مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۵۳ ق.ظ

چگونه نماز شب بخوانم؟

نماز شب چند رکعت است و چگونه خوانده می شود؟
نماز شب

نماز شب 11 رکعت است. 8 رکعت آن را به نیت نافله شب، و مانند نماز صبح به صورت 4 تا دو رکعتی می‌خوانند. دو رکعت دیگر به نام "شفع" نامیده می‌شود، و در این دو رکعت نیز می‌توان در هر رکعت پس از سوره حمد، سوره توحید را خواند، و همچنین هر کس بخواهد می‌تواند در رکعت اول پس از حمد سوره "قل اعوذ برب الناس"، و در رکعت دوم پس از حمد سوره "قل اعوذ برب الفلق" را بخواند.

یک رکعت دیگر به نام "وتر" نامیده می‌شود، در این نماز یک رکعتی هم می‌توان پس از سوره حمد سوره توحید را خواند و همچنین هر کس بخواهد می‌تواند پس از حمد سوره توحید را سه مرتبه و پس از آن "معوذتین" یعنی سوره "قل اعوذ برب الناس" و سوره "قل اعوذ برب الفلق" را بخواند. سپس دست به قنوت بلند کند و پس از خواندن ذکر قنوت، برای مؤمنان دیگر نیز دعا کند، و مستحب است برای چهل مؤمن دعا کند، چرا که نقل شده کسی که برای چهل مؤمن دعا کند دعایش مستجاب می‌شود.

نماز شب 11 رکعت است.

در قنوت می توان به جای نام بردن چهل مومن، به ذکر "اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات، الأحیاء منهم و الأموات بجاه محمد و آله" نیز اکتفا نمود.

پس از آن هفتاد مرتبه بگوید: "استغفرالله ربی و اتوب الیه" کما اینکه رسول گرامی اسلام(ص) در نمازشان چنین می‌کردند. پس از آن هفت مرتبه بگوید: "هذا مقام العائذ بک من‌النار".

 همچنین روایت شده که امام سجاد(ع) در نماز شب خود 300 مرتبه می‌گفت: «العَفو، العَفو...».

پس از قنوت به رکوع، و پس از آن به سجده رفته و با تشهد و سلام نماز را به پایان می‌رسانید، و مشغول ذکر تسبیحات حضرت زهرا(س) می‌شوید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی