مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

نظارت بر استفاده فرزند از رسانه‌های صوتی و تصویری و رایانه و استفاده از شبکه های اجتماعی از وظایف مهم پدر و خانواده است.

نتیجه تصویری برای چگونگی نظارت والدین بر استفاده فرزند از فضای مجازی و رفتار اجتماعی

نظارت بر استفاده فرزند از رسانه‌های صوتی و تصویری و رایانه و استفاده از موسیقی مبتذل و شرکت در پارتی‎های منحرف کننده، از وظایف مهم پدر و خانواده است. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «غنا(موسیقی حرام) پلکان زناست» و نیز امام صادق(ع) فرمود: «خبیث‌ترین مخلوق خدا، غنا(موسیقی حرام) است و بدترین مخلوق خدا، غنا است که باعث فقر و نفاق می‎شود».
امام صادق(ع) همچنین فرموده است: «خانه‌ای که در آن عنا(موسیقی حرام) باشد، از فاجعه ایمن نیست و دعا در این خانه مستجاب نمی‎شود و ملائکه به این خانه وارد نمی‎شوند». رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) فرمود: از جمله چیزهایی که مغز جوان‌ها را تخدیر می‎کند، موسیقی است...انسان را از جدیت بیرون می‎برد.یک جوانی که عادت کرده روزی چند ساعت را با موسیقی سر و کار داشته باشد، از مسائل جدی به‌کلی غافل می‎شود.کمااینکه ضعف اعصاب، اختلال حواس و بی‌ارادگی از عوارض موسیقی است. دکتر ولف آدلر، پروفسور دانشگاه کلمبیا می‎گوید: بهترین و دلکش‌ترین نواهای موسیقی، شوم‌ترین آثار را روی سلسله اعصاب انسان باقی می‎گذارد و دکتر آلکسیس می‎گوید: اصولاً شنیدن موسیقی و کنسرت، در اعصاب اثر تخدیری ایجاد می‎کند.این اثر گاهی آن‌چنان شدید است که شنونده را مانند افراد بهت‌زده می‎سازد و لذت فوق‌العاده‌ای که افراد از آن می‎برند از همین اثر تخدیری است و روشن است که این‌گونه تخدیرها زیان‌های فراوانی دارد و اگر شدت یابد، گاهی ممکن است عقل و اندیشه را اسیر جذبه آهنگ‌های تند موسیقی کند و دیگر نتواند خوب و بد را از هم تشخیص دهد و بی‎پروا دست به حرکات و اعمال ناشایست بزند و در آن حال نتواند به عواقب وخیم آن بیندیشد. از آثار زیان‌بار موسیقی این است که گاهی باعث جنایت می‎شود. یکی از کارهای زشت که بعضی از جوانان در عروسی‌ها انجام می‎دهند رقصیدن در کوچه و در مقابل چشمان رهگذران و افراد غریبه است.اگر مردی به بهانه عروسی رقاصی کرد از چشم خدا می‌افتد! دیگر دعایش مستجاب نیست.حرمتش در نزد خدا و ملائکه از بین می‎رود؛ لذا باید مواظبت کنید و افرادی‌که این کارها را می‎کنند، نصیحت کنید.
جدیت در امر یاد دادن قران و آداب اسلامی
یکی از وظایف مرد به‌عنوان پدر خانواده، جدیت در امر یاد دادن قرآن و آداب اسلامی مانند: آداب معاشرت، آداب خوردن و آشامیدن، آداب ازدواج، آداب تجارت و معاملات، تاریخ اسلام و تاریخ ایران و صدها مورد اطلاعات مفیدی که بر اساس آنها، اعتقادات و روش زندگی فرزندان بنا نهاده می‎شود. یکی‌ از بزرگان می‎گفت که: وقتی ما بچه بودیم در روستا زندگی می‎کردیم، پدرمان ملایی را از شهر آورد و خرج مسکن و غذا و حقوقش را به‌عهده گرفت تا او در چند ماه به ما قرآن بیاموزد و او هم این‌کار را انجام داد و ما دو برادر، قران را در کودکی فرا گرفتیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی