مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۴:۲۴ ب.ظ

گوینده ای با حجاب پر رنگ

گوینده ای با حجاب پر رنگ
بی شک حجاب مقوله ای مهم در جامعه اسلامی محسوب می شود که به خصوص رعایت آن توسط چهره های شناخته شده حائز اهمیت است. با این وجود چهره های باحجابی که به دور از تظاهر و نمایش در رسانه ملی حضور دارند، اندک شمار هستند. یکی از این افراد که تقریباً هر روز مهمان خانه های ایرانیان است فضه سادات حسینی گوینده جوان خبر سیماست که در بخش های مختلف خبر اعم از خبر ساعت ١٤، شبکه قرآن و گفت وگوی ویژه خبری اجرا دارد. او همچنین مترجم عربی و انگلیسی و دارای دکترای حقوق دانشگاه تربیت مدرس است. با وی در زمینه کار و فعالیت هایش همچنین پوشش برتری که انتخاب کرده است گپ وگفتی انجام داده که پیش روی شماست.

چی شد که وارد بخش گویندگی خبر شدید؟

از بچگی اجرا را دوست داشتم. در تمام طول تحصیل کارهای اجرا انجام می دادم، اولین عکس اجرایم از مهد کودک هم هست، زمان دانشگاه هم به من پیشنهاد می شد، بعد هم در شبکه های 2 و سحر به من پیشنهاد اجرا دادند که به دلایلی نپذیرفتم، تا اینکه گفتند شبکه خبر تست می گیرد. رفتم و قبول شدم و کارم را با خبر 20 شروع کردم. مدتی هم در شبکه خبر گوینده، دبیر خبر و مترجم بودم. بعد از مدتی تست گفت وگوی ویژه خبری را دادم و قبول شدم. قرار بود اجرا کنم که گفتند تستی هم برای خبر 14 بده پذیرفته شدم و به این بخش خبری آمدم.

حضور در این بخش خبری مهم بازخوردی نداشت؟

اتفاقاً برای بقیه عجیب بود که یک خانم جوان و چادری در این بخش فعالیت کند، اولش سخت بود، اما کم کم هم مردم بهتر پذیرفتند و هم خودم راحت تر شدم.

چرا این بخش حساس تر است؟

اولین بخش خبری مشروح سراسری است که از شبکه اول پخش می شود. سال هاست این بخش وجود دارد و قدیمی است. اغلب اتفاقات در این زمان می افتد و بخش عمده ای از اخبار برای اولین بار از این بخش پخش می شوند.

فقط کار خبری می کنید؟

این طور نیست که خودم را محدود به خبر کنم، هرچند ما خبری ها محدودیت هایی داریم و من به آنها احترام می گذارم و پایبندم ولی کارهای جانبی خودم را هم دنبال می کنم مثل درس خواندن، درس دادن و فعالیت های اجتماعی.

با چادر در استودیو خبر سخت نیست؟

نه الحمدلله مشکلی ندارم. در یک خانواده مذهبی و معتقد بزرگ شدم و از هفت سالگی چادر سرمی کردم تا الان هم یک بار بدون چادر نبوده ام. در محل کار هم مقید هستم. ظاهر و باطنم همیشه یکی بوده و مراقبم تا حجابم کمرنگ نشود چون این پوشش محافظ من است. افرادی که حریم ها را رعایت نمی کنند من را آزار می دهند. نکته ای که هست اغلب خانواده های مذهبی به راحتی به فرزندانشان اجازه ورود به صداوسیما را نمی دهند. خیلی ها ورود به صدا وسیما را نوعی خط قرمز می دانند به همین خاطر وارد نمی شوند، اما رسانه ملی منتسب به حضرت آقاست و کسی که به آن وارد می شود باید خط قرمزها و چارچوب ها را رعایت کند.

گاهی مجریانی هستند که با پوشش چادر به تلویزیون وارد می شوند ولی بعد از مدتی تصاویری با حجاب ناجور از آنها روی جلد نشریات چاپ می شود. علت این تناقض ها چیست؟

افرادی که با ظاهرسازی وارد صداوسیما می شوند نمی توانند دوام بیاورند و بالاخره یکجا چهره اصلی خود را رو می کنند. انسان باید همیشه و تحت هر شرایطی خودش باشد، فیلم بازی نکند. متأسفانه گاهی سوءاستفاده هایی می شود مثل این که طرف تصور کند با داشتن چادر پذیرفته می شود و می تواند کارش را آغاز کند، اما بعد که جاافتاد ماهیت واقعی خودش را نشان می دهد.

ولی این موقع برچسب رسانه ملی را دارد!؟

همین طور است. این افراد کار را برای بقیه سخت تر می کنند. مثلاً بعضی ها از من که چادری و مذهبی هستم می پرسیدند بیرون هم همین پوشش را داری؟! طول کشید تا بفهمند همیشه حجابم را رعایت می کنم حتی به دلیل استاندارد تصویربرداری تلویزیون گاهی مجبورم روسری خودم را عقب تر هم بگذارم. از بس برخی بازی کردند باورش سخت می شود که طرف خودش است برای همین زمان می برد تا جا بیفتد.

شرایط پذیرفته شدن در رسانه ملی باعث این گونه ظاهرسازی ها می شود؟

نه اتفاقاً در قوانین رسانه ملی قید نشده حتماً با چادر باشند، بلکه می گوید خانم موقر، خوب و پوشیده بیاید. اما یک عده فکر می کنند اگر با چادر وارد شوند بیشتر و بهتر پذیرفته می شوند، لذا چادر سرمی کنند درصورتی که اعتقادی به آن ندارند یا نمایشی است و بیرون از محل کار حجاب دیگری دارند. آنچه مهم است این است که خودمان باشیم و مردم هم ما را قبول کنند تا ماندنی شویم، چون همیشه زیر ذره بین و نگاه عموم هستیم و اتفاقاً مردم مرتب با ما در ارتباطند و نظراتشان را مستقیم و غیرمستقیم به ما انتقال می دهند.

گفته می شود عده ای با رابطه یا پولی که دارند وارد صداوسیما می شوند. درست است؟

چند سالی می شود سازمان استخدام ندارد طبیعی است اگرکسی بخواهد وارد شود باید معرف داشته باشد و اینکه سازمان در موارد خاص به افرادی نیاز داشته باشد و جذب کند. اینکه کسی با پول و رابطه وارد شود شاید در موارد نادری در عرصه بازیگری یا مجری گری مصداق داشته باشد ولی برای خبر امکانش نیست چون خبر چارچوبی بسته و محدودیت دارد. اصلًا نمی توان با پارتی و پول وارد شد از بس فیلتر، گزینش و حساسیت وجود دارد. البته در هر یک از این مشاغل، اگر فردی با پارتی آمده باشد ماندنش از ورود مهم تر است، اینکه توان ادامه راه را داشته باشد یا نه و مردم بخواهندش یا نه!

فرق گوینده خبر با مجری چیست؟

مجری ها آزادتر هستند و بعضاً بیشتر هم دیده می شوند، ولی برای گویندگی خبر سخت گیری های زیادی هست مثلاً در مصاحبه ها یا برنامه هایی که حضور دارند و...خط قرمزهای ما خیلی زیاد است. اما اغلب کار باثبات تری است به نسبت اجرا و بازیگری که ممکن است مقطعی و موقت باشد.

برای شما مشکل نیست؟

من خودم به شدت به چارچوب ها پایبند هستم و رعایت می کنم برای همین اذیت نمی شوم. حتی یکی از دلایلی که کار خبری را انتخاب کردم همین مورد بود چون با عقاید و افکارم نزدیک تر است و این رعایت حدود و شئون را هم می پسندم، به خصوص مرز بین روابط محرم و نامحرم که برایم حیاتی و مهم است.

چطور یک خانم مذهبی و چادری در رسانه ملی می تواند خودش را حفظ کند؟

در وهله اول به خود شخص بستگی دارد که در فضای کار چگونه باشد، چون ما به ناچار و به اقتضای شغل در محیطی مختلط هستیم پس باید خیلی مراقب رفتار، گفتار، پوشش و سایر مسائلمان باشیم تا حریم ها حفظ شود.

کلاس یا برنامه هایی برای آگاهی افراد هست؟

بله برخی کلاس ها یا جلسات توجیهی ضمن خدمت هست اما این مسائل بیشتر به خود فرد بستگی دارد که چقدر موازین را رعایت کند.

به نظر شما چقدرلازم است تا بانوان محجبه و معتقد در رسانه ملی فعال باشند؟

خود من برای ورود تردید زیادی داشتم. یادم هست برخی اساتید با من صحبت کردند که این دغدغه حضرت آقاست تا خانم های محجبه با حفظ شأن و کرامت و رعایت چارچوب ها حضور داشته باشند. این مسئله برای من که حضرت آقا غیر از مرجع تقلید، رهبر و ولی امر هم هستند، بسیار مهم بود. هم نوعی احساس تکلیف و هم البته قوت قلب و آرامش خیال که مستحکم تر گام بردارم.

تا چه وقت می خواهید در این حوزه باشید؟

فقط تا زمانی که احساس کنم حضورم فایده دارد! قطعاً اگر به جای اثرگذاری مثبت، حس کنم بر من اثر منفی دارد و از آرمان های خودم دور شدم حتی بر دیگران بی اثرم یا خدای نکرده اثر سوء دارم، اگر در اوج قله موفقیت هم باشم کنار می کشم. من این کار را برای آرمان هایم انتخاب کرده ام، در واقع این شغل با همه جذابیت هایش و با همه مشقت هایی که متحمل شده ام، برایم یک وسیله است نه هدف! به قول ما حقوقی ها، طریقیت دارد نه موضوعیت.

برخورد مردم و اطرافیان چگونه بوده؟

الحمدلله هرجا که هستم، چه فضای حقیقی و چه مجازی انرژی مثبت می گیرم. خدا را شکر بازخوردها خوب بوده مثلاً یک بار مادری خیلی پی گیری کرده بود تا شماره تحریریه را بگیرد می خواست دختر کوچولویش با من حرف بزند. آن مادر به من گفت دخترم دوست نداشت چادر سر کند از وقتی شما خبر می خوانید، می گوید مامان برای من روسری های رنگی بخر و چادر سرش می کند. این پیام های مستقیم و غیرمستقیم به آدم قوت قلب می دهد. حس می کنم و البته مرتباً می شنوم که نماینده قشر مذهبی و حزب اللهی در تلویزیون هستم و این که توانسته ام تا حدودی به اهدافم برسم خدا را شاکرم و می دانم که بار مسئولیتم هر روز سنگین تر می شود.

در فضای مجازی هم فعالیت دارید؟

بله صفحه توییتر دارم البته چون فیلترشکن نداشتم در محل کار که برایمان باز است گاهی استفاده می کنم، اما بیشترین ارتباطم در فضای مجازی با مخاطب در اینستاگرام است و تا جایی که وقت و توانم اجازه بدهد، رابطه مان دوسویه است.

تا به حال مشکلی در فضای مجازی پیش آمده؟

گاهی عده ای که با نظام و رهبری مشکل دارند یا رسانه ملی موافق میل شان نیست به ندرت حرف هایی می زنند یا حتی تهدید هم می کنند، مثلاً یک بار گفته بودند و منتشر کرده بودند بلایی که سر سرافراز آوردیم سر تو هم می آوریم یا اینکه امیدواریم به زودی این نظام سرنگون شود و سرهمه شما چادری ها را کنار جوی آب ببریم! این مسائل پیش می آید اما برای من اهمیتی ندارد، برای من مهم این است که مشی سیاسی مشخصی دارم و بارها گفته ام خودم را پیرو حضرت آقا می دانم، اگر ایشان من را به عنوان سرباز بپذیرند. به هیچ حزبی وابسته نیستم گرچه اصولگرا بودنم بدیهی است. به هرحال برخی بی مهری ها و هتاکی ها فضا را ناخوشایند می کند.

از طرف مخاطبان پیشنهاد یا نظری هم داشتید؟

بله مثلاً وقتی کتاب یا فیلمی را معرفی یا اتفاق و خبر مهمی را اطلاع رسانی می کنم، استقبال خوبی می شود و می خواهند که باز ادامه بدهم. یا بارها در مورد مدل چادرم یا نحوه بستن روسری ام سؤال کرده اند، برای همین عید پارسال نحوه بستن روسری را به عنوان عیدی گذاشتم. یا مثلاً گفته اند می خواهیم چادری شویم یا چطور چادر را حفظ کنیم و...در کل فضای تعاملی خوبی است و من هم در حد توان پاسخگو هستم. فکر می کنم حضورم تلنگرخوبی است که یک خانم می تواند با پوشش چادر باشد ضمن حفظ حیا و حریم ها، بدون هیچ مشکلی فعالیت های مختلفی هم انجام بدهد.

کار خبری استرس زیادی دارد، چگونه مدیریت می کنید تا در زندگی شخصی شما تأثیر نگذارد؟

استرس در کار ما طبیعی است کاری نمی توان کرد، به هرحال یکی از سختی های کار ما هم همین است. البته میزان و نوع استرس کم و زیاد می شود اما حدی از آن همیشه هست هم به خاطر زنده بودن خبر و هم اهمیت آن است. مثلاً وقتی مشکلی در آنتن زنده خبر پیش می آید واقعاً نمی شود کاری کرد، چون گوینده باید وقتی روی آنتن رفت فقط خبر بخواند، نمی شود موسیقی یا تصویر گل و بلبل پخش کرد یا مجری قصه بگوید، مثل سایر برنامه های زنده نیست. گاهی صدا قطع می شود یا مشکل فنی پیش می آید یا هر اتفاق غیرمترقبه دیگری ممکن است رخ دهد. مثلاً زمانی که خانم احمدی کارشناس هواشناسی حالشان بد شد آقای صادقی واقعاً نمی دانست چه اتفاقی افتاده، فرصت هم نبود که اطلاع دهد ایشان سلامتند یا نه، ناگهان تصویر از خانم احمدی آمد روی گوینده، در آن لحظه گوینده باید مدیریت کند. هم اضطرابش و هم فضا را مدیریت کند و بعد هم سایر خبرها را عادی اجرا کند.

یا خود من روزی که قرار بود خبر ارتحال آیت الله مهدوی کنی را بخوانم یا خبر شهادت شهید خزایی را اعلام کنم، تحت تأثیر قرار گرفته بودم حالم خوب نبود، اما به لحاظ حرفه ای گوینده خبر نباید احساساتش غالب شود، گرچه گاهی واقعاً غیرممکن است. نهایتاً این که این استرس ها اثر جسمی و روحی اش را بر ما می گذارد اما علاقه و عشق به کار باعث می شود تحمل کنیم و در عرصه بمانیم. البته من تمام تلاشم را می کنم استرسم را مدیریت کنم و آن را به زندگی شخصی وارد نکنم، مرزهای کار و زندگی را جدا کرده ام البته ناخودآگاه ممکن است تداخلاتی پیش بیاید که از دست من خارج است و خانواده بزرگوارانه تحمل می کنند.

واکنش خانواده به کار شما چگونه است؟

خیلی همراه و حامی من هستند و روحیه ام را در کارم تقویت می کنند، معتقدم هر فردی زمانی از پس کارهای سخت برمی آید که حمایت خانواده را داشته باشد، زن و مرد هم ندارد. خانواده من در تمام فراز و فرود کار با من همراه هستند و صبوری می کنند، نبودن ها، جابجایی برنامه ها، شیفت های روزهای تعطیل و مناسبت های خاص را تحمل می کنند. شرمنده لطفشان هستم. می دانند که تنها دلگرمی من هستند عاشقشان هستم و دعا می کنم که همیشه پشتوانه ام باشند و سایه شان بر سرم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۱۶
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی