مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۴۳ ق.ظ

تو بخوان و بخواه، من به تو نزدیکم

آیه:

وَ إِذا سَأَلَک عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعَانِ فَلْیسْتَجِیبُوا لِی وَ لْیؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یرْشُدُونَ [1]

ترجمه:

و هنگامی که بندگانم، از تو در باره من بپُرسند، پس (بگو:) در حقیقت من نزدیکم؛ دعای دعا کننده را به هنگامی که [مرا] می خواند، پاسخ می گویم. پس باید (دعوتِ) مرا بپذیرند، و باید به من ایمان بیاورند، باشد که آنان راه یابند، (و به مقصد برسند.)

شأن نزول:

حکایت شده که برخی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله پرسیدند: آیا خدای ما نزدیک است تا آهسته با او مناجات کنیم یا دور است تا با صدای بلند او را بخوانیم؟ آیه ی فوق فرو فرستاده شد[2] و پاسخ داد که خدا به بندگانش نزدیک است.

نکته ها و اشاره ها:

1.آیه ی فوق با آن که کوتاه است هفت مرتبه به ذات پاک خدا و نیز هفت بار به بندگان خدا اشاره کرده است و این گونه، نهایت پیوستگی، نزدیکی، ارتباط و محبت خدا را نسبت به آنان مجسم ساخته است.

2.خدای متعال به ما نزدیک است و حتی از رگ های گردن ما به ما نزدیک تر است؛ پس دور شدن ما از خدا، به سبب اعمال خود ماست؛ بکوشیم با پیروی از هواهای نفسانی و انجام گناه سبب دوری خود از خدا نشویم.

 میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز

3.معنای دعا این نیست که از وسایل طبیعی دست بشوییم و به جای آن دست به دعا برداریم، بلکه مقصود آن است که با تلاش و استفاده از وسایل موجود، به سراغ دعا برویم و با توجه و تکیه بر خدا، روح امید و حرکت را در خود زنده کنیم و از کمک های بی دریغ او مدد بگیریم و بن بست ها را بشکنیم؛ پس دعا عامل تخدیر و تنبلی نیست.

4.دعا در عین تسلیم در برابر قوانین آفرینش، نوعی کسب قابلیت برای به دست آوردن سهم زیادتری از فیض الهی و کوشش برای تکامل و کسب شایستگی بیش تر است؛ از این رو، منافاتی با مقام تسلیم ندارد.

5.دعا نوعی درخواست است که نباید فقط زبانی باشد. درخواست نیایشگر از تمام وجود او برمی خیزد و زبان نماینده و ترجمان تمام اعضا و جوارح و ذرات وجود اوست.

آری، دعا قلب و روح انسان را به خدا پیوند می دهد و یک نوع خودآگاهی و بیداری دل و اندیشه است؛ از این روست که در روایات آمده است:

خدا دعای غافل دلان را مستجاب نمی کند.[3]

6.روایات اسلامی شرایط بر آورده شدن دعا را این گونه برشمرده اند:

الف) دعا با ثنای الهی و درود بر پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت او علیهم السلام و همراه با اعتراف به گناهان و استغفار شروع شود.

ب) دعا کننده زندگی خویش را پاک نگه دارد و غذای او از حرام نباشد.

ج) دعا کننده از مبارزه با فساد و دعوت به سوی حق خودداری نکند؛ افرادی که امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند، دعای مستجابی ندارند.

د) ایمان، عمل شایسته، امانت داری و درستکاری و، به عبارت دیگر، عمل به پیمان های الهی شرط دیگر استجابت دعاست.

ه) دعا کننده دعا را با کوشش و تلاش درآمیزد.[4]

7.دعا از هر کس و در هر کجا و در هر وقت که باشد، مفید است و خدا در همه جا و همه وقت نزدیک انسان است و دعایش را اجابت می کند. پس سخن گفتن با خدا نیاز به تشریفات و اجازه ی قبلی ندارد و اگر مکان و زمان و آداب خاصی در دعا کردن مطرح شده است، برای فضیلت بیش تر یا دعاهای خاص است.

8.خدا نزدیک شماست و خواسته های شما را برآورده می کند، پس به سراغ معبودهای دروغین نروید که از شما دورند و نمی توانند دعای شما را اجابت کنند. باید دعوت پروردگار نزدیک و مستجاب کننده ی دعا را بپذیریم و او را باور داشته باشیم؛ چرا که این روش منطقی و عاقلانه است و موجب رشد و هدایت می شود.

 گدا چون کرم بیند و لطف و ناز نگردد ز دنبال بخشنده باز

9.در دعا چه بخواهیم؟

در هر حال از خدای مهربان، در هر وقت، خصوصاً در خلوت، با تضرّع و استکانت و عجز و مذلّت بخواه که تو را هدایت کند به نور توحید، و قلب تو را منوّر کند به بارقه ی غیبی، یک بینی و یک پرستی، تا از همه ی عالم وارهی و همه چیز را ناچیز دانی؛ و با تضرّع از آن ذات مقدّس خواهش کن که اعمال تو را خالص گرداند و تو را هدایت فرماید به طریق خلوص و ارادات.[5]

آموزه ها و پیام ها:

1.درخواست و دعای خود را به در خانه ی غیردوست نبرید که تنها خدا به شما لطف دارد.

2.به دنبال خدا بروید که در دست رس است و خواسته های شما را برآورده می سازد.

3.ایمان به خدا و پذیرش دعوت او، زمینه ساز رشد و هدایت شماست.

پی نوشت:

[1] سوره بقره، آیه 186

[2] ر. ک: مجمع البیان، ذیل آیه‏ى فوق.

[3] ر. ک: اصول کافى، ج 2، ص 342( عن على علیه السلام: لا یقبل اللّه عزّ و جلّ دعاء قلب لاه).

[4] سفینة البحار، ج 1، ص 448- 449 و نهج البلاغة، حکمت 337.

[5] امام خمینى، چهل حدیث، ص 45.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۰
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی