مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸ ق.ظ

جلوه های عفاف

جلوه های عفاف

در آیات شریفه قرآن کریم، پوشیدگی کامل اندام، با وقار بودن، پرهیز از سخنان تحریک آمیز و اجتناب از آرایش های شبیه به دوران جاهلیت، برای خان های مسلمان توصیه شده است.

افزون بر این، وجود دستورهای دینی و احادیث متعدد و معتبر در این زمینه جای هیچ تردیدی را باقی نگذاشته است؛ تا آنجا که بدون شک، پوشش زن در برابر مردان بیگانه، یکی از ضروریات دین اسلام است و انکار اصلِ آن از نظر فقهی، موجب خروج از دین است. اجتناب از جلوه نمائی و رعایت پوشش اسلامی دو مورد از مصادیق بارز حجاب بر بانوان مسلمان است که قرآن برای گسترش فرهنگ عفاف پیش بینی کرده است.

حجاب ظاهری جلوه ای از عفاف باطنی

تفاوت میان حجاب و عفاف، تفاوت در کارکردهای امور ظاهری و باطنی رفتار انسان است. بنابراین بازدارندگی در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی های عمومی انسان است؛ بنابراین، میان حجاب (پوشش ظاهری) و عفت (بازداری باطنی) انسان، تأثیر و تأثّر متقابل حکمفرما است؛ بدین ترتیب حجاب برتر در تقویت عفت درونی تأثیرگذارتر است و بلعکس عفت درونی عمیق باعث حجاب و پوشش ظاهری برتر و کاملتر در مواجهه با نامحرم می گردد.

عفاف زنان سالمند

قرآن مجید به شکل ظریفی به زنان سالمند اجازه می دهد که بدون قصد تبرّج و خودنمایی، روپوش های خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در ادامه می گوید: اگر عفت پیشه کنند، یعنی حتی لباس هایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است:

وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِی لا یرْجُونَ نِکاحاً فَلَیسَ عَلَیهِنَّ جُناحٌ أَنْ یضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ وَ أَنْ یسْتَعْفِفْنَ خَیرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ[1]

همچنان که می دانیم علاوه بر رابطه ی قبل، بین پوشش ظاهری و عفت باطنی، رابطه ی علامت و صاحب علامت نیز هست؛ به این معنا که مقدار حجاب ظاهری، نشانه ای از مرحله ی خاصی از عفت باطنی صاحب حجاب است. البته این مطلب به این معنا نیست که هر زنی که حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همه ی مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخوردار است.

پی نوشت

[1] سوره نور، آیه 60 ..

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۰۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی