مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
گناهی که 100 سال انسان را در قیامت معطل می‌کند/ چه زمانی می‌توان نماز را شکست؟
ما چند رقم گناه داریم: یک سری گناه‌ها است که «لایغفر» است، یعنی خدا نمی‌بخشد. آن گناهانی که خدا نمی‌بخشد، «حق الناس» است.

 حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «حق الناس» که در سال 1378 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

-قرآن در مورد حق الناس خیلی صحبت کرده است، مثلاً می‌فرماید که: «وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ»(اعراف/85) کم نگذارید، آنچه را که باید بدهید کم فروشی نکیند.

- در قرآن یک سوره داریم که برای کم فروش‌هاست. «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ»(مطففین/1) وای به حال آنهایی که کم فروشی می‌کنند و حق الناس در مال آنها است. «مطفف» یعنی کم فروش «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ» یعنی وای به آنهایی که کم فروشی می‌کنند.

-قرآن می‌فرماید: «وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى‏ أَمْوالِکُمْ»(نساء/2) مال مردم را با مال خودتان مخلوط نکنید.

- امیرالمومنین می‌فرماید: یک سری از گناه‌ها را خدا نمی‌بخشد و آن «حق الناس» است. خدا حق خودش را می‌بخشد، ولی حق مردم را نمی‌بخشد. ما چند رقم گناه داریم: یک سری گناه‌ها است که «لایغفر» است، یعنی خدا نمی‌بخشد. آن گناهانی که خدا نمی‌بخشد، «حق الناس» است.

- امام صادق (ع) فرمود: «مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْ ءٍ أَفْضَلَ مِنْ أَدَاءِ حَقِّ الْمُؤْمِنِ» (کافی/ ج 2 ص 170) هیچ کاری بهتر از این نیست که طلب مردم را بدهد. و باز امام صادق(ع) فرموده است که اگر مال مردم را خوردی و نرفتی بدهیت را بدهی، خداوند در روز قیامت صد سال تو را معطل می‌کند.

- می‌گویند نماز را بخاطر حق الناس قطع کن شما می‌گویید «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» (فاتحه/5) یک دفعه یک کسی می گوید پولم را بده، دست می‌کنی در جیبت می‌بینی پول نداری. اسلام می‌گوید: نمازت را باطل کن برو پولش را به او بده بعد نمازت را بخوان.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی