مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
يكشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۷:۱۵ ق.ظ

معنای بیعت با امام زمان عج چیست؟؟

خداوند در آیه 10 سوره مبارکه فتح می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَن نَّکَثَ فَإِنَّمَا یَنکُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا».
«در حقیقت کسانى که با تو بیعت می ‏کنند، جز این نیست که با خدا بیعت می ‏کنند دست‏ خدا بالاى دست هاى آنان است پس هر که پیمان‏ شکنى کند تنها به زیان خود پیمان می شکند و هر که بر آنچه با خدا عهد بسته وفادار بماند به زودى خدا پاداشى بزرگ به او می بخشد.»

نکته ها:
1-«بیعت» به معنای پیمان و تعهد است. کسی که با دیگری بیعت می کند، گویا مال و جان خود را برای اهداف او در معرض بیع و فروش قرار می دهد. چنان که جابربن عبدالله انصاری می گوید: «ما در روز بیعت رضوان، زیر درخت با پیامبر اکرم(ص) برای جانبازی و عدم فرار در جنگ ها بیعت بستیم.»
2-برای بیان لطف خدا نسبت به وفاداران، در این آیه دو تعبیر آمده است: یکی «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ» و دیگری «أَجْرًا عَظِیمًا»؛ ولی برای برای قهر خدا نسبت به پیمان شکنان، یک تعبیر آمده است: «یَنکُثُ عَلَى نَفْسِهِ».
3-بیعت گرفتن از مردم منافاتی با توحید و توکل ندارد: «یُبَایِعُونَکَ»
4- عمل و تصمیم پیامبر(ص) همان اراده و خواست خداوند است. پیامبر(ص) به چیزی جز اراده الهی اقدام نمی کند: «الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ اللَّهَ».
5-بیعت با پیامبر(ص) بیعت با خدا است: «یُبَایِعُونَکَ ... یُبَایِعُونَ اللَّهَ».
6-رهبر مسلمانان باید در شرایط بحرانی بر وفاداری مردم اطمینان حاصل کند و از آنان مجددا بیعت بگیرد.
7-حمایت رهبری الهی حمایت خداوند را در پی دارد: «یُبَایِعُونَکَ ... یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ».
8-خداوند به حمایت کسی نیازی ندارد، پس باید از پیمان شکنی پرهیز کرد زیرا با خدایی طرف هستیم که فوق قدرت ها است: «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَن نَّکَثَ فَإِنَّمَا یَنکُثُ عَلَى نَفْسِهِ».
9- پیمان شکنی، خودشکنی است: «فَإِنَّمَا یَنکُثُ عَلَى نَفْسِهِ».
10-عاقبت خوبان و بدان را برای مردم بیان کنید تا با مقایسه سرنوشت آنها راه خود را انتخاب کنند: «فَمَن نَّکَثَ ... وَمَنْ أَوْفَى...».
11-گرچه پایبندی به هر تعهد و قول و قراری که خلاف شرع و قانون نباشد، لازم است و در روایات شیعه و سنی، عمل به تعهدات نشانه دینداری عرفی شده (لا دین لمن لا عهد له)1 اما وفای به چند عهد از اهمیت بیشتری برخوردار است: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ»2.
-عهدی که خداوند از طریق فطرت یا انبیاء با انسان بسته است:
-عهدی که انسان با خدا می بندد: «مَّنْ عَاهَدَ اللَّهَ».3
-عهدی که انسان با دیگران می بندد: «وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا»4
-عهد رهبر الهی با امت و بالعکس: «الَّذِینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ»5
12- حضرت رسول(ص) در روز غدیر علاوه بر حضرت علی(ع) برای یازده امام بعدی علیهم السلام ازجمله حضرت مهدی(عج) نیز از مردم بیعت گرفت و فرمود: «از طرف خداوند مامور شده ام که از شما برای علی بن ابیطالب(ع) و امامان پس از او علیهم السلام که از نسل من و علی(ع) هستند، از شما بیعت بگیرم. آنان تا روز قیامت، امام و پیشوا خواهند بود و مهدی امت من که به حق داوری می کند، از آنان است.»6
13-بیعت با امام، نصب امام به امامت نیست؛ تاکید بر وفاداری با امام است.
14-یکی از دعاهایی که در آن بر مسئله بیعت با امام زمان(عج) تاکید شده، دعای عهد است. آنجا که می خوانیم: «أَللّهُمَّ إِنِّی أُجَدِّدُ لَهُ فِی صَبِیحَةِ یَوْمِی هذَا، وَمَا عِشْتُ مِنْ أَیَّامِی، عَهْداً وَعَقْداً وَبَیْعَةً؛ خدایا من در این صبح روز با امامم تجدیدعهد و عقد و بیعت می کنم». گاهی وقت ها ما دعای عهد را می خوانیم در حالی که با مضامین آن توجه نمی کنیم و فکر می کنیم عهد و عقد و بیعت به یک معنا است، در حالی که اینگونه نیست.
«تجدید عهد» یعنی من با حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه دوباره تعهد می بندم. «تجدید عقد» یعنی من دوباره با امام زمان(عج) گره می خورم و تعهدم را محکم می کنم، چون عقد یعنی گره. «تجدید عهد» یعنی من با حضرت مهدی(عج) دوباره بیعت می کنم و به او سر می سپارم.
بنابر این، اول باید با امام زمان(عج) تعهد ببندیم، بعد تعهدمان را محکم کنیم و بعد با او بیعت نماییم. مثل اینکه ابتدا باید دیوارهای ساختمانی را با آجر ساخت، سپس دیوارهایش را گچ و خاک کشید و در آخر سفیدکاری کرد.
15- رسول خدا(ص) فرمود: «خدای عزّ و جلّ در قیامت با سه کس سخن نخواهد گفت و نگاهشان نخواهد کرد و لیاقت شان نخواهد بخشید و آنان را به شکنجه ای دردناک گرفتار خواهد کرد. اول مردی که به خاطر دنیا با امامی بیعت کند، پس هر گاه خواسته اش را از دنیا به او بدهد به بیعتش وفادار بماند و گرنه دست از بیعت بردارد ...».7
16-ما باید به حضرت مهدی(عج) وفادار باشیم. یکی از نشانه های وفاداری، عمل به فرمایشات ایشان است. ایشان فرموده است: «در زمان غیبت من، در حوادثی که برای شما پیش می آید به مجتهدان و علمای دین مراجعه کنید.»؛ بنابر این، باید چنین کسی را که عادل و بی هوس است، شناسایی کنیم و دست مان را در دستش بگذاریم و مطیع او باشیم.
منبع خبرگزاری شبستان
--------------------------------------
پی نوشت ها:
1-بحارالانوار، ج69، ص198؛
2-سوره یس، آیه60؛
3-سوره توبه، آیه 75؛
4-سوره بقره، آیه 177؛
5-سوره انفال، آیه 56؛
6-احتجاج، ج1، ص65؛
7-الخصال، ج1، 107.

*برگرفته از «پرتوی از آیه های مهدوی»، محسن قرائتی، به کوشش حسن ملایی       

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۲۰
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی