مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۲۷ ق.ظ

رستگاران در قرآن چه کسانی هستند؟

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ(۱)
.........................
چه کسانى رستگارند؟
۱ عابدان. «وَ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» «۴» پروردگارتان را پرستش کنید، شاید رستگار شوید.
۲ آنان که اعمالشان ارزشمند و سنگین است. «فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِینُهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «۵» ۳ دورى کنندگان از بخل. «وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «۶» ۴ حزب اللَّه. «أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «۷» حزب خدا رستگارند.
۵ اهل ذکر کثیر. «وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» «۸» خدارا بسیار یادکنید تا رستگار شوید.
۶ تقوا پیشگان. «فَاتَّقُوا اللَّهَ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» «۱» اى خردمندان! تقوا پیشه کنید تا رستگار شوید.
۷ مجاهدان. «وَ جاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» «۲» در راه خدا جهاد کنید تا رستگار شوید.
۸ توبه کنندگان. «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» «۳» اى اهل ایمان! همگى توبه کنید تا رستگار شوید.
پیام‏ها
۱ رستگارى مؤمنان حتمى است. «قَدْ أَفْلَحَ» ۲ ایمان، شرایط و نشانه‏هایى دارد. «الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ» ...
۳ نماز، در رأس برنامه‏هاى اسلامى است. «فِی صَلاتِهِمْ» ۴ در نماز، حالت و کیفیّت مهم است. «خاشِعُونَ»
................
وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (۳) وَ الَّذِینَ هُمْ لِلزَّکاةِ فاعِلُونَ (۴) وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ (۵) إِلاَّ عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ (۶)
و آنان که از بیهوده روى گردانند.
و همان کسانى که زکات مى‏پردازند.
و آنان که دامان خود را (از گناه) حفظ مى‏کنند.
مگر در مورد همسرانشان یا کنیزانى که به دست آورده‏اند، پس آنان (در آمیزش با این دو گروه) ملامت نمى‏شوند.
نکته‏ها:
«لغو»، به کار و سخن بیهوده مى‏گویند.
__________________________________________________
(۱). مائده، ۱۰۰.
(۲). مائده، ۳۵.
(۳). نور، ۳۱.
تفسیر نور، ج‏۸، ص: ۸۳
دورى و پرهیز از لغو، مخصوص مسلمانان نیست، قرآن درباره‏ى خوبان اهل کتاب نیز مى‏فرماید: «وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ» ... «۱» اهل کتاب با ایمان، از لغو گریزانند.
«زکات» در لغت، به معناى رشد و نموّ و پاکیزگى است و در اصطلاح، یک نوع مالیات شرعى و از ارکان و واجبات دین است.
در جامعه اسلامى، پاسدارى از نماز و ناموس، بسیار مهم است. در همین چند آیه، نسبت به ناموس با تعبیر «حافِظُونَ» و درباره نماز با جمله «عَلى‏ صَلَواتِهِمْ یُحافِظُونَ» یاد شده است.
دورى از لغو در دنیا، بهره‏اش، محفوظ ماندن از لغو در قیامت است. «عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»، «لا تَسْمَعُ فِیها لاغِیَةً» «۲» اعراض از لغو، نباید با بدگویى و تندخویى همراه باشد، زیرا در آیه‏ى دیگر مى‏فرماید: «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً» «۳» در روایات براى لغو، نمونه‏هایى آمده است از جمله: سخنى که در آن یاد خدا نباشد و یا غنا و لهویّات باشد. «۴»
در روایات مى‏خوانیم: جز با زن عفیفه ازدواج نکنید و با کسى که در مال خود او را امین نمى‏دانید، هم‏بستر نشوید. «۵»
اهمیّت زکات
زکات، یکى از پنج چیزى است که بناى اسلام بر آن استوار است.
در قرآن ۳۲ بار کلمه «زکات» و ۳۲ بار واژه «برک» آمده، گویا زکات مساوى با برکت است.
پیامبر اکرم (صلوات اللَّه علیه) افرادى را که زکات نمى‏دادند، از مسجد بیرون کرد.
حضرت مهدى (علیه السلام) در انقلاب بزرگ خود، با تارکین زکات مى‏جنگد.
کسى که زکات ندهد، هنگام مرگش به او گفته مى‏شود: یهودى بمیر یا مسیحى.
تارک زکات در لحظه‏ى مرگ از خداوند مى‏خواهد که او را به دنیا باز گرداند تا کار نیک انجام
...........................................................................
تفسیر نور، ج‏۸، ص: ۸۴
دهد، امّا مهلت او پایان یافته است.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: اگر مردم زکات بدهند، هیچ فقیرى در زمین باقى نمى‏ماند.
پیام‏ها
۱ نشانه‏ى ایمان، دورى از لغو است. «وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (مؤمن باید در تمام کارها و سخنان خود هدف صحیح داشته باشد) ۲ دورى از لغو، به اندازه‏اى مهم است که بین نماز و زکات ذکر شده است.
«خاشِعُونَ مُعْرِضُونَ لِلزَّکاةِ فاعِلُونَ» ۳ اهمیّت زکات مانند اهمیّت نماز است. (در ۲۸ آیه، نماز و زکات در کنار هم آمده است) «فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ، لِلزَّکاةِ فاعِلُونَ» ۴ اعتقاد به تنهایى کافى نیست، عمل هم لازم است. «الْمُؤْمِنُونَ ... فاعِلُونَ» ۵ حیا شرط ایمان است. «لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ» (آلودگى جنسى نشانه‏ى ضعف ایمان است) ۶ شهوت، طغیانگر است و به کنترل و حفاظت نیاز دارد. «حافِظُونَ» ۷ در ارضاى غریزه‏ى جنسى، محدودیّت لازم است ولى ممنوعیّت خلاف فطرت است. «إِلَّا عَلى‏ أَزْواجِهِمْ» ۸ حیاى نابجا ممنوع. همین که اسلام، انجام کارى را اجازه داد، همه‏ى سنّت‏ها و عادت‏ها و سلیقه‏هاى شخصى و مخالف دین، محکوم است. «غَیْرُ مَلُومِینَ»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی