مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۰۹:۱۶ ق.ظ

نمازِ بازدارنده

کراجکی در کتاب کنز الفوائد[1] نقل کرده است:

..شخصی به نام رزام در مقابل منصور دوانیقی ایستاد و گفت: ای امیر المؤمنین، سؤالی دارم.

منصور گفت: از او [امام صادق علیه السّلام ] بپرس.

گفت: می خواهم از تو سؤال کنم.

منصور گفت: از او بپرس.

رزام به امام صادق رو کرده گفت: درباره نماز و حدودش برایم بگو.

حضرت فرمود: نماز چهار هزار حدّ دارد که تو درباره آنها مؤاخذه نمی شوی.

گفت: حدودی که نمی توان ترک کرد و نماز بدون آنها کامل نیست برایم بگو!

حضرت فرمود: نماز کسی درست است که دارای طهارتی کامل و کمالی به سر حدّ بلوغ باشد نه تباه کننده باشد نه منحرف، بشناسد و بایستد و در پیشگاه حقّ، سر تسلیم فرود آورده ثابت بماند و در میانه بیم و امّید و بی تابی و شکیبایی به نماز ایستد، چنان که گویی نویدهای رحمت برای او ساخته شده و تهدیدهای عذاب همگی بر او باریده، متاع خویش را نثار کند و هدف اصلی در نظرش مجسّم شود و خون دل در راه خدا نثار کند و به میانه راه میل کند، چیزی از امور دنیوی در نظرش نباشد، همه رشته های پیوند به غیر خدا را بگسلد؛ همان خدایی که در نمازش او را قصد کرده و به بارگاه او راه یافته و به عطای او چشم دوخته است. کسی که چنین نمازی بخواند، نمازی خوانده که دستور داده شده، و درباره آن گفته اند: نماز، انسان را از هرکار زشت و منکری بازمی دارد.[2]

آنگاه، منصور به امام رو کرده گفت: ای ابا عبد اللّه، دائما، از دریای فضل تو جرعه می نوشیم و به این امید جوار تو را می جوییم، نابینا را روشنایی می دهی، شب ظلمانی به نور تو روشن می شود و ما در انوار قدس و دریای موّاج علم تو شناوریم.

پی نوشت ها

[1] کنز الفوائد کتابى است در حدیث و اخبار، تألیف ابو الفتح محمّد بن على کراجکى از علماى بارز شیعه امامیّه، او از شاگردان شیخ مفید و سیّد مرتضى بوده و تصانیفى فراوان در علوم مختلف دارد. بنا به نقلى در سال 449 ه ق بدرود حیات گفته، او از جمله علمایى است که در تحصیل علم و جمع‏ آورى احادیث رنج سفر را متحمّل شده و بلاد مختلف اسلامى را گشته است.

مرحوم خوانسارى در روضات الجنات، ج 6، ص 209 و مرحوم محدّث قمى در الکنى و الالقاب، ج 3، ص 108 نام او را مطرح کرده‏ اند.

[2] بحار الانوار، ج 84، ص 250، ب 16، ح 45 در کتاب پرواز در ملکوت ج 1 صفحه 12 به بعد، در شرح این حدیث بحثى کامل مطرح شده که ما تنها به منظور درک حدیث قسمت‏هایى از آن را از نظر خوانندگان مى‏ گذرانیم: منظور از طهارت کامل طهارتى است که تمام وجود انسان را از ظاهر و باطن و قلب و فکر، فرا مى‏گیرد و هیچ نقطه‏اى از وجودش آلوده به نجاست گناه و لوث رذائل اخلاق نباشد. و کمالى به سرحدّ بلوغ؛ یعنى، به مقام ولایت اهل بیت معرفت داشته و معتقد به وصایت و امامت امیر المؤمنین و فرزندان معصومش باشد. نه تباه‏کننده نه منحرف؛ یعنى، نه اجتماع را به تباهى کشاند و نه خود به سوى دیگران- غیر اهل بیت- منحرف شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۵
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی