مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۲۴ ق.ظ

لکه‌های سفید ناخن؛ علل و پیشگیری

لوکونیشیا نام علمی مشکلی است که با بروز نقاط سفید روی ناخن ها خود را نشان می دهد. معمولا این نقاط سفید روی ناخن ها در اثر وارد شدن ضربه به ناخن بروز می کنند. جالب است که گاه این ضربه چند ماه قبل بدون اینکه فرد متوجه باشد به ناخن وارد می شود و اثرات آن چند ماه بعد بروز می کند. در این مطلب به عوامل متعددی که در بروز لکه ها و نقاط سفید روی ناخن ها نقش دارند، اشاره می کنیم.

 

لکه سفید ناخن


برای همه اتفاق می افتد

اکثر افراد در طول زندگی خود با نقاط سفید ظاهر شده روی ناخن ها مواجه می شوند. این نقاط انواع مختلفی نیز دارند. در برخی موارد لک های کوچکی هستند که در طول و بلندی ناخن پخش می شوند. این نوع لک ها بیشتر در کودکی به دلیل وارد شد ضربه های مکرر روی ناخنها بروز می کنند.

در برخی موارد نیز این نقاط سفید به طور خط های موازی و عرضی دیده می شوند. این مورد نیز بیشتر در خانم ها و به دلیل مشکلات ناشی از مانیکور ایجاد می شود. البته این نوع نقاط سفید در نتیجه شیمی درمانی نیز بروز می کنند. گاهی نیز بخشی از ناخن که معمولا نزدیک به نوک انگشت است دچار نقاط سفید می شود. در موارد دیگری نیز تمام ناخن ظاهری سفید به خود می گیرد. این مشکل تاحدودی شایع است و در زمان تولد یا نوزادان بروز می کند. این مسئله در اکثر موارد امری ژنتیکی است.

کمبود زینک و لکه های سفید روی ناخن ها

اینکه گفته می شود با مصرف کم کلسیم نقاط سفید روی ناخن ها بروز می کند صحیح نیست. با این حال بروز این نقاط می تواند به دلیل کمبود مواد مغذی ایجاد شود. کمبود زینک می تواند باعث بروز خط ها و نقاط سفیدی شود که در ریشه ناخن دیده شده و به تدریج رشد می کنند. زمانی که ماتریس ناخن(بافت زنده واقع در زیر کوتیکول که وظیفه رشد ناخن ها را بر عهده دارد و در عمق انگشت قرار دارد) آسیب یا ضربه ای می بیند در ناحیه مورد نظر نقاط سفید رنگی دیده می شود.
لوکونیشیا همچنین می تواند از یک بیماری یا مشکلی در سلامتی ناشی شود که می توان به مواردی از قبیل پسوریازیس یا بیماری صدفی، زخم معده و اثنی عشر، کولیت زخمی یا اولسراتیو و نفریت یا التهاب کلیه اشاره کرد. علاوه بر این زمانی که مواد مغذی لازم برای ساخت و رشد ناخن ها مصرف نمی شود امکان بروز این نقاط سفید روی ناخن ها نیز فراهم می گردد. از جمله این مواد مغذی که در ساخت و رشد ناخن ها نقش دارند می توان به ویتامین B6، ویتامین A و آهن اشاهر کرد. اگرچه کمبود این مواد مغذی تاثیر مستقیمی در بروز نقاط سفید روی ناخن ها ندارد اما باعث شکنندگی و ضعف زیاد ناخن می شود که در نتیجه آن ناخن ها در برابر هر نوع ضربه و ترومایی حساس می شوند.

عوامل دیگر برای بروز نقاط سفید روی ناخن ها

این نقاط و لکه های سفید کاملا بی ضرر و بی خطر هستند اما در هر حال زیبایی ناخن ها را خدشه دار می کنند. علاوه براین ممکن است از مشکل دیگری یعنی التهاب یا یک ضربه به ماتریس ناخن ناشی شوند که باعث بروز تقسیم سلولی متفاوت و غیرعادی می شود.

باید توجه کنید که ناخن ها هر ماه سه میلی متر بلند می شود. همچنین زمانیکه لکه ای را در مرکز ناخن مشاهده می کنید به این معنی است که جراحت یا ضربه دو یا سه ماه قبل وارد شده است. ما متوجه این جراحت وارده نمی شویم چون بسیار نزدیک به ریشه ناخن ایجاد می شود. توجه داشته باشید که برخی عادتها یا کارهای روزانه نیز ممکن است باعث ایجاد نقاط سفید با شدت و ضعف متفاوت روی ناخن ها شود. در این بین می توان به عادت جویدن ناخن یا کوتیکول، مانیکور زیاد و آسیب رسان که از محصولات شیمیایی زیادی استفاده می شود، برخی فعالیت های دستی، دستکاری کردن زیاد ناخن ها، تایپ کردن سریع و زیاد، ضربه زدن روی میز با کمک ناخن ها، استفاده از شوینده ها با ترکیبات شیمیایی قوی بدون استفاده از دستکش و همچنین لاک زدن های مدوام و مکرر اشاره کرد.

چگونه می توان از ایجاد نقاط سفید روی ناخن ها جلوگیری کرد؟

تاکنون درمان یا دارویی برای لوکونیشیا پیدا نشده است. تنها روش برطرف شدن این نقاط سفید انتظار است. باید منتظر باشید تا ناخن ها بلند شده و آنها را بگیرید. در این مدت اگر تمایلی به دیده شدن این نقاط یا خطوط سفید ندارید می توانید از دستکش استفاده کنید و یا لاک بزنید.البته اگر این لکه های سفید تمام سطح ناخن را پر کند و یا بیش از اندازه روشن و بیشتر رنگ مات به خود بگیرد بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است مشکل به ماتریس ناخن مربوط شود.

برای پیشگیری از بروز چنین نقاط و خطوط سفیدی روی ناخن ها به موارد زیر توجه کنید:

- بهداشت دست ها را رعایت کرده و کرم مرطوب کننده بزنید.

- از سوهان کشی افراطی ناخن ها و روش های تهاجمی پرهیز کنید.

- اجازه دهید بین هر بار لاک زدن ناخن ها استراحت کنند. در واقع قبل از لاک زدن حداقل یک روز را بدون لاک سر کنید.

- در حین کارهای منزل از جمله شستشوی ظرف، دستمال کشیدن، تمیز کردن حمام و غیره حتما از دستکش استفاده کنید.

- با ناخن ها مهربان باشید و از آنها مراقبت کنید. نه تنها باید مراقب نوک ناخن ها باشید بلکه باید ریشه و ماتریس ناخن ها را نیز مراقبت کنید.

- از مصرف مواد غذایی سرشار از زینک مانند میوه های خشک و جوانه گندم غافل نشوید.

- روزانه ویتامین A جذب کنید که در مواد غذایی مختلفی مانند هویج، کدو حلوایی و هلو وجود دارد.

نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۱۵
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی