مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۳۹ ق.ظ

دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان همراه با شرح

دعای روز سیزدهم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ طَهِّرْنی فیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالاْقْذارِ وَصَبِّرْنی فیهِ عَلی کاَّئِناتِ الاْقْدارِ وَوَفِّقْنی فیهِ لِلتُّقی وَصُحْبَةِ الاْبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَساکینَ؛ خدایا پاکم کن در این ماه از چرکی و کثافات و شکیبایم کن بر مقدراتی که خواهد شد و موفقم دار در این ماه به پرهیزکاری و هم نشینی با نیکان به کمک خودت ای روشنایی دیده مسکینان.»

آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، در شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان گفت: در فراز نخست این دعا از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را از آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها پاک کند و اینجا انتظار داریم ما را از هوای نفس که ریشه همه پلیدی‌ها و آلودگی‌ها است نجات دهد.

وی با بیان این‌که چرک‏ها و آلودگی‏های ظاهری و جسمی با آب پاکیزه می‌شود، اما تنها راه پاک شدن آلودگی‏های قلب و دل، توبه و زاری به درگاه خداوند است، افزود: تطهیر و تصفیه‏ باطنی نقشی مهم در صفای ظاهر و نورانیت چهره‏ مؤمن دارد که البته شرط تطهیر و پاکی از گناهان ادای حقوق مردم و قضای تکالیف عبادی قضا شده انسان است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به فراز دوم دعای روز سیزدهم ماه رمضان که از خدا شکیبایی در برابر مقدراتش را طلب می‌کنیم، اظهار داشت: صبر و شکیبایی انسان را در مقابله با حوادث، مشکلات و سختی‏ها نیرومند می‏سازد؛ صبری که از اعتقاد و تقوا سرچشمه بگیرد، توفان‏های مصایب را بر انسان هموار می‏کند.

وی صبر را به صبر بر طاعت، صبر بر معصیت و صبر بر مصیبت تقسیم کرد و گفت: معنای صبر تحمل بدبختی‏ها و تن دادن به ذلّت و تسلیم در برابر عوامل شکست نیست بلکه پایداری و استقامت در برابر مشکلات و حوادث است؛ صبر در برابر قضا و قدر الهی و تسلیم شدن در برابر آن از مسائل مهم و مقام‌های بسیار ارزشمند است که برای انسان حاصل می‌شود.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی تصریح کرد: صبر تحمل با تدبیر، وظیفه‌شناسی و عمل به تکلیف است؛ معنای صبر تنها این نیست که انسان حرف نزند و ناراحتی نشان ندهد، بلکه مقاومت و پیدا کردن راه حل برای بهبود مسیری است که انتخاب کرده و البته مقام صبر در مقابل پیدا کردن تکلیف و وظیفه و امر الهی بسیار ارزشمند است.

وی با تأکید بر این مطلب که در مقابل هر چیزی نیاز به صبر نیست،‌ افزود: صبر گاهی معنای واقعی خود را از دست می‌دهد و فکر می‌کنیم بی‌تفاوتی و بی‌توجهی صبر است، در حالی که صبر با تلاش و حرکت همراه است؛ انسان صبور و پرتلاش بر حرکت در مسیرهای نفس‌گیر صبر می‌کند و کسی که مسیر صحیح را گم کرده است، معنی صبر را از دست می‌دهد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در بیان فراز سوم دعای روز سیزدهم ماه رمضان که از خدا می‌خواهیم بر تقوا و همنشینی نیکان توفیقمان بخشد، با بیان این‌که ثمره روزه، نماز و عبادات، تقوا و خداترسی است، توضیح داد: تقوا همان خویشتن‏داری و تسلّط بر نفس است، بدین معنا که انسان واجبات را انجام دهد و از معصیت و محرمات بپرهیزد.

وی ادامه داد: در بخش پایانی این دعا خدا را که قُرَّةَ عَیْنِ الْمَساکینَ یعنی مایه چشم‌روشنی مسکینان است قسم می‌دهیم ما را بر تقوا و همنشینی و مصاحبت با خوبان موفق بدارد و در روز سیزدهم ماه مبارک رمضان مانند کسی که پس از سختی‌ها و دشواری‌ها یک دفعه متوجه امر بزرگی می‌شود، چشم ما را به آنچه مایه شادی است روشن سازد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۰۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی