مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۰۴:۴۳ ب.ظ

حمله موشکی به دیرالزور و چند پیام راهبردی

هدف قرار دادن منطقه دیرالزور و نه رقه نشان می‌دهد، هدفی مهمتر از مرکز عملیاتی داعش مدنظر بود. در این هدف مرکز فرمانده‌ای زمینی داعش، مرکز فرماندهی و محل تجمع نیروهای ارشد داعش مورد اصابت موشک نقطه‌زن قرار گرفت. 
حمله موشکی به دیرالزور و چند پیام راهبردی حمله موشکی به دیرالزور و چند پیام راهبردی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی 6 فروند موشک از نوع « ذوالفقار» را به منطقه دیرالزور که با هدایت عملیاتی فرماندهی مقاومت و هماهنگی دمشق و بغداد صورت گرفت، شلیک کرد. این حمله حائز چند پیام مهم است:

 1. موشک ذوالفقار سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت، شلیک شش فروند موشک آن هم از پایگاه مرزی نشان می دهد این موشک ها در تولید انبوه تحویل گرفته شد و سپاه قبل از رونمایی موشک، تحویل انبوه را دستور کار ساختارِ دفاع موشکی خود قرار داد.

 2. هدف قرار دادن منطقه دیرالزور و نه رقه نشان می دهد، هدفی مهمتر از مرکز عملیاتی داعش مدنظر بود. در این هدف مرکز فرمانده ای زمینی داعش، مرکز فرماندهی و محل تجمع نیروهای ارشد داعش مورد اصابت موشک نقطه زن قرار گرفت. 

 3. ساعتی قبل از این حمله، نیروهای عراقی و سوری در یک الحاق زمینی، منطقه بزرگی از نوار مرزی عراق و سوریه در کنترل خود قرار دادند. این منطقه قرار بود توسط آمریکایی ها محل استقرار عناصر داعش باشد تا به وسیله آن عملیات نظامی در سوریه را ادامه دهند.  الحاق صورت گرفته و پشتیبانی موشکی از عملیات پاکسازی دیرالزور نشان داد در صورت نبود پشتیبانی هوایی متحدان مقاومت، ایران قدرت آن را دارد از میدان نبرد حمایت کند.

علاوه بر اهداف اولیه، نباید فراموش کرد این حمله  از بعد نظامی دستاورد بسیار مهمی است. این حمله آغاز پاکسازی مناطق شرقی سوریه و مقابله با تجزیه سوریه در آینده سیاسی این کشور است.

 4. عملیات در ساعتی انجام شد که آمریکایی ها و طرف های غربی، الحاق صورت گرفته را تهدید کردند. این حمله موشکی علاوه بر پاسخ به حملات تروریستی داعش، هشدار به متحدان سرزمینی تروریست ها در سوریه است. کما اینکه در ساعت اولیه این شلیک پیام حمله موشکی به ریاض و تل آویو منعکس گردید. این حمله در هفته جاری مانده به روز قدس انجام شد. 

 5. برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران از کریدور دو کشور برای شلیک موشک استفاده کرد. بسیاری این هماهنگی میان ایران و بغداد را تصور نمیکردند اما حمله صورت گرفته از فضای عراق استفاده کرد و این نشان می دهد تهران - بغداد در بالاترین سطح همکاری امنیتی و نظامی هستند. 

علاوه بر اهداف اولیه، نباید فراموش کرد این حمله  از بعد نظامی دستاورد بسیار مهمی است. این حمله آغاز پاکسازی مناطق شرقی سوریه و مقابله با تجزیه سوریه در آینده سیاسی این کشور است. 

جمع بندی کارشناسان اندیشکده نشان میدهد « پاسخ به نشست ریاض، تهدید آمریکا »  دو پیام   مهم این حمله موشکی است. بسیاری از سیاسیون در تهران با انتشار تحلیل، توییت و یا یادداشتی رسما این حمله را پاسخ به ادعاهای سعودی - آمریکایی دانستند و این بدان معناست که ابعاد حمله موشکی تا روز های آینده پیچیده تر، مهم تر و گسترده تر می شود. در چند روز اخیر وزیر امورخارجه آمریکا رسما از براندازی در ایران   و وزیر دفاع عربستان از انتقال جنگ به درون ایران سخن گفت.  حمله موشکی پاسخی مطمئن و قابل اتکا به حفظ امنیت مرزی و ملی ایران بوده است.


منبع : اندیشکده مطالعات جهان اسلام

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۳
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی