مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
پنجشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۵:۴۲ ب.ظ

از خدا چه بخواهیم

از خدا چه بخواهیم

با توجه به آموزه های روایی و نیز محتویات دعاهای معتبر مأثوره می توان گفت که در مجموع می توان حوائج معنوی و دنیوی را با رعایت مرزهای دعا از خداوند متعال طلب کرد چنانکه علی علیه السلام فرموده است:

«بدان بدرستی کسی که گنجینه های پادشاهی دنیا و آخرت در دست اوست به تو اجازه داده تا او را بخوانی و اجابت تو را به عهده گرفته و فرمان داده که از او درخواست کنی تا به تو عطا فرماید و از او همت طلب کنی تا تو را رحمت آورد.. . هرگاه او را بخوانی آوازت را بشنود.. . پس [حال که او را این گونه شناختی ] نیازت را به سوی او می بری و سفره دلت را نزد او می گسترانی، از غم هایت به سوی او شکوه می کنی و حل مشکلات را از او می خواهی و بر کارهایت از او یاری می جویی، و از گنجینه های رحمتش چیزهایی را می طلبی که دیگران قدرت بخشیدنش را ندارند، چیزهایی چون فزونی عمر، سلامت بدن و گشایش روزی.. .»[1].

شاید برای خیلی ها خواسته های معنوی جای اشکال نباشد ولی در خصوص حوائج دنیوی برخی می پندارند که با روح دعا که نزدیکی به معنویات و دوری از امور دنیوی است ناسازگار می باشد؛ اما چنین نیست، زیرا حوائج دنیوی مشروع که آدمی را به معنویات نزدیک می سازد و زمینه را برای تعالی و رشد روح فراهم می کند، هیچ اشکالی ندارد، دنیا هر چند پل و گذرگاه به آخرت است، ولی محل کشت زار و کاشتن بذر است و هر چقدر آدمی دارای طول عمر، وسعت رزق، روزی حلال، فرزندان و زن صالح و امکانات مشروع و نیز سلامت جسمی باشد کشت بهتری خواهد کرد و برداشتش در آخرت بیشتر خواهد بود. غیر از آنکه اهل بیت علیهم السلام به وفور در دعاهای گوناگون حوائج دنیوی خویش را کنار نیازهای معنوی مطرح می کرده اند و بدین سان به ما می آموختند که از خدا چه بخواهیم.

باید از خدا بصیرت و بینش طلب کنیم تا بهتر با او سخن برانیم و دقیق تر بدانیم با او چه بگوییم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۱۰
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی