مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

سوال کننده : علی اکبر سلیمی

توضیح سؤال :

وقتی که فردی برای امام حسین (ع) گریه میکند بیشتر از روی دلسوزی و ناراحتی برای اتفاقات آن واقعه بزرگ است و از هیچ جهت نه الی الله است نه لله پس چطور است که سینه زدن گریه کردن وحتی شرکت کردن در این مجالس انسان را صاحب ثواب میکند

پاسخ:

در ابتدا باید گفت شرط ثواب در همه اعمال این نیست که بنده حتما در آن عمل قصد قربت کرده باشد . بلکه اعمالی نیز هست که اگر بدون قصد قربت (البته وبدون قصد حرام) انجام شوند خداوند به آنها ثواب می دهد .

در قرآن کریم آمده است :

َذلِکَ بِأَنَّهُمْ لَا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ

آیه 120 سوره توبه

چرا که هیچ تشنگی و رنج وگرسنگی در راه خدا به آنان نمی رسد و هیچ مکانی که کفار را به خشم می آورد قدم نمی گذارند و از دشمن هیچ غنیمتی به دست نمی آورند مگر اینکه به سبب آن ، عمل صالحی برای آنان نوشته می شود ، زیرا خداوند پاداش نیکو کاران را ضایع نمی کند .

یکی از مطالبی که در قرآن برای آن وعده ثواب داده شده و در آن شرط قربت نشده است حضور در اماکنی است که سبب خشم و غضب دشمنان دین می شود (اماکنی که حضور در آنها سبب فزونی شوکت مسلمانان و به اصطلاح زیاد شدن سیاهی لشکر ایشان می گردد)

بودند در لشکر یزید کسانیکه برای کشتن امام حسین علیه السلام نیامده بودند ؛ بلکه به این علت آمدند که اگر بعد از این جنگ خواستند به لشکریان هدیه ای بدهند به ایشان هم برسد و نه تیری به سمت امام حسین علیه السلام انداختند و نه شمشیری کشیدند اما ایشان را مستحق عذاب می دانیم . زیرا سیاهی لشگر کفر شدند و جزو نماد ظلم قرار گرفتند .

از آن طرف عده ای هستند که در این عزاداری ها شرکت می کنند و چون این عزاداری ها نشانه مقابله با ظلم است خداوند به ایشان ثواب می دهد .

البته باید گفت این که شما دلسوزی و ناراحتی برای امام حسین علیه السلام را الی الله ولله ندانستید این درست نیست . بلکه اکثر کسانیکه برای امام حسین گریه می کنند از جنبه دینی برای ایشان گریه می نمایند و عزاداری می کنند ؛ وگرنه می توانستند برای کشته گان جنگ های جهانی اول و دوم و... گریه کنند . اما خود حضور در این عزاداری ها نشانگر جهت عزاداری ایشان و از روی عرق دینی انجام گرفتن آن است .

 

موفق باشید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۱
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی