مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت

چرا محمد مصطفی (ص) به عنوان پیامبر خاتم انتخاب شد؟

حجت الاسلام قائم مقامی در ادامه افزود:  پیامبر اکرم می فرمایند من اولین کسی بودم که خداوند را اجابت کردم و چون من اول اجابت‌کننده خداوند پیش از هر یک از انبیای دیگر در پاسخ به ندای "الست بربکم"بودم، لذا باید دایره نبوت به من ختم شود. "نحن الاولون و الاخرون" طبق قاعده عقلی اتحاد اول و آخر ما که اولیم آخر هم هستیم.

 این خطیب مشهور گفت: بحث خاتمیت موضوعی است که از آن می توان تفسیرهای مختلفی کرد. یک تفسیر که غلط و انحرافی است و منتسب به جریانات انحرافی، غرب گرا و غرب زده است، این است که گویا بشریت از این به بعد نیاز به نبوت ندارد. به این معنی که تا مرحله پیامبر اکرم بشر به نبوت ها نیاز داشته و جهان با نبوت ها اداره می شده و آخرین پیامبر که می رسد انسان مستغنی از نبوت می‌شود .

وی در توضیح برداشت‌های غلط از خاتمیت گفت: جریانات انحرافی، غرب گرا و غرب زده اینطور تفسیر می کنند که انسان پس از ختم نبوت از نبوت بی نیاز می‌شود و پس از خاتمیت دوران حکومت عقل آغاز می‌شود به این معنی که پس از این عقل بشر برای اداره جهان کافی است و انسان نیاز به پیامبر جدید ندارد. این تفسیر بی شک غلط و انحرافی است.

ما ختم نبوت را نه فقط دوره تمام شدن نبوت ها نمی دانیم، بلکه آغاز دوران واقعی نبوت می دانیم.


این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به ارائه تفسیر درست از موضوع خاتمیت پرداخت و گفت: تفسیر درست این است که نبوت که به نقطه اوج خود رسید نیازی نیست که نبوت دیگری بیاید و این نبوتی که به اوج خود رسیده تا ابدیت برای بشریت کافی است و ما ختم نبوت را نه فقط دوره تمام شدن نبوت ها نمی دانیم، بلکه آغاز دوران واقعی نبوت می دانیم.

حجت الاسلام قائم مقامی ادامه داد: ما در حقیقت آغاز خاتمیت را آغاز دورانی می دانیم که بشریت قابلیت و لیاقت پیدا می‌کند تا نبوت خاتم یعنی آخرین نبوت که همه نبوت‌های سابق را در خود دارد و جزئی از خودش بوده را درک کند. به این معنی که بشر به واسطه رشد عقلانی ای که در آخر‌الزمان پیدا می کند به جایی می رسد که قابلیت درک نبوت را پیدا می کند.

این خطیب مشهور در ادامه افزود: ما معتقدیم با اینکه از حضرت آدم تا وجود مبارک حضرت رسول اکرم نبوت‌های بسیاری آمده و رسالت‌های متعددی انجام می‌شده، انسان ها قابلیت و توفیق درک کامل نبوت‌ها را نداشتند و معمولا با برداشت‌های تحریف شده و منحرف شده رسالت‌ها مواجه بودند و آموزه ها را به صورت خالص و ناب نمی پذیرفتند؛ چراکه عقلشان ضعیف بوده است.

از نظر شیعه امکان درک نبوت و اجرای درست نبوت همان ولایت است. ولایت یعنی دورانی که بناست همان نبوتی که وجود دارد و به اوج رسیده است حالا درک شود، فهمیده شود، تفسیر درست شود و درست اجرا شود.


وی گفت: دوران آخرین پیامبر که نبوت به اوج قله خودش می رسد عقل‌ها به رشد تمام رسیده نبوت را درک می‌کند. که البته از نظر شیعه امکان درک نبوت و اجرای درست نبوت همان ولایت است. ولایت یعنی دورانی که بر بشر قرار نیست نبوت جدیدی بیاید و بناست همان نبوتی که وجود دارد و به اوج رسیده است حالا درک شود، فهمیده شود، تفسیر درست شود و درست اجرا شود.

قائم مقامی در پایان تاکید کرد: ما معتقدیم با ختم نبوت دوران ولایت آغاز می شود. نه بدان معنا که دیگر نبوت نیست زیراکه نبوت و ولایت همیشه با همند و مهم این است که با ختم نبوت دیگر  دوران تفسیر آن فرا رسیده و نیاز به نبوت جدیدی نیست چون آخرین و کامل ترین نبوت ها آمده. این معنی ختم نبوت است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۹
khademoreza kusar
آیه قرآن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی