقدر این‌ها مهمان ما هستند به روال طبیعی. این چند سال نوکری شان را بکنید ببینید خدا چه پاداشی به شما بدهد
شریعتی: هم سرمایه است که در اختیار ما است هم یک امتحان خیلی بزرگ است
حاج آقا ماندگاری: امتحان است کفاره‌ی گناهان است سرمایه و تجارت است یکی از شهدای حرم رضوی از آن سی و هفت شهیدی که روز عاشورا سال 73 بالا سر امام رضا شهید شدند یک تاجر قمی بوده فامیلی اش را هم پیدا کرده بودم یادم رفته بود تجارت خانه اش تهران بود مادر پیری داشته در قم ایشان که شهید شد دوستان ما رفتند تحقیق کردند این آقا چه کار کرده که مرگ به این امتیاز دارد این مرگ سر قفلی دارد روز عاشورا بالا سر امام رضا در حال نماز شهادت دیگر این معرکه است این خیلی امتیاز دارد این چه کار کرده بوده رفتند دیدند برای مادر پیرش خدمتکار گرفته بوده پنج شنبه جمعه که روز استراحت خودش بوده خودش می‌آمده کارهای مادر را انجام می‌داده رفتند سراغ مادر گفتند پسرت این طور به تو خدمت می‌کرد عاشقانه بی منت از تو چه می‌خواست می‌گفت یک دعا می‌گفت مادر دعا کن مرگم بهترین زمان بهترین حالت بهترین مکان باشد. در واقع من مضمونش را می‌گویم بهترین مرگ را خدا نصیبم بکند شهادت بالا سر امام رضا در حال نماز روز عاشورا به دست منافقین امتیاز پنج درجه‌ای به قول ما امتیاز پنج ستاره‌ای است. این عروس خانم‌ها و این برادرها چنین امتیازی را غافل اند بیایید التماس این پدر بکنید ما هم دختر شما هستیم پسرها بگویند ما هم پسر شما هستیم ما هم نوکر شما هستیم یک وقتی هم به ما بده ما هم آدم هستیم فقط ارث و پول پدر که نیست خدمت به پدر بالاترین سرمایه گذاری و تجارت است این خطاب به آن‌ها که معمولا در مشاوره‌هایی که می‌آیند از این قصه غافل اند مادر پیر است زود می‌خواند پاسش بدهند بعضی‌ها نه خدای نکرده همه. یا خدای نکرده برود خانه‌ی سالمندان یا بدهند خانه‌ی کسی که از سر باز کنند ان شاء الله آمارش خیلی کم است ولی دیده می‌شود یک حرف با داماد این آقا دارم شوهر این خانم. اگر این پدر پیر یک سرمایه‌ی ویژه‌ای داشت و از چشم پسرهایش دور کرده بود آورده بود در خانه‌ی دخترش که شما دامادش هستید شما هم پسرش هستید در خانه‌ی شما گذاشته بود و گذاشته بود شما با این سرمایه سرمایه گذاری کنی سود جمع کنی باز هم عصبانی می‌شدی باز هم توهین می‌کردی؟ فرض می‌کنیم این پدر به ادبیات امروز ما یک ده میلیاردی گنجی داشت این آقا داماد می‌گفت او هم دوست داشت آن‌ها خبر دار نشوند می‌گفت پدر بزرگ من نوکرت هستم جای دیگر نبری من هر کار بگویی برایت می‌کنم فقط بگذار من همین را پول مال خودت من بگذارم جایی سودش را بخورم قطعا توهین نمی‌کرد قطعا حتی به داشتن این پدر زن افتخار هم می‌کرد به خانمش می‌گفت یک وقت از گل نازک تر نگویی از خانه‌ی ما برود این طلا است به خدا پاداشی که خدا به این مرد می‌دهد و به این زن می‌دهد برای جمع کردن این پدر پیر پدری که مونسش همسر را از دست داده به خدا پاداشی که می‌دهد بنا بر روایات خیلی بالاتر از آن گنج است حواسمان باشد خودمان با دست خودمان سودمان را پس نزنیم تجارت را پس نزنیم تجارت به این شیرینی را و دعایشان معجزه می‌کند ان شاء الله این آقا بروند عذرخواهی کنند از خانمشان دست پدر را ببوسند دلش را به دست بیاورند در ایام میلاد امیرالمومنین و ان شاء الله یک تغییر رویه‌ای بدهیم همه مان شاید بنده هم از این خطاها داشته باشم
شریعتی: خدا شما را حفظ بکند مشرف می‌شویم به محضر قرآن کریم در روز میلاد امام جواد ثواب تلاوت این آیات را هدیه می‌کنیم به روح بلند و آسمانی و ملکوتی امام جواد علیه السلام خوش به حال همه‌ی آن‌هایی که در روز عید میلاد امام جواد در مشهد الرضا هستند آن‌هایی که در کاظمین هستند نائب الزیاره‌ی ما و بینندگان سمت خدا باشند برای رفع گرفتاری و مشکلات و عاقبت بخیری همه‌ی ما را دعا بکنند امروز صفحه‌ی 431 را می‌خوانیم ان شاء الله تلاوت ما توأم با تدبر باشد آیات 23 ام تا 31 ام سوره‌ی مبارکه‌ی سبأ در سمت خدای امروز تلاوت می‌شود لحظه لحظه‌ی زندگی تان منور به نور قرآن باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَلَا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ عِندَهُ إِلَّا لِمَنْ أَذِنَ لَهُ حَتَّى إِذَا فُزِّعَ عَن قُلُوبِهِمْ قَالُوا مَاذَا قَالَ رَ‌بُّکُمْ قَالُوا الْحَقَّ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ‌ ﴿٢٣﴾ قُلْ مَن یَرْ‌زُقُکُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ قُلِ اللَّـهُ وَإِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَى هُدًى أَوْ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ ﴿٢٤﴾ قُل لَّا تُسْأَلُونَ عَمَّا أَجْرَ‌مْنَا وَلَا نُسْأَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٢٥﴾ قُلْ یَجْمَعُ بَیْنَنَا رَ‌بُّنَا ثُمَّ یَفْتَحُ بَیْنَنَا بِالْحَقِّ وَهُوَ الْفَتَّاحُ الْعَلِیمُ ﴿٢٦﴾ قُلْ أَرُ‌ونِیَ الَّذِینَ أَلْحَقْتُم بِهِ شُرَ‌کَاءَ کَلَّا بَلْ هُوَ اللَّـهُ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٢٧﴾ وَمَا أَرْ‌سَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِیرً‌ا وَنَذِیرً‌ا وَلَکِنَّ أَکْثَرَ‌ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ ﴿٢٨﴾ وَیَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ ﴿٢٩﴾ قُل لَّکُم مِّیعَادُ یَوْمٍ لَّا تَسْتَأْخِرُ‌ونَ عَنْهُ سَاعَةً وَلَا تَسْتَقْدِمُونَ ﴿٣٠﴾ وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُ‌وا لَن نُّؤْمِنَ بِهَذَا الْقُرْ‌آنِ وَلَا بِالَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَلَوْ تَرَ‌ى إِذِ الظَّالِمُونَ مَوْقُوفُونَ عِندَ رَ‌بِّهِمْ یَرْ‌جِعُ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ الْقَوْلَ یَقُولُ الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُ‌وا لَوْلَا أَنتُمْ لَکُنَّا مُؤْمِنِینَ ﴿٣١﴾
ترجمه:
شفاعت در پیشگاه خدا جز برای کسانی که به آنان اذن دهد سودی ندارد، [آن روز شفیعان و امیدواران به شفاعت مضطربانه به انتظار اذن خدا برای شفاعت هستند] تا زمانی که با صدور اذن شفاعت دل هایشان آرام گیرد [در این هنگام مجرمان به شفیعان] گویند: پروردگارتان چه گفت؟ می گویند: حق گفت و او بلند مرتبه و بزرگ است. (۲۳) [به مشرکان] بگو: چه کسی از آسمان ها و زمین به شما روزی می دهد؟ بگو: خدا. و بی تردید ما یا شما بر هدایت یا در گمراهی آشکار هستیم. (۲۴) بگو: شما از گناه ما بازخواست نخواهید شد، و ما هم از آنچه شما انجام می دهید، بازخواست نخواهیم شد. (۲۵) بگو: پروردگارمان میان ما و شما را [روز قیامت] جمع می کند، سپس میان ما و شما به حق داوری خواهد کرد، و او داور دانایی است. (۲۶) بگو: کسانی را که به عنوان شریکان به او ملحق کرده اید به من نشان دهید [تا بنگرم آیا صفاتی که واجب است در یک معبود باشد در آنها هست؟ یقیناً] این چنین [صفاتی در آنها] نیست، بلکه فقط خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است. (۲۷) و ما تو را برای همه مردم جز مژده رسان و بیم دهنده نفرستادیم، ولی بیشتر مردم [به این واقعیت] معرفت و آگاهی ندارند. (۲۸) و [از روی مسخره] می گویند: اگر راستگویید این وعده [قیامت و عذاب] کی خواهد بود؟ (۲۹) بگو: وعده گاه شما روزی است که نه ساعتی از آن تأخیر می کنید و نه بر آن پیشی می گیرید. (۳۰) و کافران گفتند: ما به این قرآن و کتاب هایی که پیش از آن بوده است، هرگز ایمان نمی آوریم. و اگر ستمکاران را زمانی که در پیشگاه پروردگارشان [برای محاکمه] بازداشت شده اند، ببینی در حالی که هر کدام گناه و بدبختی خود را بر عهده دیگری می اندازد [امر عجیبی می بینی] مستضعفان به مستکبران می گویند: اگر شما سر راه ما نبودید یقیناً ما مؤمن بودیم. (۳۱)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: ان شاء الله زیارت مشهد مقدس زیارت امام رئوف نصیب فرد فرد ما شود اشاره‌ی قرآنی را حاج آقای ماندگاری بفرمایند و بعد در ادامه دو سوال است خواهم پرسید
حاج آقا ماندگاری: با مدد از وجود نازنین امام رضا چون امروز خیلی خوشحال اند به خاطر تولد عزیز دلشان جواد الائمه سلام الله علیها این آیه‌ی 28 را اشاره می‌کنم درد دل خدا است خدا می‌گوید رسول ما «وَمَا أَرْ‌سَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِیرً‌ا وَنَذِیرً‌ا وَلَکِنَّ أَکْثَرَ‌ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ» خدا می‌گوید من تو را برای همه‌ی مردم فرستادم عرب و عجم فرقی ندارد این زمان و آن زمان فرقی ندارد تو راهنمایی برای همه بشارت می‌دهی به پاداش‌هایی که مردم نمی‌بینند انذار می‌دهی و هشدار می‌دهی نسبت به آسیب‌هایی که باز هم مردم نمی‌بینند ولی نمی‌دانم چرا مردم متوجه نمی‌شوند حرف‌های تو را رسول ما. این غصه‌ی خدا است من یک بار دیگر می‌خواهم نماز والدین را برای فرزندان بگویم با همین آیه ‌ای پدر‌ها اگر دعا برای فرزندانتان می‌کنید پیغمبر خدا و اولیا خدا فرمودند نمی‌دانیم چه پاداشی دارد ولی پیغمبر می‌گوید این کار را بکنید اگر خدای نکرده کوتاهی در حق فرزندانمان بکنیم نمی‌دانیم چه آسیبی دارد می‌گویند کوتاهی نکنید چون ما آن چیزی که به چشمانمان می‌بینیم زود باور می‌کنیم پیغمبر آمده بود چیزی را که ما نمی‌بینیم دارد به ما هشدار می‌دهد یاد پدر مادر‌ها باشد این نماز والدین برای فرزندان یادمان نرود حداقل این ایام عیدی پدر مادران باشد به فرزندان دو رکعت نماز بود مثل نماز صبح در رکعت اول بعد از حمد سوره‌ی قدر در رکعت دوم بعد از حمد سوره‌ی کوثر بعد از نماز هم هر چه دلشان می‌خواهد برای فرزندانشان دعا بکنند
شریعتی: دعای قنوت امیرالمومنین را بگویید
حاج آقا ماندگاری: آیه‌ی 74 سوره‌ی فرقان «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» امام این بشارت‌هایی است ما می‌دانیم اگر بستنی برای بچه مان بخریم کامش شیرین می‌شود این را همه مان می‌دانیم هم بچه مان هم ما. ولی نه من نه بچه ام گاهی وقت‌ها نمی‌دانم اگر دعا بکنم چقدر روحش شیرین می‌شود چقدر کامروا می‌شود این را پیغمبر به ما بشارت داده گفته مواظب باشید کوتاهی نکنید مواظب باشید حق بچه هایتان را ادا کنید ولی خدا می‌گوید نمی‌دانم چرا مردم متوجه نمی‌شوند.
شریعتی: خیلی ممنون باز هم عید میلاد امام جواد علیه السلام خیلی مبارک باشد عید میلاد امام علیه السلام و روز پدر را تبریک می‌گوییم. ان شاء الله هر جا هستند خدا پشت و پناهشان باشد و پدرانی هم که از دنیا رفتند خدا رحمتشان بکند. این سوال را می‌شنویم گفتند با عرض سلام و تشکر از برنامه‌ی خوبتان پدر و مادرمان هر چه دارند به نام دو پسرشان می‌کنند ما هم چهار خواهر هستیم هر چه اعتراض می‌کنیم می‌گویند دختر ازدواج می‌کند می‌رود گفتند آیا با این وجود ما عاق می‌شویم که اعتراض می‌کنیم ما حق ارثیه نداریم؟ آیا کار آن‌ها درست است لطفا جواب ما را زود تر بدهید ما خیلی زجر می‌کشیم اگر ما زمان پیغمبر به دنیا می‌آمدیم پدر مادر ما را زنده به گور می‌کردند شما را به خدا قسم می‌دهم در این مورد یک برنامه بگذارید شاید مشکل خیلی‌ها حل شود
حاج آقا ماندگاری: البته زمان قبل پیغمبر چون زمان پیغمبر که زنده به گور کردن تمام شد. من یک توصیه به پدر‌ها می‌کنم این پدر بزرگواری که این کار را انجام دادند و متاسفانه تعدادی هستند این طوری که هنوز فکر می‌کنند دختر ارث ندارد فرزند حساب نمی‌شود فرق می‌گذارند بین او و پسرانشان من یک نکته می‌گویم یک انذار بر اساس همین آیه‌ای که خواندیم این پدر‌ها از خدا بیشتر می‌فهمند؟ از پیغمبر خدا بیشتر می‌فهمند؟ اگر باور دارند از خدا بیشتر نمی‌فهمند از پیغمبر خدا بیشتر نمی‌فهمند خدا فرموده دختر و پسر با هم فرقی ندارند «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّـهِ أَتْقَاکُمْ» (حجرات/ 13) چرا عند اکرمکم عند الپدر‌ها پسرکم؟ چرا باید پسر‌ها برتر باشند پیش خدا اتقاکم است چرا باید پیش پدر‌ها پسر باشد؟ و شاید نمی‌خواهم اذیت شوند ولی می‌خواهم تلنگر را بزنم شاید این خدشه به توحید مان بزند به ایمان ما بزند این گونه رفتارها پدری که این طور تفاوت فاحش بگذارد بین پسر‌ها و دختر‌ها خدا خودش بر اساس یک اقتضاء و یک ابتلاء و یک مصلحتی سهم دختر و پسر را با هم متفاوت کرده ولی بی عدالتی نکرده آن هم به خاطر مصلحت است بعد از مرگ پدرها بعد از 120 سال سهم دختر نصف سهم پسر است این بر اساس یک حکمتی است که حمکتش را بارها بزرگان گفتند ما هم در برنامه گه گاهی اشاره‌ای کردیم بعضی وقت‌ها در مورد دیه در مورد ارث در مورد همه‌ی این‌ها شهادت و حکم زن با حکم مرد فرق دارد این تفاوت است بی عدالتی نیست اما غیر از آن چه که خدا گفته اگر پدر مادر‌ها بخواهند خارج از حکم خدا تفاوتی قائل شوند کلا دختر‌ها را از ارث محروم کنند این اعتراض به حکم خداست پس در توحیدشان خدشه وار می‌شود من این را نمی‌خواهم جلویش را بگیرم یک پدری مدل تربیت الهی هم است حتی می‌خواهم بگویم. مدل تربیت الهی را بارها گفتیم خدا به تمام مخلوقاتش امکانات عمومی اش را داده آب و خاک و اکسیژن را به همه‌ی مخلوقات داده حیوان و انسان و گیاه و خوب و بد به همه داده اما امکانات خاص را یک شرط برایش گذاشته این تربیت الهی است «وَمَن یَتَّقِ اللَّـهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَ‌جًا، وَیَرْ‌زُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ» (طلاق/ 3-2) اگر تلاش بیشتری بکنی من گشایشی می‌دهم رزق بیشتری می‌دهم «إِن تَتَّقُوا اللَّـهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْ‌قَانًا» (انفال/ 29) اگر تلاش بیشتری بکنید بصیرت می‌دهم پدر هم می‌تواند به فرزندانش این را بگوید این اشکال ندارد این الهی است این تقویت توحید است یک وجهی داشته باشد پدر می‌تواند به فرزندانش بگوید پسر دختر‌ها خواب تان خوراک تان پوشاک تان به عهده‌ی من پدر است وظیفه ام است خوب باشید یا بد باشید پسر خوب دختر خوب با بدش هیچ فرقی در این قصه ندارد اما امتیازات بیشتر می‌خواهی پسر دوچرخه دختر چرخ خیاطی می‌خواهد کامپیوتر می‌خواهند امکانات بیشتری می‌خواهند اگر امکانات بیشتری می‌خواهند باید تلاش بیشتری بکنند نماز اول وقت بخوانید دوچرخه می‌خرم حجابت را مرتب رعایت کن امتیاز بیشتر می‌دهم اگر دو خواهر بودند این یکی نمازش را اول وقت نخواند آن یکی خواند این جا تفاوت بگذارید این همان «إِنَّ أَکْرَ‌مَکُمْ عِندَ اللَّـهِ أَتْقَاکُمْ» اگر دختر پسر بودند و دختر شما بیشتر دستورات را رعایت کرد از پسر بیشتر به او در زمان حیاتتان امتیاز بدهید این مال زمان حیات مال تربیتتان است اما بعد از مرگ آن طوری که خدا گفته بگذارید انجام شود که خدشه به دیانتمان نخورد پس در زمان حیات اقتضاء تربیت می‌تواند تفاوت باشد به شرطی به تعبیر قشنگ شما یک وجه الهی و دینی داشته باشد به قول ما توجیه عقلانی و دینی باشد اما بعد از مرگ اگر دستکاری در حکم خدا بکنیم می‌شود من معذرت می‌خواهم ولی سه آیه‌ی تند را می‌خواهم بگویم اول سوره‌ی مائده است «وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُ‌ونَ» (مائده/ 44) ‌کسی که بخواهد دختر را از ارث محروم بکند بدون دلیل شرعی و حتی پسری را از ارث محروم بکند این دارد به خلاف حکم ما انزل الله است ‌«وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُ‌ونَ»کفر است «هُمُ الْفَاسِقُونَ» (مائده/ 47) فسق است «هُمُ الظَّالِمُونَ» (مائده/ 45) ظلم است این پدر‌ها که نمی‌خواهند مصداق این سه آیه شوند اگر بی دلیل تبعیض قائل شوند این مال پدر‌ها اما به دختر خانم‌ها می‌گویم نه اعتراض آن‌ها موجب عاق والدین نمی‌شود چون هم چنان که پدر مادر برای تربیت فرزند وظایفی دارند فرزندان هم برای ارشاد پدر مادر وظایفی دارند الآن این پدر دارد کار خلاف مسیر الهی می‌کند فرزندان باید نسبت به پدر مادر ارشاد بکنند اما یک ملاحظه دارد این ارشاد باید با ادب و احترام عجین باشد «وَصَاحِبْهُمَا فِی الدُّنْیَا مَعْرُ‌وفًا» (لقمان/ 15) اگر کار خلاف شرعی پدر مادرت کردند تو حق نداری خلاف ادب با آن‌ها رفتار کنی لذا بارها گفتیم امام حسن امام حسین سلام الله علیهما دیدند یک پیرمردی که جای پدرشان است دارد وضویش را غلط می‌گیرد این دو عزیز رسول الله خواستند تذکر بدهند اگر می‌گفتند این چه وضویی است این چه نمازی است آبرویش می‌رفت حرمتش هم شکسته می‌شد بی ادبی بود ولی گفتند ما دو برادر وضو می‌گیریم شما ببینید کدام وضو کامل تر است دو برادر وضو گرفتند این پیرمرد منصف و عاقل گفت فدای شما دو آقا زاده شوم وضوی شما درست است وضوی من اشکال دارد حالا من به این خواهران گل چهار دختر با هم بنشینند هم فکری بکنند خدا مدد می‌دهد یک نمایشنامه یک داستان یک تئاتر اجرا بکنند تا پدر به اشتباه خودش پی ببرد حالا الآن از من فیلمنامه و نمایشنامه بخواهند شاید آماده نداشته باشم ولی حتما با آدم‌های کارشناسان دین مشورت بکنند یک داستان قشنگ یک نمایشنامه‌ی قشنگ طراحی بکنند پدر را متوجه بکنند قول می‌دهم پدرشان که متوجه شود هم امتیاز بدهد پاداش بدهد و هم صورتشان را به عنوان فرزندانشان ببوسد هم آن‌ها را در ارث قرار بدهد.
شریعتی: خیلی ممنون این سوال را می‌شنویم گفتند سلام می‌دانم پیامم را نمی‌خوانید ولی خواستم حرفم را بزنم من به خاطر آینده ام به خاطر حرف‌های خدا به خاطر خانواده ام دوستی که به قول شما خیابانی است را رها کردم ولی شما قانع ام کنید چه تضمینی می‌دهید که خدا من را ببخشد و از کجا معلوم که آینده‌ی من بدتر نشود من از کجا بدانم خدا حواسش به من است من امروز شانزده سالم تمام می‌شود کمک کنید مگر نیت شما اصلاح آدم‌ها نیست خب راه را نشانم بدهید
حاج آقا ماندگاری: این جوان شانزده ساله‌ی نازنین قبول دارد وقتی با آن دوست ناخلف رفیق بود در منجلاب بود؟ حتما قبول دارد اول به من جواب بدهد چه کسی کمکش کرد آمد بیرون
ما تو را دادیم پای آمدن * * * ما تو را دادیم دست در زدن
توبه را ما یاد آدم داده ایم
همین که از آن مسیر برگشتی چه کسی دستت را گرفت؟ یعنی خدا حواسش به تو است اصلا آن موقعی که تو افتاده بودی در گناه خدا داشت غصه ات را می‌خورد مگر نگفتیم بارها اگر یک جوانی مخصوصا در سن این نازنین توبه کند خدا از آن مادری که بچه اش را گم کرده و پیدا کرده بیشتر خوشحال می‌شود حالا من از این جوان می‌پرسم مادری که بچه اش را در شهری در حرمی در پارکی در بیابانی گم کرده بود حالا پیدا کرده بچه به مادرش می‌گوید از کجا معلوم تو دیگر حواست به من است؟ مادر بچه اش را محکم در بغلش می‌گیرد می‌گوید قربانت شوم دیگر نمی‌گذارم از من جدا شوی من به این جوان قول می‌دهم «إِنَّ اللَّـهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِ‌ینَ» (بقره/ 222) خدا تو را در بغلش گرفته که دیگر نمی‌گذارم بروی سمت گناه البته این به این معنا نیست من دیگر اختیار رفتن به سمت گناه ندارم چرا متاسفانه ولی اگر قدر آغوش خدا را بداند دیگر گناه نمی‌کند و هرگز جدا نمی‌شود راهش این است از مسجد جدا نشود از نماز جدا نشود از قرآن و هیئت و روضه‌ی امام حسین جدا نشود از امام رضا جدا نشود امروز به امام رضا بگوید به حق نازنین پسرت جوادالائمه آقا جان ما را از خودت جدا نکن حالا که کمکم کردی خدا کمکش کرده امام رضا کمکش کرده امام جواد کمکش کرده نجات پیدا کرده هر کسی توبه کند این‌ها کمکش کرده اند گفتم این شعر می‌گوید حضرت آدم ابوالبشر هم که توبه کرد این‌ها دستش را گرفته اند هر کسی در عالم توبه کرده خدا و اولیاء خدا دستش را گرفته اند این‌هایی که دست ما را گرفته اند دنبال ما می‌گشتند ما را از این منجلاب نجات بدهند ما را یادشان نمی‌رود به شرطی که ما هم خدا را یادمان نرود.
شریعتی: خیلی ممنون. حاج آقای ماندگاری امروز دوستان از شما عیدی می‌خواهند عیدی را بدهید و خداحافظی کنیم
حاج آقا ماندگاری: ما یک عیدی که دادیم نماز پدر مادر برای فرزندان دو رکعت مثل نماز صبح پنج دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد رکعت اول حمد و سوره‌ی قدر رکعت دوم حمد و سوره‌ی کوثر بعد هم فرصت دارند هر چه می‌توانند دعا بکنند خدا به آن‌ها موقعیت استجابت داده سرشان را بگذارند شیرین تر است با اشک هم باشد خیلی شیرین تر است. روز ولادت امام جواد سلام الله علیه خیلی‌ها حرز امام جواد را می‌خواهند حرز آن ذکر مخصوص هر ولی خدا است حضرت ابراهیم یک ذکر مخصوص داشته موسای کلیم عیسی روح الله حضرت پیغمبر امامان این‌ها معروف شده به حرز این وجود‌های نازنین من آهسته می‌گویم اگر عزیزان می‌توانند زیرنویس بکنند همه‌ی آن‌هایی که کاغذ قلم دارند یادداشت بکنند در برگ کوچک بنویسیم در کیفمان در جیبمان لای قرآن مان بگذاریم ان شاء الله این دژ محکم این حرز هم فقط در جیب مان نباشد گاهی بخوانیم خود این ذکر نور است راهمان را روشن می‌کند ان شاء الله امام جواد هم کمکمان می‌کند یعنی رفتیم در خیمه‌ی حضرت جواد در قلعه‌ی محکم امام جواد رفتیم وقتی ذکر حضرت را بخوانیم یا نُورُ یا بُرْهانُ یا مُبینُ یا مُنیرُ یا رَبِّ اِکْفِنى الْشُّرُورَ وَ افاتِ الدُّهُورِ وَ اَسْئَلُکَ النَّجاةَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِى الصُّورِ ذکر از امام جواد است ولی خطاب حضرت حق تعالی است خدا را به نور یکی از اسامی خدا نور است ‌ای نور ‌ای برهان ‌ای مبین ‌ای منیر ‌ای رب پرودگار من من را کفایتم کن از هر چه اسمش شر است و از هر چه اسمش آفت روزگار است و من را روز قیامت که در صور دمیده می‌شود من را آن روز نجاتم بده یعنی من را ساکن بهشتم بکن ان شاء الله. خدا به آبروی امام جواد و به خوشحالی امام رضا آفات و شرور دنیا و آخرت را از ما و از همه‌ی دوستداران و مسلمان‌ها دفع بکند فرج صاحبمان را برساند همه‌ی مریض‌ها را شفا عنایت کند باران رحمتش را نازل کند آمرزش گناهانمان موفقیت خودمان و بچه هایمان و موفقیت همه‌ی خدمتگزاران به دین و مملکت به ویژه رهبر عزیز و فرزانه مان ان شاء الله به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خیلی ممنون از شما. بهترین‌ها را برای شما آرزو می‌کنم زیارت کاظمین و مشهد الرضا نصیب همه تان شود و زیارت نجف و کربلای معلی. حسن ختام برنامه‌ی امروز ما صلوات بر حضرت امام جواد خواهد بود. والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسى عَلَمِ التُّقى وَنُورِ الهُدى وَمَعْدِنِ الوَفاءِ وَفَرْعِ الاَزْکِیاءِ وَخَلِیفَةِ الأَوْصِیاء وَأَمِینِکَ عَلى وَحْیِکَ، اللّهُمَّ فَکَما هَدَیْتَ بِهِ مِنَ الضَّلالَةِ وَاسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الحِیرَةِ وَأَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدى وَزَکَّیْتَ بِهِ مَنْ تَزَکّى فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ ما صَلَّیْتَ عَلى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیائِکَ وَبَقِیَّةِ أَوْصِیائِکَ إِنَّکَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۱
khademoreza kusar

نظرات (۱)

۲۱ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۱۵ بــازارچـــــــه
بــازارچـــــــه
ارسال آگهـی رایگان

اجناسی که داری و اما لازم نداری رو فقط یک عکس بگیر رو راحت با قیمت عالی بفروش
یا اگه چیزی لازم داری میتونی با قیمت مناسب بخری

پس همین الان به سایت بازارچـه مراجعه کن

http://Bazar.tikabzar.com

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی