مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۲۶ ب.ظ

معجزه قران چیست؟

یکی از معجزاتِ قرآن، جامعیت است. قرآن می فرماید:

«وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ کلِّ مَثَلٍ »[1]

«در این قرآن، ما برای مردم از هر چیز نمونه ای آوردیم (و همه معارف در آن جمع است)».

این قرآن با محتوای بسیار غنی و متنوع، آن هم از انسانی درس نخوانده، عجیب است. چرا که در این کتاب آسمانی، هم دلائل عقلی در زمینه عقائد، هم احکام متین و استوار بر اساس نیازمندیهای بشر در همه زمینه ها و هم بحثهای تاریخی که در نوع خود بی نظیر، هیجان انگیز، بیدارگر، تکان دهنده و خالی از هرگونه خرافه است و هم مباحث اخلاقی که با دلهای آماده همان کار را می کند که باران بهاری با زمین های مرده می کند. و هم مسائل علمی که در قرآن مطرح شده، پرده از روی حقایقی بر می دارد که حداقل در آن زمان برای هیچ دانشمندی شناخته نشده بود. خلاصه قرآن در هر وادی گام می نهد عالی ترین نمونه را ارائه می دهد. آیا با توجه به این که معلومات انسان محدود است، مخصوصاً با توجه به این که پیامبراسلام صلی الله علیه و آله و سلم در محیطی پرورش یافته بود که از همان علم و دانش محدود بشری آن روز نیز خبری نبود، آیا وجود این همه محتوای متنوع در زمینه های توحیدی و اخلاقی و اجتماعی و نظامی و سیاسی دلیل براین نیست که از مغز انسان تراوش نکرده؛ بلکه از ناحیه خداست؟ اگر فرض کنیم تمام دانشمندان امروز و متخصصان علوم مختلف جمع شوند دائرة المعارفی را تنظیم کنند و آن را در قالب بهترین عبارات بریزند ممکن است این مجموعه برای امروز جامعیت داشته باشد امّا مسلّماً برای پنجاه سال بعد نه تنها ناقص و نارسا است؛ بلکه آثار کهنگی از آن می بارد. در حالی که قرآن در هر عصر و زمانی که خوانده شود گویی برای همان عصر و زمان نازل شده و هیچ اثری از گذشت زمان درآن دیده نمی شود.[2]

ابعاد جامعیت قرآن

1- جامعیت در مخاطبان

هر کتابی مخاطبان ویژه ای دارد. بعضی از آثار، مخصوص زنان، مردان، جوانان و یا کودکان و.. . است. امّا تنها کتابی که مخاطب ویژه ندارد قرآن است.

مخاطبان قرآن مردم هستند که در قرآن با عناوین: بشر، انسان، ناس و بنی آدم آمده است و برای همه زمانها و مکانها بدون توجه به مرزها و نژادها و زبانهای خاص نازل شده است.

2- جامعیت و فراگیری همه قلمروهای زندگی.

قرآن کتاب هدایت است و همه قلمروهای زندگی انسان را مورد توجه قرار داده است اعم از فردی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، اقتصادی و...

3- جامعیت و فراگیری نسبت به کتب و ادیان

قرآن می فرماید خداوند آیینی را برای شما تشریع کرد که به نوح توصیه کرده بود و آنچه را بر تو وحی فرستادیم و سفارش نمودیم که دین را بر پا دارید و در آن تفرقه ایجاد نکنید.[3] و خلاصه این که آیین اسلام عصاره آیین همه انبیاء علیه السلام است.

4- فراگیری دنیا و آخرت

بسیاری از کتابهایی که نوشته شده است برای چگونه زیستن زندگی مادّی و دنیایی است و پاره ای از کتابها نیز تنها زیستن اخروی را مورد توجه قرار داده است امّا قرآن آیین زیستن دو جهان است.

پی نوشت ها

[1] . اسراء، 89.

[2] . تفسیر نمونه، ج 12، 277، در خطبه اول به چهارده نکته در مورد جامعیت قرآن و ویژگیهاى آن اشاره نموده است، پیام امام على در شرح نهج البلاغه آیةاللَّه مکارم شیرازى، ج 1، 238.

[3] . شورى، 13.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی