خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت

روزشمار غدیر

بایگانی

رادکانا

.

موضوعات

دریافت کد وضعيت آب و هوا

چگونگی مهارت مقابله با استرس 2

مهارت مقابله با استرس

مهار استرس ها و هدایت آنها به سمتی که میزان آسیب کمتری از نظر بدنی و روانی تحمل کنیم، یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر فرد باید بتواند آن را فراگیرد. روشهای مهار استرس ها گوناگون می باشند و ‌بسته به عمق، مدت و نوع استرس و همچنین تفاوت های فردی، می توان از یک یا تلفیقی از چند روش استفاده کرد.

به عنوان مثال فرد می تواند وقایع استرس زا در طول روز را در دفترچه ای یادداشت کرده و به آنها از نظر میزان فشار روانی که تحمل می کند رتبه ای از یک تا صد دهد.
با شناسایی عوامل استرس زا و میزان و فراوانی آنها، گام اول را در مهار آنها به خوبی برداشته است. سپس می تواند علایم بدنی خود را نیز یادداشت کند و در لحظه از حالت های بدنی خود کاملا آگاه شود.

تغییر نگرش (شناخت) نسبت به عوامل استرس زا یکی از مهمترین راه های مقابله با آنهاست. بدین معنی که یک واقعه می تواند در ذهن فرد یک (فاجعه) تلقی شود و یا صرفا (یک اتفاق).
راه حل های رفتاری عموما به همراه تغییر نگرش، در کنترل استرس ها بسیار کمک کننده هستند. همچون نفس عمیق، استفاده از روشهای ریلکسیشن (آرام سازی) به همراه موسیقی صدای طبیعت، بیوفیدبک (آگاهی از علایم بدنی و آگاهانه سعی در کنترل آنها)؛

به عنوان مثال وقتی تنفس و یا تپش قلب از ریتم اصلی خارج می شود، فرد می تواند با تنفس کنترل شده علایم را کاهش دهد و به ریتم نرمال درآورد. ورزشهای روانی حرکتی همچون شنا و یا دوچرخه سواری و یا حتی پیاده روی های کوتاه نیز می تواند به کاهش استرس ها کمک کند.

نظرات (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ذکر روزهای هفته
<
روزشمار محرم عاشورا