مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۹:۲۱ ق.ظ

شفاعت پیامبر صلی الله علیه و آله

در «سوره نساء» می فرماید: «و اگر ایشان هنگامی که بر خود ستم نمودند و گنهکار شدند به حضرت تو بیامدند، پس از خدا آمرزش می خواستند و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هم بر ایشان (شفاعت نموده و) آمرزش می خواست، خدای را پذیرنده توبه و مهربان به خود می یافتند».[1]

از این آیه شریفه، منصب شفاعت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به خوبی دانسته می گردد.

استغفار پیغمبر (ص) پس از رحلت

در تفسیر منهج الصادقین از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام منقول است که فرموده: چون رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از دنیا رحلت فرموده و او را دفن کردیم، سه روز از این واقعه گذشت، اعرابیی بیامد و بر سر قبر آن حضرت نشست و خاک بر سر می کرد و می گفت یا رسول اللَّه! آنچه گفتی شنیدیم و بدان گرویدیم و لیکن حقّ آنچه از جانب خدای تعالی برای ما آوردی، بجا نیاوردیم و حق تعالی در این کتابی که برای ما آوردی فرموده:

... وَلَوْ انَّهُمْ... [2] یا رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم من بر خود ستم کرده ام و نزد تو که رسول خدایی آمده ام که برای من استغفار کنی.

از قبر آن حضرت آواز برآمد که: «قد غفراللَّه لک؛ یعنی خدا تو را آمرزید».

ودرروایت دیگری است که این صدا رااهل مسجد شنیدند وهمه را به گریه درآورد.

پی نوشت ها

[1] نساء/ 64.

[2] وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآءُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا (نساء/ 64).

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی