مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۳۱ ق.ظ

کلید گنج مقصود

کلید گنج مقصود

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:

«انَّ اللَّهَ لَیمْسِک الْخَیرَ الْکثیرَ عَنْ عَبْدِهِ فَیقُولُ لااعْطیهِ حَتّی یسْأَلَنی[1]؛

خداوند متعال عطای بسیاری [از نعمتها و برکاتش] را به بندگان منوط به سؤال و دعای آنان کرده و می فرماید: تابنده ام از من نخواهد و سؤال نکند، به او عطا نمی کنم.»

 

تا نگرید ابر کی خندد چمن

تا نگرید طفل کی نوشد لَبَن

                                                                          

شخصیت معنوی انسان در گرو دعا و ارتباط خاضعانه و عاشقانه او با خداوند عالمیان است، انسان نیازمند، هر چقدر در محضر خداوند متعال پر سوزتر، خاشع تر و ذلیلانه تر نجوا کند، به همان مقدار، ارزش و اهمیتش در درگاه خداوند بالا خواهد رفت. خوشا به حال آنان که بر چشمه دعا و مناجاتهای شبانه نشسته و از کوثر زلال ادعیه نوربخش، روح تشنه خود را سیراب می سازند! آنان بر این باورند که:

 

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ

از یمن دعای شب و ورد سحری بود

                                                                          

و:

 

دعای صبح و آه شب کلید گنج مقصود است

بدین راه و روش می رو که با دلدار پیوندی

                                                                          

در همین راستا خداوند متعال مردم را به ارتباط و دعا فراخوانده و مژده اجابت می دهد.

«وِ اذا سَأَلَک عِبادی عَنّی فانّی قَریبٌ اجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ اذا دَعانِ فَلْیسْتَجیبوُا لی وَلْیؤمِنُوا بی لَعَلَّهُمْ یرْشُدوُنَ»[2]؛

«و هر گاه بندگان من از تو درباره من بپرسند [بگو] من نزدیکم و دعای دعا کننده را- به هنگامی که مرا بخواند- اجابت می کنم؛ پس آنان باید فرمان مرا گردن نهند و به من ایمان آورند، باشد که راه یابند.»

پی نوشت ها

[1] مستدرک الوسائل، محدث نورى، موسسه آل‏البیت علیه السلام، قم، ج 5، ص 175.

[2] بقره/ 186.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۱۷
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی