مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۷:۴۷ ق.ظ

حجاب و صله رحم

در مورد صله رحم نیز پوشش نه تنها مزاحم نیست بلکه باعث برقرارى روابط مشروع، انسانى و پاک مى شود و پوشش لزوما به معنى چادر و یا پوشیدن لباس هاى متعدد نیست. به همین مقدار که بدن پوشیده باشد و محرک نباشد کافى است.

منبع: نرم افرار پرسمان، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور
سوال

بعضى از خانواده های مذهبى حجاب را مانع صله رحم مى دانند چونکه حجاب را مزاحم راحتى شان مى دانند. آیا حجاب مانع صله رحم است؟

پاسخ

حجاب در اسلام به معنى پوشش است و پوشش نه تنها مزاحم روابط اجتماعى نیست، بلکه این کار را ممکن مى سازد. بدون پوشش ممکن است خانم ها مورد طمع و دستبرد هوس آلود دیگران قرار بگیرند، ولى پوشش به آنها امنیت و سلامت مى دهد و همچنین امکان مى دهد که به راحتى در جامعه حضور یابند و به وظایف اجتماعى خود بپردازند.

در مورد صله رحم نیز پوشش نه تنها مزاحم نیست بلکه باعث برقرارى روابط مشروع، انسانى و پاک مى شود و پوشش لزوما به معنى چادر و یا پوشیدن لباس هاى متعدد نیست. به همین مقدار که بدن پوشیده باشد و محرک نباشد کافى است. این مقدار پوشش نه تنها موجب ناراحتى خانم ها در روابط فامیلى نیست، بلکه زمینه ارتباط راحت آنها را فراهم مى آورد. صله رحم از نظر اسلام داراى اهمیت فراوانى است که نمى توان آن را به بهانه راحت طلبى و سختى پوشش فراموش نمود. در روایات اسلامى آمده است که حق رحم را هیچ چیزى قطع نمى کند (امام صادق (ع): «حق الرحم لایقطعه شیى»)(1).

و همچنین آمده است که قطع رحم، باعث مرگ زود هنگام مى شود و به عکس صله رحم، اجل آدمى را به تأخیر مى اندازد و موجب طول عمر انسان مى شود. امام صادق (ع) در این زمینه فرمودند: یکى از گناهانى که باعث مرگ زود هنگام مى شود، قطع رحم است «الذنوب التى تعجل الفناء قطیعه الرحم»(2) و امام باقر (ع) فرمودند: «صله ارحام، اعمال را پاکیزه مى کند و اموال را فراوانى مى بخشد و بلا را دفع مى کند و اجل را به فراموشى مى اندازد.»(3)

پی نوشت:                                             

1.بحار الانوار، ج 74، ص 131.

2.همان، ص 94.

3.همان، ص 111.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۳
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی