مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۰۷:۵۳ ق.ظ

هیچ کس از زبان مردم سالم نماند. . .

هیچ کس از زبان مردم سالم نماند. . .

 شاعری در این باره گفته:

هیچ یک از افراد از زبانهای مردم سالم نماند گرچه پیامبر پاک و پاکیزه باشد، اگر پیشگام بوده او را سبک و شتابکار قلمداد کنند، و اگر بسیار بخشنده باشد او را اسرافکار گویند، و اگر بسیار ساکت است او را لال، و اگر سخنور است او را بسیار بیهوده گونامند، اگر بسیار روزه گیر و شب زنده دار بوده به او نسبت ریا و دغل می دهند. بنابراین توجهی به حرفهای مردم نکن! و از غیر خدا مترس زیرا که خدا از هر چیزی بزرگتر است.

نصیحت لقمان بفرزند خود

حضرت لقمان نیز در سفارش به فرزند خود چیزی فرموده که خلاصه اش این است: فرزندم! دل خود را به خشنودی مردم خوش مدار، زیرا چنین کاری عملی نمی شود آن گاه برای اثبات مطلب خود از خانه بیرون آمده و فرزندش را همراه خود ساخت و مرکب سواری خویش را هم بیرون آورد، نخست خود بر آن سوار شد، فرزند را سوار نکرد، مردم گفتند: عجب پیرمرد بی رحمی است، خودش سوار شده و پسرش پیاده می رود!لقمان پیاده شد و فرزندش را سوار کرد و بر عده دیگری عبور کرد، آنان گفتند: عجب پدر و فرزندی بدی هستند! چون پدر، ، فرزند خوبی تربیت نکرده و پسر نیز پدر را ارج و احترام نگذارده! هر دو با هم سوار شدند، دسته دیگر گفتند: چه آدمهای بی رحمی! با سوار شدن خود کمر حیوان را شکسته و بیش از طاقت بارش نموده اند!هر دو از مرکب پیاده شدند، حیوان را جلو انداخته، به دنبالش راه افتادند. جماعتی گفتند: جای شگفت است هر دو آنها پیاده رفته مرکب آنها خالی حرکت می کند!حضرت به فرزندش گفت: آیا چاره ای در تحصیل خوشنودی مردم داری؟ پس به آنها توجهی نکن و بکوش تا خوشنودی خدا را به دست آوری!

منبع : مناظره زبان و اندامها، سید حسین شیخ الاسلامی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی