مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
يكشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۳۹ ق.ظ

مهارت های مطالعه

1- برای مطالعه کردن، اتاق و یا مکان خاصی را انتخاب کنید، که در صورت امکان، برای ساعت های معینی از روز در اختیار شما باشد؛ زیرا استفاده از یک مکان ثابت، سبب آمادگی ذهنی برای تمرکز حواس در حین مطالعه می شود، و اگر همه مطالعات خود را در یک مکان معین انجام بدهید، موجب می شود که در حین مطالعه، انصراف کمتر و تمرکز حواس بیشتری داشته باشید؛ زیرا لوازم آن اتاق (و یا مکان مشخص) هر روز پیش چشم شماست و کمتر توجه تان را به خود جلب می نماید، آن محیط برای شما آن چنان آشنا و عادی می شود که گویی اشیای اتاق را در عین حال که می بینید، نمی بینید. از اینها گذشته؛ شما اگر هر روز، وقت مطالعه، در اتاق معینی باشید، کم کم ذهن تان عادت می کند که به محض رسیدن به آن اتاق، آماده تمرکز حواس و فراگیری کامل بشوید.

از سوی دیگر، وقتی از یک اتاق و یا مکان مشخصی برای مطالعه استفاده می نمایید، دیگر مجبور نیستید پس از مطالعه، لوازم خود را، جمع و جور کنید و باز در نوبتی دیگر آن را بچینید. پس سعی کنید مطالعات خود را همیشه در یک مکان مشخص و معینی انجام بدهید و در صورت امکان، میزی مخصوص مطالعه هم در آن مکان داشته باشید. به طور خلاصه بکوشید هم، زمان مطالعه تان مشخص و هم، مکان مطالعه تان پیوسته نقطه معینی باشد. حال اگر امکانات شما محدود است، نباید بگویید پس مطالعه ما درست نیست، بلکه سعی کنید که برای رسیدن به هدف فوق از کمترین وضعیتی که ممکن است استفاده نمایید، حداقل وضعیتی که برای هر فردی امکان پذیر است، این است که اگر فردی در خانه مسکونی اش امکان مطالعه به صورت مزبور را ندارد، از کتابخانه محل یا حداقل از یک مکان، به طور مرتب و در ساعات معین استفاده کند.

2- به هنگام مطالعه یک کتاب ابتدا آن را به صورت اجمالی مرور کنید.

3- میز مطالعه تان را در جایی دور از عوامل انصراف حواس بگذارید، هیچ وقت میز مطالعه راکنار پنجره نگذارید و اگر می خواهید از نور پنجره (و یا هر روزنه دیگری) استفاده کنید، باید حایل مناسبی در جلوی پنجره نصب کنید تا مانع تأثیر هر گونه اسباب انصراف حواس شما باشد.

4- چیزهایی که مایه انصراف حواس (حواس پرتی) می شود از روی میز مطالعه تان بردارید، و آنچه به کار مطالعه نمی خورد از روی میز دور کنید، مانند: عکس ها، تزیینات و یا هر چیز دیگری که موجب حواس پرتی شما می شود، زیرا وجود این گونه چیزها باعث تضعیف نیروی تمرکز حواس شما خواهد شد.

5- روی میز مطالعه نباید برّاق باشد، و اگر سطح میز برّاق است، سعی کنید آن را با پوششی بپوشانید، زیرا انعکاس نور در چشم، موجب خیرگی آن می شود و همین خود سبب خستگی نابهنگام چشمان شما خواهد شد.

6- سعی کنید در اتاقی که معمولًا استراحت و تفریح می کنید، مطالعه ننمایید، زیرا اگر اتاقی یادآور استراحت و تفریح و گفت و شنود و انواع سرگرمی ها و خاطره ها شد، دیگر نمی توان تمرکز حواس لازم را برای یک مطالعه جدّی، در آن اتاق به دست آورد.

7- خوردن غذاهای سنگین و «پرخوری» باعث هجوم خون به معده شما می شود و ناگزیر برای مدتی قابل ملاحظه، خون به سایر قسمت های بدن و به ویژه مغز، کمتر می رسد، در چنان حالتی، معمولًا بدن احساس تمایل شدید به استراحت می کند و در نتیجه آمادگی ذهنی برای هرگونه فراگیری کاهش می یابد.

8- زود تمام کردن کتاب شرط نیست، اساس مطالعه باید فهمیدن و درک مطلب باشد، پس سعی کنید مطالب کتاب را به خوبی درک کنید.

 

می کوش به هر ورق که خوانی

تا معنی آن تمام دانی

                                                                          

9- مطالعه بدون تفکر و اندیشه، به مانند بلعیدن خوراک، بدون جویدن آن است، پس بکوشید پیوسته صحیح مطالعه کنید، مطالعه صحیح، زیر و رو کردن درست مطالب و پی بردن به اصل معنا و مقصود موضوع مورد مطالعه است.

10- در حالت خستگی و چرت زدن مطالعه نکنید.

11- مواظب باشید فاصله کتاب با چشم شما در حد متوسط 30 سانتی متر باشد.

12- در حال حرکت از هرنوع مطالعه خودداری کنید.

13- به هنگام غروب که نور به حد کافی نیست و برای چشم مضر است مطالعه نکنید.

14- در مکان آرام و بدون سر و صدا مطالعه کنید.

15- سعی کنید مطالعه خود را هدفمند کنید و بی برنامه و بی هدف مطالعه نکنید.

16- برای این که آن چه می خوانید، فراموش نکنید و پیوسته به خاطر داشته باشید، باید روش زیر را به کار ببندید:

پس از خواندن یک فصل از کتاب، و یا قسمت و عنوان مستقلی از یک کتاب، بلافاصله چشم از کتاب بردارید و سعی کنید منظور نویسنده را از آن چه خوانده اید با زبان خود بیان کنید، البته هیچ مانعی ندارد که برای انجام این کار، یک نگاه به تیتر موضوع های خوانده شده نیز بیندازید.

17- سعی کنید، در ضمن مطالعه، یادداشت بردارید.

18- سعی نمایید پیش از مطالعه وضو بگیرید تا با نشاط لازم مطالعه کنید.

19- در حال گرسنگی، خشم، ترس، عجله و غذا خوردن مطالعه نکنید.

20- همیشه کتاب یا مقاله ای همراه داشته باشید تا هر فرصتی که به دست می آورید، صرف مطالعه کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۲۰
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی