مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳ ق.ظ

در هر حال به یاد خدا باشید و با او مناجات کنید.

آیه:

الَّذِینَ یذْکرُونَ اللَّهَ قِیماً وَ قُعُوداً وَ عَلَی جُنُوبِهِمْ وَ یتَفَکرُونَ فِی خَلْقِ السَّموتِ وَ الأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هذَا بطِلًا سُبْحنَک فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ[1]

ترجمه:

 (همان) کسانی که [در حال ] ایستاده و نشسته، و بر پهلوهایشان [آرمیده ]، خدا را یاد می کنند؛ و در آفرینش آسمان ها و زمین تفکر می کنند؛ (در حالی که می گویند: ای) پروردگار ما! این [ها] را بیهوده نیافریده ای؛ منزّهی تو؛ پس ما را از عذابِ آتش، حفظ کن!

نکته ها و اشاره ها:

  1. ۱. صاحبان عقل، کسانی هستند که تفکر می کنند و در هر حال به یاد خدا هستند. کسی که در علل و عوامل جهان می اندیشد خداشناس می شود و به یاد خدا می افتد؛ از این روست که یاد خدا، نشانه ی خردمندی است.[2]

 جهان چون چشم و خط و خال و ابروست که هر چیزی به جای خویش نیکوست

 (شبستری)

  1. ۱. در آیه ی فوق نخست به «ذکر» و سپس به «فکر» اشاره شده است؛ یعنی تنها یادآوری خدا کافی نیست و زمانی یادآوری خدا ثمرات ارزنده ای خواهد داشت که با تفکر آمیخته شود.

همان گونه که تفکر در آفرینش آسمان و زمین هم، اگر با یاد خدا آمیخته نباشد، ممکن است ره به جایی نبرد؛ یعنی مناسب است مطالعه ی پدیده های جهان، با عینک توحید باشد تا نتایج تربیتی و انسانی داشته باشد.

  1. ۱. «باطل» به چیزی گفته می شود که بیهوده و بی هدف است و نمی تواند مقصود و مطلوب انسان واقع شود. تفکر در اسرار آفرینش آسمان ها و زمین انسان را آگاه می کند که خلقت جهان بیهوده نیست. آری، در حالی که اجزای هر گیاه و حیوان و اعضای پیکر انسان، هر کدام برنامه و هدفی دارد، آیا ممکن است مجموعه ی جهان هستی بی هدف باشد؟[3]
  2. ۲. در آیه ی فوق چهار مرحله ی پی در پی آمده است: اول ذکر خدا، دوم تفکر، سوم ستایش حق و چهارم دعا و مناجات. این ها مجموعه ی به هم پیوسته ای است که انسان ساز و تکامل آفرین است.
  3. ۳. در روایت دیگری نیز از امام باقر علیه السلام حکایت شده که

مؤمن همیشه در نماز است، تا وقتی که در حال ایستاده و نشسته و خوابیده به یاد خداست (و سپس آیه ی فوق را تلاوت کردند).[4]

البته مقصود این روایت آن است که این گونه افراد همیشه به یاد خدا و در حال دعا هستند.

 خوشا آنان که اللَّه یارشان بی که حمد و قل هو اللَّه کارشان بی

 خوشا آنان که دایم در نمازند                بهشت جاودان بازارشان بی

 (بابا طاهر)

  1. ۱. در احادیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حکایت شده که

ساعتی تفکر از یک شب عبادت یا از یک سال عبادت یا از شصت سال عبادت بهتر است.[5]

البته اختلاف مقدار عبادت که در این روایات آمده است به خاطر مراتب تفکر و درجات افراد متفکر است که در هر مورد پاداشی دارند.

آموزه ها و پیام ها:

  1. ۱. تفکر و یاد خدا، از نشانه های خردمندی است.
  2. ۲. جهان هدفمند است (و باطل و بیهوده آفریده نشده است).
  3. ۳. مطالعات جهان شناختی، انسان را به هدف هستی ره نمون می شود.
  4. ۴. در هر حال به یاد خدا باشید و با او مناجات کنید.

تفکر در قرآن و حدیث

  1. ۱. تفکر از منظر قرآن:

قرآن انسان ها را به تفکر فرا می خواند و یادآور می شود که درباره ی چه چیزی بیندیشیم و چگونه با تفکر خداشناس شویم:

  1. ۱. طبیعت از منابع تفکر است (نحل، 11 و رعد، 3).
  2. ۲. در مورد آفرینش آسمان ها و زمین بیندیشید (آل عمران، 191).
  3. ۳. تاریخ گذشتگان (قصه های قرآن) از منابع تفکر است (اعراف، 176).
  4. ۴. آیات قرآن جایگاه خردورزی است (بقره، 219؛ یونس، 24 و نحل، 44).
  5. ۵. در مثال های قرآنی تفکر کنید (حشر، 21).
  6. ۶. رابطه ی محبت آمیز زناشویی، محل اندیشه ورزی است (روم، 21).
  7. ۷. در مورد شخص پیامبر صلی الله علیه و آله و نسبت هایی که به او می دهند تفکر کنید و. .. (اعراف، 184).
  8. ۸. تفکر از منظر حدیث:
  9. ۹. از امام صادق علیه السلام حکایت شده که

تفکر یک ساعت (لحظه) بهتر از یک سال عبادت است.[6]

  1. ۱. از امام علی علیه السلام حکایت شده که

ثمره ی فکر، حکمت است.[7]

فکر موجب رشد می شود.[8]

تفکر انسان را به نیکی و عمل فرامی خواند.[9]

فضیلت تفکر و فهمیدن، از فضیلت تکرار و درس بیشتر است.[10]

  1. ۱. در احادیث، فکر کردن به گناهان سرزنش شده است؛ زیرا انسان را به سوی آنها می کشاند.[11]

پی نوشت:

[1] سوره آل عمران، آیه 191

[2] تفسیر نور، ج 2، ص 258.

[3] تفسیر المیزان، ج 4، ص 92 و تفسیر نمونه، ج 3، ص 215- 216( با تلخیص).

[4] تفسیر صافى، ج 1، ص 408، و تفسیر عیاشى، ج 1، ص 211 و 215،« لا یزال المؤمن فى صلاة، ما کان فی ذکر اللّه قائماً او جالساً او مضطجعاً، انّ اللّه یقول:« الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللّهَ قِیَاماً وَقُعُوداً وَعَلَى‏ جُنُوبِهِمْ»».

[5]  بحارالانوار، ج 6، ص 133 و ج 66، ص 292 و تفسیر صافى، ج 1، ص 409.

[6] بحارالانوار، ج 71، ص 326.

[7] غرر الحکم، ص 57، ح 583.

[8] همان.

[9] بحارالانوار، ج 71، ص 322.

[10] غرر الحکم، همان.

[11] ر. ک: همان.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی