مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

کتاب و کتابخوانی در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری

کتاب به عنوان منبع آگاهی بخشی، همواره مـورد تـأکید دیـن مبین اسلام و ائمه معصومین بوده است. احادیث مختلفی در خصوص فواید کتاب و کتابخوانی از ائمه معصومین نـقل شده است که نشان دهنده نقش و جایگاه کتابخوانی و دانایی در دین مبین اسلام می باشد.پیـامبر اکرم (ص) فرموده است: «کـتاب بـوستان دانشمند است» و حضرت علی(ع)می فرماید: «کسی که با کتاب ها آرامش می یابد هرگز آسایش از او سلب نمی شود». این احادیث و احادیث مختلف دیگر از معصومین نشان از اهمیت کتاب و کتابخوانی دارد.

در دنیای کنونی نیز که از آن به عـصر اطلاعات تعبیر می شود، کتاب یکی از مهم ترین شاخص های توسعه پایدار محسوب می شود و دولت ها و به ویژه جکومت های اسلامی تلاش می کنند سرمایه گذاری مناسبی در این حوزه صورت گیرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بحث کتاب و کـتابخوانی هـمواره مورد توجه بزرگان و مسئولان کشور بوده است. این مسئله چنان مورد توجه مسئولان ارشد نظام بده که مجموعه رهنمودهای حضرت آیت اللّه خامنه ای در قالب کتاب ارزشمندی به نام «کتاب و کتابخوانی: در آیـینۀ رهـنمودهای مقام معظم رهبری» در سال 1387 از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است که حاوی بیانات ایشان در خصوص اهمیت کتابخوانی و کتاب در رشد جامعه و آگاهی های اجتماعی است؛ و همچنین دیدار صمیمانه مـعظم له بـا کتابداران و اهالی کتاب در روز چهارشنبه 29 تیرماه، ناشی از توجه ویژه ایشان به کتاب و کتابخوانی دارد.

حضرت آیت اللّه خامنه ای در این دیدار پربرکت به تبیین ابعاد مختلف کتابخوانی و ضرورت توجه به آن پرداختند و فرمودند: «مـا اگـر درصـدد هم افزایی آحاد خودمان، از لحاظ فـکر و تـجربه و ذوق و هـنر هستیم؛ بایستی ارتباط خودمان را با کتاب بیشتر کنیم. کتاب مجموعه ای است از محصولات یک فکر، یک اندیشه، یک ذوق، یک هنر، و مجموعه ای اسـت کـه از یـافته های یک یا چند انسان. ما خیلی باید مـغتنم بـشمریم که از محصول فکر آحاد گوناگون بشر استفاده کنیم؛ این پدیده و یک موجودی ذی قیمت است، همیشه اینطور بوده است، در آیـنده هـم هـمین جور خواهد بود. لذا باید به کتاب توجه شود».

در این دیدار دغـدغه های مختلفی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد که باید مورد توجه تمامی دست اندرکان حوزه فرهنگ، آموزش و رسانه های ارتـباط جـمعی قـرار گیرد. ایشان در این دیدار از رضایت بخش نبودن وضعیت تولید کتاب، وضعیت کـتابخوانی از سـوی آحاد جامعه، عدم تولید کتاب های مناسب برای گروه های مختلف جامعه، زیانبخش بودن برخی از کتاب های تولیدشده، پایـین بـودن شـمارگان کتاب ها نسبت به جمعیت کشور، عدم توجه جدی رسانه ها به بحث کـتاب و نـظایر آن صـحبت کردند.

یکی از مهم ترین رهنمودهای آن حضرت، تشویق کتابداران بـه ارتـقاء نـقش و جایگاه خویش به عنوان مشاور اطلاعاتی و کتابشناس حرفه ای بود. بازنگری در برنامه های درسی دوره های مـختلف تـحصیلی کتابداری و اطلاع رسانی و بازتعریف نقش و جایگاه کتابداران براساس رهنمودهای بسیار ارزشمند معظم له می تواند گـره کـور کـم خوانی مردم و کم رونقی کتابخانه ها را مرتفع سازد.

با توجه به دغدغه های بسیار جدید مقام معظم رهـبری تـمام نهادها، سازمان ها و وزارتخانه های دست اندکار سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای فعالیت های فرهنگی -به ویژه کتاب و کتابخوانی- بـاید بـرنامه های بـلندمدت، میان مدت و کوتاه مدتی، برای ترویج کتاب و کتابخوانی، تولید کتاب های مناسب با نیازهای احاد جامعه و برطرف کـردن خـلأهای موجود پیش بینی کنند. در این میان نقش کتابداران -به عنوان مروجان علم-بـسیار مـهم و حـساس است و باید نهادهای مسئول تربیت کتابدارن و همچنین مدیریت کتابخانه های عمومی توجه ویژه به رهنمودها داشـته بـاشند. بـاشد که بیش از پیش شاهد رشد علم و آگاهی در تمام عرصه های فرهنگی، اجتماعی،سـیاسی و اقـتصادی میهن عزیزمان ایران باشیم، انشا اللّه.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۲۴
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی