مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
يكشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۰۸:۳۷ ق.ظ

انتظار سازنده و مثبت

به طور کلی بسیاری از امور براساس دیدگاه ها و برداشت های مختلف ممکن است، سازنده یا مخرّب باشند؛ از جمله مسئله انتظار ظهور امام زمان (ع) است. اگر کسی انتظار را چنین تفسیر کند که دیگر نمی توان کاری کرد و وظیفه ای در برابر فساد نداریم و امام زمان (ع) آن را اصلاح می کند، این انتظار مخرّب و افیونی است که انسان را از تحرّک و جنب و جوش بازمی دارد. برداشت دیگر از انتظار مهدی (ع) این است که هدف از بعثت انبیا (ع)، که استقرار عدالت در سراسر جهان است، قابل اجراست و باید جوشید و خروشید؛ تا اینکه جامعه لایق ظهور شخصیت بزرگواری شود که خداوند متعال براساس مصلحت او را در پس پرده غیب نگهداشته است و آن گاه عدالت کاملا فراگیر شود.

قرآن کریم می فرماید: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیمَکنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یعْبُدُونَنِی لا یشْرِکونَ بِی شَیئاً؛[1] خداوند به مؤمنانی که اهل عمل صالح اند، وعده داده است که حتما آنان را خلیفه روی زمین قرار می دهد؛ همان طور که جانشین قرار داد کسانی را که قبل از ایشان بودند و هرآینه دینی را که برایشان پسندیده است، برای آنها حاکم و پابرجا می سازد و بعد از ترسشان به آنان امنیت می دهد (آنها کسانی اند که) مرا عبادت می کنند و چیزی را شریک من قرار نمی دهند.

وعده خداوند به ظهور حضرت مهدی (ع) و حاکمیت دین جهان شمول اسلام تحقق خواهد یافت و مؤمنان واقعی با اعمال صالح خود زمینه ساز فرج حضرت حجت (ع) هستند.

وعده خداوند برای تحکیم دین اسلام و استخلاف در زمین، به کسانی است که ایمان و عمل صالح دارند و این نشانگر انتظار مثبت همراه با کار و تلاش و ایجاد زمینه مناسب برای حضور آن حضرت است. براساس این آیه، پیروزی کامل حق بر باطل وقتی تحقق می یابد که بندگان خوب خدا در عبادت و امر به معروف و نهی از منکر، فعال و کوشا باشند.

پی نوشت

[1] نور (24) آیه 55.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۱۴
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی