مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۰۷:۵۷ ق.ظ

اذیت همسایه

اذیت همسایه

زبان: اذیت همسایه چه ربطی به من دارد؟

چشم: البته همسایه آزاری منحصر به شما نیست، ولی بیشتر از راه تو همسایه افسرده گشته و ناراحت می گردد درباره حق همسایه چنین تعبیری شده که حرمت همسایه بر همسایه مانند حرمت مادر انسان است.

و در روایتی از پیغمبر اکرم (ص ) چنین نقل شده: کسی که همسایه خود را اذیت کند خداوند بر او بوی بهشت را حرام گرداند، و جایگاه او جهنم و بد جایگاهی است.

درباره غیر همسایه نیز سفارشات زیادی شده، حتی نسب به کسانی که همدین ما نیستند، چنان که در نامه علی (ع ) به مالک اشتر دیده می شود که می فرماید:

و مهربانی و خوشرفتاری و نیکوئی با رعیت را در دل خود جای ده و مبادا نسبت به ایشان جانور درنده باشی و خوردنشان را غنیمت دانی! چون آنها دو دسته اند: یا با تو برادر دینیند و یا در خلقت مانند تواند.

یعنی باید با همه برادر باشی و مهربانی و چنان کنی که حتی بیدینان رو به دین آورده و به آن علاقمند گردند، و دین تو سبب نشود که نسبت به همنوعان خود گر چه کافر باشند تعدی و تجاوز نمائی، چون آنها هم مانند تو مخلوق خدا و انسانند، منتهی بدبختی آنها را گرفت و به دین اسلام نگرویده اند و بر گمراهی خود باقی مانده اند، پس در نیازمندیها آنها را همچون دیگران به حساب آور و در رسیدگی به آنها کوتاهی نکن!

منبع : مناظره زبان و اندامها، سید حسین شیخ الاسلامی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی