مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۰۷ ق.ظ

کلام امام رضا علیه السلام(فرمان پادشاه )

کلام امام رضا علیه السلام(فرمان پادشاه )

اذا اوحی الملک الیهما اطرق منصتا لهما حتی یسمع منهما ثم یجیب بما یرید فیترجم عنه اللسان بادوات کثیرة منها ریح الفؤاد و بخار المعدة.

عبارات فوق یکی از ادله عقلی و نقلی بر اثبات تجرد روح است.

زیرا جسم و ماده یک خاصیت بیشتر نمیتواند داشته باشد و یک کار بیشتر نمیتواند انجام دهد چنانچه چیزی بتواند بکارهای مختلفی بپردازد و در چیزهای متعددی تأثیر کند معلوم می شود فوق همه آنهاست و از همه آنها مجرد و برهنه است و چون تمام احساسات و ادراکات از هر نوع منسوب بروح و کار اوست پس روح ناچار باید فوق همه محسوسات و مدرکات باشد. این یکی از ادله قوی تجرد روح است عبارت فوق علاوه بر آنکه بیان مزبور را ثابت و روشن میکند مطلب سابق را نیز تأیید و مبرهن مینماید زیرا صریحا میگوید درک کننده واقعی قلب است نه جوارح و اعضا.

امام علیه السّلام میفرماید: وقتی قلب بگوش امر کرد و اجازه داد که صوتی را وارد خانه او کنند ساکت و بی توجه بهمه چیز میماند تا از راه گوش چه میشنود و آنچه را شنید جواب میگوید زبان جواب او را بآلات و ادوات زیادی ترجمه میکند.

ظاهرا مراد از ریح الفؤاد هوائی است که از قلب بسوی ریه و قصبه خارج می شود و مقصود از بخار معده بخاریست که از معده بسوی تجاویف ریه متصاعد میگردد.

یا همان روح بخاری است که از کبد بسوی آلات تنفس بالا میرود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۲۷
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی