خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت

روزشمار غدیر

بایگانی

رادکانا

.

موضوعات

دریافت کد وضعيت آب و هوا

چرا غضب...؟؟؟؟

قال صاحب الزّمان عجّل اللَّه تعالی فی فرجه:

«لایحِلُّ لِاحَدٍ انْ یتَصَرَّفَ فی مالِ غَیرِهِ بِغَیرِ اذْنِهِ»[1]

جایز نیست احدی در مال دیگری بدون اجازه اش تصرف کند.

مالکیت جهان و هر آنچه در آنست در اختیار خدای متعال است و هیچ کسی را در مالکیت او همتائی نیست و البته کسی را لیاقت این امر نمی باشد.

«الَّذِی لَهُ مُلْک السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لَمْ یتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یکنْ لَهُ شَرِیک فِی الْمُلْک وَ خَلَقَ کلَّ شَی ءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِیراً»[2]

خداوندی که حکومت آسمانها و زمین از آن اوست، فرزندی برای خود بر نگزیده و همتائی در حکومت و مالکیت ندارد، و همه چیز را آفریده و به دقّت اندازه گیری نموده است.

همه عالم مخلوق خداوند است، او هر چیز را که خلق کرد تمام بایسته ها و شایسته های حیاتش را هم در اختیار او گذاشته است.

آدمی نیز یکی از مخلوقان او و شریف ترین آنهاست، او نیز برای رفع حوائجش، از نعمت های الهی بهره می برد و آنها را در اختیار می گیرد و در محدوده حیاتش آنها را مالک می شود. و لذا مالکیت او، مالکیتی نسبی و در طول مالکیت خداوند می باشد و تنها مربوط به چند صباحی از حیات جاودانه اوست که در کره خاکی زندگی می نماید.

این مالکیت مقطعی را می توان به سه قسم کلی تقسیم کرد:

بخشی از اموال در اختیار حکومت اسلامی است و رسول خدا و نیز جانشین او، به هر شکل مصلحت بدانند برای جامعه اسلامی به مصرف می رسانند.

قسم دیگر مربوط به کل جامعه است و هرکس به فراخور نیاز خود از آن بهره می برد و به نفع خود حیازت می نماید.

قسم سوم مالکیت خصوصی انسانها بر حاصل دسترنج خود یا اموال مشروع دیگر چون ارث و هبه و... می باشد، چنین مالکیتی در اسلام محترم بوده، کسی حق تصرف در این بخش از اموال بدون اذن مالک و یا حجت شرعی دیگر ندارد.

قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله:

«لایحِلُّ لِامْرَءٍ مُسْلِمٍ انْ یأخُذَ مالَ اخیهِ بِغَیرِ حَقِّهِ وَ ذلِک لِما حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مالَ الْمُسْلِمِ عَلی الْمُسْلِمِ»[3]

جایز نیست که مسلمان مال برادر مسلمانش را بدون حقّ اخذ کند، چرا که خداوند مال مسلمان را بر مسلمان حرام نموده است.

روایتی را که از آخرین وصی حضرت رسالت صلی الله علیه و آله در مطلع کلام آوردیم، همین مطلب را بیان می کرد.

پی نوشت ها

[1] وسایل الشیعه- جلد 17- صفحه 309.

[2] فرقان- 2.

[3] کنز العمال- 30344.

نظرات (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ذکر روزهای هفته
<
روزشمار محرم عاشورا