مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
يكشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱ ق.ظ

نقش اخلاق اسلامى در استحکام خانواده

                  

نقش اخلاق اسلامى در استحکام خانواده

رعایت اخلاق نیکو، و خودداری از زشتی ها، کار طاقت فرسایی نیست.

بکارگیری واقعیات اخلاقی، و پرهیز از پلیدی های اخلاقی در مدّتی اندک، ریاضت قابل تحمّلی است، که ره سپردن در این راه الهی را بر انسان آسان، و پیوند زناشویی را مُحکم و فضایی از صفا و صمیمیت، پاکی و سلامت، راحت و امنیت، عشق و محبت بوجود می آورد و زندگی را در تمام شئون، بر زن و شوهر از عسل شیرین تر می کند. و درسی عملی برای دیگران بخصوص فرزندان خانواده است. در رابطه با آراسته بودن به حسنات اخلاقی و بکارگیری آن، قرآن مجید در آیات متعدّدی پیامبر بزرگوار را ستوده: «فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم وَ لَو کنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِک»؛[1] جلوه رحمت خداست که بر مردم، نرمخو و مهربانی، اگر تندخوی و سخت دل بودی، مردم از حول محور وجود تو پراکنده می شدند». «وَ انَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظیمِ»؛[2] و همانا تو آراسته به خلق عظیم و بزرگی هستی».

در روایات نیز بر روی رعایت اخلاق اسلامی و آثار گرانبار آن تأکید فراوان شده است. از باب نمونه رسول خدا به امیرالمؤمنین فرمود: ترا به شبیه ترین تان به اخلاق خودم خبر دهم؟ عرضه داشت آری، فرمود: «احْسَنُکمْ خُلُقاً، اعْظَمُکمْ حِلْماً، وَ ابَرُّکمْ بِقَرابَتِهِ، وَ اشَدُّکمْ مِنْ نَفْسِهِ انْصافاً[3] خوش خلق ترین شما، بردبارترین شما، نیکوکارترین تان به نزدیکانش، و شدیدترین شما در انصاف دهی به دیگران از جانب خودش است.

افزون بر خوش خلقی، زن و شوهر سخن و کلامشان با یکدیگر باید آمیخته به عشق و محبّت و بیان عاطفه و احساس، و جلوه شعور و عقل، و وجدان و انصاف باشد.

باید در سخن گفتن با یکدیگر از قول عدل [4] قول حسن [5]، قول لین [6] قول میسور[7] قول احسن [8] استفاده نمایند.

سخن وقتی رنگ خدایی داشته باشد، قضاوت وقتی صحیح باشد، کلام وقتی نرم و ساده و سهل باشد، گفتار وقتی ریشه در عدالت و انصاف داشته باشد، به زندگی، گرمی، استحکام، عشق و سلامت می بخشد.

سخن وقتی سخن حقّ باشد، و لحن آن لحنی گرم و همراه با عاطفه و محبّت باشد، مُزدش باز شدن چشم بصیرت، و شنیدن آوای حقّ است.[9]

پی نوشت

[1]  آل‏عمران/ 159

[2] قلم/ 4

[3] بحارالانوار، ج 74، ص 58

[4] انعام/ 152

[5] بقره/ 83

[6] طه/ 44

[7] اسراء/ 28

[8] فصلت/ 33

[9] تفسیر آسان، ج 9، ص 243 و تفسیر نمونه، ج 11، ص 321

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۴
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی