مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۴۶ ق.ظ

چگونه «نه» بگوییم

همه شما بارها در موقعیت هایی قرار گرفته اید، که گفتن کلمه «نه» برایتان سخت و دشوار بوده است. برای مثال، دوستی می خواسته پول یا کتاب خاصی را از شما بگیرد و یا با شما دوست شود و شما مایل به آن کار نبوده اید، یا فردی شما را به منزلش دعوت کرده و شما تمایلی به پذیرفتن دعوت او نداشته اید.

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که به دفعات در مقابل چنین درخواست هایی تسلیم شده اید، با آنها موافقت می کنید و پیوسته از این بابت احساس نارضایتی دارید، به راه های زیر توجه نمایید:

1- اولین کاری که باید انجام داد تشخیص احساسات دست و پاگیر یا باورهایی است که در سر وجود دارد. بعنوان مثال اگر دوستتان می خواهد کتابی از شما قرض بگیرد، یا شما را به میهمانی دعوت کند، با گفتن کلمه «نه» چه نتایج منفی ای را پیش بینی می کنید؟ به نظر می رسد شما در ابتدا احساس بدی از «نه گفتن» دارید. شاید به خودتان بگویید: «اگر پاسخ منفی بدهم، چه بسا دوستم از این که آن کتاب را به او قرض نداده ام از من ناراحت شود. » در حالی که ممکن است دوست شما به خاطر آن که کلمه «نه» را با صراحت به کار برده اید، احترام بیش تری برای شما قائل شود. خود را نادیده انگاشتن سبب می شود آنها به ابراز درخواست غیر منطقی خود تشویق شوند. پس از آن که باورها و اعتقادات خود را به شیوه ای منطقی مرتب کردید، برای گفتن کلمه «نه» آمادگی پیدا می کنید و از این امر احساس خوبی به شما دست خواهد داد.

2- قدم بعدی، گفتن کلمه «نه» به شیوه ای مستقیم به طرف مقابل است، به گونه ای که قاطعیت در صدا و رفتار شما موج بزند. برای آسان تر ساختن این مرحله در موقعیت هایی که خطر کم تری وجود دارد گفتن پاسخ های منفی را آغاز کنید، به ویژه زمانی که کاملًا مطمئن هستید حق گفتن کلمه «نه» را دارید.

با این کار، اطمینان به خود را تمرین خواهید کرد و نیز توانایی گفتن کلمه «نه» را در موقعیت هایی مشکل تر به دست خواهید آورد. شما حق دارید کلمه «نه» را به کار ببرید. از این کار احساس خوبی داشته باشید.

3- جایگزین کردن مظاهر وابستگی. مثلًا شخصی که از نظر عاطفی به کسی وابسته است، با انتخاب دوستی دیگر، می تواند نیاز عاطفی خود را به گونه ای دیگر تأمین کند و به دوستان قبلی خود «نه» بگوید. یا کسی که وقت خود را با ورزش پر می کرده با عوض کردن باشگاه یا رشته ورزشی، می تواند در دوستی های قبلی خود تجدید نظر کند. یا به جای رفتن به جلسات نامناسب، به جلسات قرآن، توسلات و. . . برود.

4- یکی دیگر از راهکارهای نه گفتن، داشتن هدف است. هرقدر انسان در هدف خود مصمم تر باشد راحت تر می تواند در برابر عوامل مزاحم نه بگوید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۱۷
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی