مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۰۸:۵۴ ق.ظ

عالم برزخ و حق الناس

عالم برزخ و حق الناس

از جمله اموری که در قبر و عالم برزخ بسیار خطرناک است، و باعث عذابهای شدید می شود «حق الناس» است. البته هر گناهی در شب اول قبر و عالم برزخ دست و پا گیر انسان می شود، اما «حق الناس» را عذابی دیگر است.

مرحوم نوری- استاد مرحوم حاج شیخ عباس قمی- در کتاب «دارالسلام» می فرماید: «یکی از علما پس از مرگ پدر، او را به خواب دید در حالی که بسیار افسرده می نمود. از او پرسید که شما عالم خدمتگذار به اسلام بودی، پس چرا چنین ناراحت و افسرده ای؟ پدر گفت: «مقام و جای من خوب است، ولی وای از حق الناس. من ده تومان به فلانی بده کارم، همین قرض مرا ناراحت و چنین آزرده خاطر و افسرده کرده است». پسر گوید: رفتم و طلب کار را پیدا کردم، از او سئوال کردم: «آیا پدر من این مقدار به تو بده کار است؟ گفت: «آری». گفتم: «پس، چرا نیامدی تا طلب خود را وصول کنی؟» گفت: «ترسیدم مرا دروغ گو پندارید، اما از دست پدر شما ناراحت بودم که چرا بدهی اش را در دفتری ننوشته است!»

آبروی مردم

از حق الناس مهم تر «آبروی مردم» است. یکی از علمای بزرگ را در خوای دیدن و حالش را پرسیدند. گفت: «حالم بسیار خوب است، اما عقربی به انگشت پایم چسبیده است و مرتباً مرا نیش می زند!» وقتی علت را پرسیدند، گفت: «آه آه از زخم زبان».

آری! یک زخم زبان زدن، دل بی گناهی را شکستن، شخصیت انسانی را لکه دار کردن یا آبروی کسی را ریختن عقربی می شود و در برزخ به چشم و پا و دست و زبان انسان می چسبد و تا روز قیامت انسان را می آزارد.

از این رو امام صادق (ع) می فرماید: «ای شیعیان من، حتی اگر شفاعت ما در روز قیامت نصیب شما بشود، برزخ به عهده خود شماست.»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۱۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی