مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت

تمرین مراقبه لبخند واقعی

راهی برای افزایش شادکامی
همه ما به ارتباط دو سویه ذهن و بدن واقف هستیم. از آنجایی که کنترل ذهن برای افراد عادی کار مشکلی است، ما معمولا سعی می کنیم از طریق مدیریت بدن به طور غیرمستقیم بر ذهنمان تاثیر بگذاریم. زمانی که ما لبخند می‌زنیم، لبخند ما پیامی را به مغز مخابره می‌کند که بسته به نوع لبخند متفاوت است.

«خنده عصبی» که گاهی اوقات به آن پوزخند می‌گوییم، به مغز می‌گوید که ما در حال پنهان کردن یا پوشاندن چیزی (احساس، هیجان) هستیم.

در مقابل «لبخند واقعی» که با بالا رفتن گوشه لب‌ها و چهره‌ای آرام مشخص می‌شود، پیام آرامش و شادی را به مغز مخابره می‌کند. سعی کنید همیشه لبخندی واقعی به لب داشته باشید، زیرا این کار مانع ارسال پیام‌های حاوی استرس و ناراحتی به مغزتان می‌شود. برای اینکه همیشه لبخند واقعی به لب داشته باشید، نیاز به تمرین دارید. سعی کنید در هر بار تمرین حداقل سه مرتبه طوری لبخند بزنید که گوشه‌های لبتان کمی بالا بیاید و ماهیچه‌های صورتان فعال شوند، بعد از هر بار تمرین برای چند ثانیه به ماهیچه‌های صورتتان استراحت بدهید.

تمرین‌های لبخند واقعی :
1. صبح وقتی چشمتان را باز می کنید، لبخند واقعی بزنید.
برای یادآوری می توانید تصویر یک صورتک خندان را روی سقف، دیوار روبرویتان یا هر جای دیگری که به محض باز کردن چشمتان به آن می افتد، بچسبانید، اگر نقاشی تان خوب است بهتر است کمی خلاقیت به خرج دهید و طرح یک چهره خندان را بکشید. نوشتن جمله "لبخند بزن" به جای استفاده از تصاویر هم می تواند جالب باشد. قبل از بیرون آمدن از رختخواب چند نفس عمیق بکشید و در همان حال لبخند بزنید.

2. در اوقات بیکاری لبخند واقعی به لب داشته باشید.
هر وقت دیدید که برای لحظه ای بیکار شدید، مثلا زمانی که در صف یا در حال صرف چای هستید، لبخند بزنید. برای عمیق تر شدن لبخندتان می تواند از اشیا کمک کنید. مثلا دقت کردن به یک نقاشی زیبا، آسمان آبی، افتادن یک برگ از درخت و لذت بردن از تماشای آنها یا توجه کردن به طعم چایی که در حال نوشیدنش هستند، می تواند موجب عمیق تر شدن لبخند شما شوند.

3. هنگام عصبانیت لبخند بزنید.
هر وقت احساس عصبانیت کردید، سعی کنید تمرین لبخند زدن را انجام دهید. این کار را حداقل سه مرتبه تکرار کنید. یعنی لبخند بزنید، اندکی به ماهیچه های صورتتان استراحت دهید و باز لبخند بزنید، همرا کردن این تمرین با تنفس عمیق موجب فروکش کردن خشم شما می شود.

4. به شخصی که بیش از همه موجب آزار شما شده فکر کنید و لبخند بزنید.

در جای راحتی بنشینید. نفس عمیق بکشید و لبخند واقعی بزنید. چهره فردی را که باعث ناراحتیتان شدن مجسم کنید. سعی کنید چهره او را به منفورترین وضعیتی که دیده اید تجسم کنید. به این فکر کنید که چه اتفاقاتی در زندگی روزمره این فرد ممکن است وی را خوشحال یا ناراحت سازد. در مورد نحوه ادرک شخص مورد نظر فکر کنید: سعی کنید به الگوی فکری و تبیین های وی دست یابید. ببینید انگیزه این فرد از اعمال و رفتارش چیست. سرانجام، آگاهی او را مد نظر قرار دهید. ببینید که آیا دیدگاه ها و بینش این فرد خالص و باز است، یا اینکه از پیشداوری ها، قضاوت های عجولانه، کوته فکری یا عصبانیت تاثیر می پذیرد. به این فکر کنید که آیا این فرد‌ بر خودش تسلط دارد یا خیر. این کار را تا زمانی ادامه دهید که در دلتان نسبت به وی احساس شفقت و دلسوزی کرده و احساس خشم و عصبانیتتان از بین برود. برای اثربخش بودن این تمرین باید آن را بارها در مورد یک فرد اجرا کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۵
khademoreza kusar
آیه قرآن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی