مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۶ ق.ظ

آیا همه روزه بگیرند؟

آیه:

أَیاماً مَعْدُودتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکمْ مَرِیضاً أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیامٍ أُخَرَ وَ عَلَی الَّذِینَ یطِیقُونَهُ فِدْیةٌ طَعَامُ مِسْکینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیراً فَهُوَ خَیرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیرٌ لَکمْ إِنْ کنْتُمْ تَعْلَمُونَ [1]

ترجمه:

چند روز معدودی را (روزه بدارید.) و هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد پس تعدادی از روزهای دیگر را (روزه بدارد). و بر کسانی که آن [روزه برای آنها] طاقت فرساست، تاوانی [است، که همان ] غذا دادن به بینواست، و کسی که [فرمان خدا را در انجام کارِ] نیک بپذیرد، پس آن برایش بهتر است. و روزه داشتن برای شما بهتر است، اگر بدانید.

نکته ها و اشاره ها:

1.این آیه موارد استثنای قانون روزه را برمی شمارد؛ یعنی حکم افرادی را که روزه بر آنها واجب نیست بیان می کند که عبارت اند از:

بیماران، مسافران، کسانی که با روزه گرفتن به مشقت و زحمت بی اندازه دچار می شوند، مانند کهنسالان.

البته بیماران و مسافران باید بعد از بهبودی یا مراجعت از سفر قضای روزه را بگیرند. اما گروه سوم به جای قضای روزه باید فدیه و تاوان بپردازند، یعنی فقیری را غذا دهند.

2.اسلام برای هر فرد، در هر شرایطی، قانون مناسب خودش را قرار داده و برای روزه ی مسافران، بیماران و سالمندان احکام خاصی دارد. آنچه واقعاً مهم و ارزشمند است، تسلیم بودن در برابر فرمان خدا است که ممکن است دستور به روزه گرفتن باشد و یا افطار کردن.

3.در این آیه بیان شده که افراد ناتوان[2] به یک فقیر غذا بدهند و اگر بیش تر غذا دهند بهتر است، چون امدادرسانی به بینوایان کار شایسته ای است.

و یا این که اگر کسی با میل و رغبت روزه بگیرد، یا علاوه بر روزه ی واجب، روزه ی مستحبی بگیرد، برای او بهتر است [3]زیرا فواید معنوی و بهداشتی روزه به او می رسد و ثواب آن را می برد.

4.در این آیه به فواید و اسرار و فلسفه ی روزه نیز اشاره شده است. روزه برای انسان بهتر است، ولی برخی افراد از این اسرار و فواید معنوی و بهداشتی آگاه نیستند.[4] و آن را محدودیت نامطلوب می پندارند.

آموزه ها و پیام ها:

1.قانون روزه طوری وضع شده که موجب زحمت افراد نشود؛ از این رو مسافران، بیماران و افراد ناتوان استثنا شده اند.

2.کار نیک اضافی (مثل روزه ی مستحبی یا کمک به بینوایان) مطلوب است و سودش به خود انسان می رسد.

3.اگر (از اسرار و فواید روزه) آگاه باشید، متوجه می شوید که روزه داری برای شما بهتر است.

4.روزه بر بیماران و مسافران واجب نیست، ولی قضای روزه بر آنان واجب است.

5.روزه و قضای آن بر افراد ناتوان (هم چون کهنسالان) واجب نیست و فقط تاوان و فدیه ی آن لازم است.

پی نوشت:

[1] سوره بقره، آیه 184

[2] واژه‏ى« یطیقونه» از ماده‏ى« طوق»، در اصل به معناى« حلقه‏اى است که در گردن‏است.» سپس به معناى نهایت ناتوانى به کار رفته است. مثل افراد پیر و بیماران غیرقابل علاج که نمى‏توانند روزه بگیرند.

[3] در مورد جمله‏ى« فمن تطوع خیراً» سه تفسیر شده است( تفسیر نمونه، ج 1، ص 625).

[4] در این مورد ذیل آیه‏ى قبل مطالبى بیان شد و نیز ر. ک: روزه درمان بیمارى‏هاى روح و جسم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی