مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۳۴ ق.ظ

دانستنی های ثمر بخش

                   

دانستنی های ثمر بخش

در حسن قناعت

قال رسول الله (ص):

«القناعة ملک لا یزول و هی مرکب رضی الله تعالی تحمل صاحبها الی داره فاحسن التوکل فیما لم تعطه و الرضا بما اعطیت و اصبر علی ما اصابک. . . »

فرار از حرام و کسب حرام و مشتبه، مورد سفارش و توصیه اسلام و ائمه و شارع مقدس است لذا وسایلی که بتواند این امر را محقق کند در لسان آنها بیان شده از جمله آنها قناعت است پیامبر می فرماید:

قناعت ملک زوال ناپذیر می باشد و قناعت مرکبی است که خداوند راضی است که سوار او به مقصد برسد پس توکل خود بر خدا را استوار ساز و به آنچه داده اند راضی باش.

 

زهد و زاهدی

قال الصادق علیه السلام:

«الزهد مفتاح الاخرة و البراة من النار و هو ترک کل شی یشغلک عن الله تعالی من غیر تأسّف علی فوتها و لا اعجاب فی ترکها و لا انتظار فرج منها و لا طلب محمدة علیها و لا غرض لها بل یری فوتها راحة و کو نها افة. . . والزاهد هو الذی یختار الاخرة علی الدنیا و الذّل علی العزّ. . . و عافیة الاجل علی المهنة العاجل. . . و تکون نفسه فی الدنیا و قلبه فی الاخرة»

حضرت صادق علیه السلام در باره زهد و زاهدی می فرماید:

زهد کلید دری است از اینکه بر چیزی که تو را از خداوند متعال دور کند، دوری کنی. لکن این دوری بدون تأسف بر فوت آن و اعجاب و بزرگ نمایی هم نباشد و در زهد انتظار بر آورده شدن در آینده مطلوب نیست، زاهد برای زهد خود نباید منتظر تشکر و خوش آیند دیگران باشد زاهد کسی است که آخرت را بر دنیا و کوچکی در دنیا را بر عزّت نامطلوب و غیر معقول و معنوی برگزیند.

 

اسم اعظم

«سئل عن رسول الله (ص) عن اسم الاعظم فقال (ص) کل اسم من اسماء الله اعظم ففرغ قلبک عن کل ما سواه و ادعه بای اسم شئت»

در اینکه تمامی اسامی خداوند جلوه ای از ذات اوست پیامبر (ص) فرموده هر اسم خداوند اسم اعظم است قلب و درون خود را از غیر خدا خالی کن و آن وقت خدا را با هر اسمی خواستی بخواه و دعا کن که استجابت نزدیک می شود.

حضرت صادق در حلاوت دعا و در ظّل و سایه خداوند بودن را اینطور ترسیم می فرماید:

«قال الصادق لقد دعوت الله مرّةً فاستجاب لی و نسیتُ الحاجة لان الستجابته باقباله علی عبده عند دعوته اعظم و اجّل مما یرید العبد. . . »

یک بار هنگام دعا استجابت خداوند نصیبم شد یعنی اقبال و توجه خداوند را در درون خود احساس و درک نمودم حاجت و خواسته خود را فراموش کردم زیرا عنایت و اقبال ذات احدیت را زیباتر و بزرگ تر دیدم که در اندرون من مانند خورشید می تابیده.

امام سجّاد در خصوص کسی که برای بدست آوردن فضیلت معنوی و نفسانی، از فضیلت فرائض با ترک آن محروم می شود چگونه در دریای فوض الهی وارد خواهد شد، می فرماید:

«عجبت لطالب فضیلةٍ تارک لفریضة» و این امر تحقق پیدا نمی کند مگر به جهت محروم بودن از معرفت امور دنیوی و نفسانی و ترک نمودن و اعراض کردن از اراده و مشیت خدای متعال.

قال رسول الله (ص):

«کفی بالموت واعظا و بالعقل دلیلا و بالتقوی زاداً و بالعباده شغلًاً و باالله مونساً و بالقران بیاناً»

بالاترین موعظه برای تلطیف روح و نصیحت واقعی، یاد مرگ است و بالاترین دلیل برای اثبات امور، بهترین توشه برای آخرت، تقوی و پرهیزگاری است و عبادت خداوند زیباترین و پرمنفعت ترین مسئولیت دنیوی و خداوند بهترین مونس و هم راز است و شرح و بسط معانی فرهنگ دینی در قرآن مجید پیدا می شود.

در فواید سکوت ممدوح

قال الصادق علیه السلام:

«الصمت شعارٌ للمحققین بحقایق ما سبق و جف القلم به، و هو مفتاح کل راحة من الدنیا و الاخره و فیه رضی الله و تخفیف الحساب و الصون من الخطایا و الزلل و قد جعل الله ستراً علی الجاهل و زینا للعالم. . . فاغلق باب لسانک عما لک منه بدلًا. . .

سکوت، شعار کسانی است که می خواهند حقایق گذشته را در یابند. سکوت کلید راحتی دنیا و آخرت است در سکوت رضامندی خدا و تخفیف حساب اخروی و مصون ماندن از خطا و لغزش است خداوند سکوت را پرده ساتر برای جاهل و وسیله تزین برای عالم قرار داده پس زبان خود را از آن چیزهائی که می توانی ساکت باشی بسته نگهدار.

در حسن و زیبائی قناعت

قال الصادق علیه السلام:

«لو حلف القانع بتملکه علی الدارین لصدّقه الله عزّ و جل بذلک و ابرّه لعظم شان مرتبة القناعة»

امام صادق علیه السلام فرمود:

اگر قانع و کسی که در دنیا قناعت پیشه کرده قسم یاد کند که دنیا و آخرت در تملّک و ملکیت اوست خداوند او را تصدیق و امضا می کند یعنی کلام او عین حقیقت است زیرا مرتبت و مقام قناعت آن را ایجاب می کند.

قال الصادق علیه السلام:

«نجوی عارفین تدور علی ثلثة اصول الخوف و الرجاء و الحب»

حضرت صادق فرمود:

مناجات عارفین (عرفا) بر سه محور استوار است، ترس، امید، دوستی، اگر خوف از خدا باشد از معاصی و گناه فرار می نماید و چون امیدوار به رحمت خدا است، خدا را می خواند و یاد می کند و فعلیت دوستی با خداوند او را بر دیگری ترجیح داده و دستورهای او را عمل می کند.

معنای تسلیم در برابر خداوند

قال الصادق علیه السلام:

«من اتی بامرالله تعالی و سنت نبیه (ص) خاضعا له خاشعاً فیه فله الامان من بلاء الدنیا و البرائة من عذاب الاخرة»

سلام از اسمای خاص خداوند است خدا آن را در میان بندگان به ودیعت گذارده تا در تمامی شئون خود به کار گیرند و از خطرات در امان باشند لذا حضرت صادق فرموده «هر کس امر خداوند متعال و سنّت و روش پیامبر او را در حالی که خشوع و خضوع هم دارد انجام دهد از بلایای دنیوی و از آتش جهنم اخروی در امان خواهد بود. »[1]

پی نوشت:

 

[1] غروی، احمد، انوار هدایت، مجموعه احادیث اخلاقی، 1جلد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى آذربایجان شرقى - تبریز - ایران، چاپ: 1، 1391 ه.ش.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی