مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۰۷:۳۴ ق.ظ

آیا کودکان خود ارضاعی می کنند؟؟؟چرا؟؟؟

سلام خانم 37 ساله هستم؛ فوق لیسانس و دارای دو فرزند پسر و دختر 4 و1 ساله. سوالم در ارتباط با دست کاری آلت تناسلی پسرم هست. با آگاهی از اینکه می‌دانستم نباید تنبیه اش کنم اما متاسفانه نتوانستم خودم را کنترل کنم و چندین بار به شدت تنبیه اش کردم.اما بیشتر وقتها حواسش را پرت کردم و می کنم. من خیلی نگران ادامه دار بودن این مساله و مشکلات بعدی در آینده فرزندم هستم. خواستم لطف کنید در زمینه خودارضایی کودکان بیشتر من را راهنمای بفرمائید و در ضمن با توجه به اینکه چند بار تنبیه شده و حتما تاثیر منفی روی فرزندم گذاشته، برای جبرانش چه راهکارهایی رو پیشنهاد می دهید؟

پاسخ:
نکته مهم در مورد سوال شما این است که آیا فرزند شما دچار کنجکاوی جنسی شده است و یا به تکرار رفتارهای جنسی بزرگسالان روی آورده است.همه کودکان در فاصله سنی 3 تا 5 سال به دلیل کشف خود و تفاوت‌هایشان با دیگران دچار کنجکاوی‌ می‌شوند که به منزله بیداری جنسی نیست.

خود ارضائی در کودکان دلایل گوناگونی دارد:

عفونت های ادراری
– کودکان خصوصا دختران ، مستعد عفونت های ادراری هستند. عفونت باعث التهاب، سوزش و خارش ناحیه ی تناسلی می شود و ممکن است کودکان با خاراندن این ناحیه به احساس لذت برسند. تکرار این مسئله ممکن است ایجاد خود ارضائی در کودکان کند.

نوازش های بی مورد و غلط
– بعضی از مادران و بزرگترها برای خنده ی کودکان، شدیدا آنها را قلقلک می دهند. نوازش زیاده از حد ناحیه ی شکم، ناحیه ی تناسلی و کشاله ی ران‌ها می‌تواند ایجاد تحریک ناحیه ی تناسلی و احساس لذت در کودک شود و زمینه را برای شروع خود ارضائی فراهم کند.

مالش دادن بدن
– حرکاتی مانند خوابیدن روی شکم و مالیدن خود به زمین یا روی اشیای سخت مثل عروسک، تشک و بالش در کودکان امری عادی و معمولی است. هر چند این حرکات بیشتر اتفاقی و جهت سرگرمی و بازی انجام داده می شود ولی در صورت عدم ممانعت والدین و اصطکاک و مالش افراطی ناحیه ی جنسی، کودکان ممکن است به تحریک جنسی برسند و تشویق به تکرار این کار شوند و نهایتا منجر به خود ارضائی شود.

شست و شوی افراطی ناحیه جنسی
– بعضی از والدین، خصوصا آنهائی که وسواس دارند، ممکن است جهت شست و شوی کودکان در دست شوئی یا حمام، بیش از حد وسواس به خرج دهند. تماس و لمس بیش از حد دست با اندام جنسی کودکان ممکن است باعث تحریک جنسی آنان شود.

مشاهده صحنه های جنسی
– کودکانی که شاهد روابط جنسی والدین هستند یا صحنه های جنسی را از طریق دیدن فیلم مشاهده می کنند و همچنین کودکانی که مورد سوء استفاده ی جنسی، توسط کودکان دیگر یا بزرگسالان قرار می گیرند، بیشتر مستعد انجام دادن خودارضائی هستند

محرومیت عاطفی
– کودکانی که به هر دلیل، مثل فوت والدین، جدائی و طلاق، غیبت های طولانی والدین در منزل، بیماری های جسمی و روحی شدید آن‌ها از عاطفه، عشق و محبت والدین، خصوصا مهر مادری محروم باشند ، عشق و محبت را در خود جست و جو می کنند و برای تسکین و آرامش خود، به دنبال راهی می‌گردند که یکی از این راه‌ها، خودارضائی است.

اختلالات روحی
کودکانی که دچار اضطراب، افسردگی و خشم هستند، ممکن است برای رهائی از این احساسات به خودارضائی روی بیاورند.

راهکار
– به خاطر داشته باشید که خودارضائی به این معنی نیست که کودک شما دچار انحراف جنسی یا بی‌مبالاتی شده است.
– هرگونه رفتار قهری و تنبیه کودک تاثیرات بدی در پی خواهد داشت و باعث می‌شود که کودک دچار آسیب هیجانی و احساس گناه شود و در خلوت خود به تکرار و تشدید آن رفتارها روی بیاورد.
– هرگونه محرک را از کودک دور نگه‌دارید و مراقب باشید کودک شما با دیدن رفتارهای جنسی در بزرگسالان از آن الگو برداری نکند.
– همچنین درصورتی که کودک شما سوالی در این زمینه از شما می‌پرسد متناسب با سن او (و نه بیشتر) به او پاسخ‌گو باشید.
خود ارضائی را درحین خواب یا چرت زدن نادیده بگیرید و به آن واکنش نشان ندهید.
– در سایر موارد خوب است مادر و اطرافیان با سرگرم‌ کردن و بازی کردن با کودک خود، ذهن او را از این امر منحرف کنند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۲۳
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی