مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۷:۳۷ ق.ظ

آیا ظهور در گروی تکمیل ۳۱۳ یار است؟!

نتیجه تصویری برای آیا ظهور در گروی تکمیل ۳۱۳ یار است؟!

آیا ظهور در گروی تکمیل ۳۱۳ یار است؟!

 ظهور امام زمان (عج)، یک انقلاب جهانی و فراگیر و گسترده و دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که تنها با شکل گیری یک یا دو بعد آن، نمی توان حکم به فراهم بودن شرایط و عوامل ظهور کرد!

 

پاسخ روشن این است که ظهور امام زمان (عج)، یک انقلاب جهانی و فراگیر و گسترده و دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که تنها با شکل گیری یک یا دو بعد آن، نمی توان حکم به فراهم بودن شرایط و عوامل ظهور کرد!

مساله یاران امام زمان(عج) نیز چنین است؛ یعنی درست است که آن حضرت(عج) هنگام ظهور، دارای یارانی کارآمد و پرتوان و خالص است؛ اما کیفیت آن مشخص نیست.

درباره 313 تن نیز گفتنی است که به نظر می رسد این عدد ویژگی خاصی نداشته باشد و دلیل مشهور شدن این عدد وجود برخی روایات است که تاکید کرده اند شمار یاران امام زمان(عج) به تعداد یاران رسول خدا (ص) در جنگ بدر است و چون در تاریخ نقل شده که تعداد اصحاب پیامبر(ص) در جنگ بدر 313 تن بوده است، این قضیه مشهور شده که تعداد یاران امام زمان(عج) هم 313 نفر است.

به روشنی باید بدانیم که مانور دادن روی این تعداد و غافل شدن از ابعاد مختلف آن و حتی دیگر نیروهای انقلابی و مبارز، درست نیست و پررنگ کردن عدد 313 یار خاص، صحیح به نظر می رسد! هر چند این افراد، از فرماندهان و بزرگان این انقلاب هستند؛ اما تکمیل شدن آنان، کار سختی نیست و آنان در حد خود، مسائل انقلاب جهانی مهدوی را پیش خواهند برد؛ چنان که امام صادق (ع) می فرمایند: «گویا می نگرم قائم را بر منبر کوفه و 313 تن یارانش را که پیرامونش گرد آمده و به شمار اهل بدر هستند.» (کمال الدین و تمام النعمه، ج 2، ص 672).

اما شرط مهم ظهور و انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) تکمیل حلقه ۱۰هزار تن (تا دوازده هزار و پانزده هزار تن) نیروی انقلابی و مجاهد است که نقش اساسی در موفقیت و پیروزی انقلاب حضرت مهدی(عج) ایفا می کنند.

ابوبصیر از امام صادق (ع) نقل می کند که حضرت(ع) فرمودند: «تا حلقه کامل نگردد، قائم(عج) خروج نمی کند.» گفتم کامل شدن حلقه به چند نفر است: فرمودند: «ده هزار نفر.» (کتاب الغیبه، ص 307) همچنین می فرمایند: «313 تن با او بیعت می کنند. او تا هنگام کامل شدن ده هزار نفر در مکه اقامت کرده، سپس رهسپار مدینه می شود.» (ارشاد مفید، ج 2، ص 383).

در برخی روایات دیگر نیز به دوازده تا پانزده هزار نفر اشاره شده است. امیرالمومنین امام علی (ع) فرمودند: «مهدی(عج) میان دوازده تا پانزده هزار یاور قیام خواهد کرد.» (اعلام و الفتن، ص 65) . پس باید بدانیم که اهمیت شکل گیری نیروی مبارز اولیه (ده هزار تن) نه تنها کمتر از 313 تن نیست بلکه چه بسا ضرورت وجود آنها بیشتر باشد. تا اینان تکمیل نشود، حضرت مهدی(عج)، قیام و انقلاب خود را شروع نخواهد کرد و البته تا زمان حضور آن حضرت(عج) در عراق این تعداد به میلیون ها تن بالغ خواهد شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی