مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۱ ق.ظ

تضرع و زاری و یاد خدا

آیه:

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَآ إِلَی أُمَمٍ مِّن قَبْلِک فَأَخَذْنهُم بِالْبَأْسَآءِ وَالضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ یتَضَرَّعُونَ[1]

ترجمه:

و بیقین به سوی امّت هایی که پیش از تو بودند (پیامبرانی) فرستادیم، (و با آنان مخالفت کردند؛) و آنان را با سختی (زندگی) و زیان (جسمی و روحی) گرفتار ساختیم، تا شاید آنان (فروتن و) تسلیم گردند!

نکته ها و اشاره ها:

1.این آیه به یکی از فلسفه های مشکلات و زیان ها و ناراحتی های جسمی و روحی [2] اشاره می کند که همان بیداری و تربیت انسان هاست. آری، حوادث دردناک باعث می شود که انسان از خواب غفلت بیدار گردد و از غرور و سرکشی دست بردارد و تسلیم حق شود[3] و به سوی خدا بازگردد.

2.واژه ی «لعلّ» که به معنای شاید و تردید است، اشاره دارد که این حوادث به تنهایی برای بیدار شدن انسان کافی نیست، بلکه زمینه ای برای تربیت و توجه دل های آماده است.

آری، هر مشکلی در زندگی نشانه ی قهر الهی نیست، بلکه خدا هم چون پدری است که گاهی برای تربیت فرزندانش از فشار هم استفاده می کند، ولی این به تنهایی کافی نیست و عوامل دیگری، از جمله اراده و پذیرش فرد نیز در این روی کرد تربیتی مؤثر است.

3.واژه ی «شیطان» در قرآن، اعم از جنس انسان و غیر آن است و ابلیس یکی از افراد و مصادیق شیطان است. آری، ابلیس و انسان های شیطان صفت، کارهای بد را برای انسان زیبا جلوه می دهند تا منحرف شود.

آموزه ها و پیام ها:

1.گاهی مشکلات جنبه ی تربیتی دارد (و از لطف خداست، نه قهر او).

  1. ۱. در هنگام مشکلات به سوی خدا بازگردید و تسلیم حق شوید.

پی نوشت:

[1] سوره انعام، آیه 42

[2] « بأساء» در اصل به معناى شدت و رنجى است که بیش‏تر جنبه‏ى خارجى دارد؛ مثل قحطى، فقر و جنگ، اما« ضَرّاء» در اصل به معناى ناراحتى جسمى و روحى و درونى است؛ مثل جهل، ناراحتى و اندوه از دست دادن چیزها و بیمارى‏ها( تفسیر المیزان، ج 7، ص 89).

[3] .« تَضرُّع» در اصل به معناى ورود شیر به پستان و تسلیم آن براى دوشنده است. این واژه به این مطلب اشاره دارد که حوادث دردناک سبب مى‏شود تا انسان از غرور و سرکشى دست بردارد و در برابر حق تسلیم شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۷
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی