مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
۰۶ آذر ۹۷ ، ۰۷:۳۲

آیا غنا در قرآن آمده؟؟؟

«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَ یتَّخِذَها هُزُواً أُولئِک لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ»[1]

برخی سخنان بیهوده خریداری می کنند، تا مردم را از روی جهل و نادانی گمراه سازند، و آیات الهی را به مسخره گیرند، برای آنها عذاب خوار کننده ای است.

در تفسیر آیه شریفه فوق دو شأن نزول وارد شده است که خلاصه آنها چنین است:

1- آیه در شأن «نضر بن حارث» نازل شده است. او برای تجارت به ایران سفر می کرد و در مراجعت، مردم قریش را دور خود جمع می نمود و می گفت: اگر محمد (صلی الله علیه و آله) قرآن آورده است من هم داستان های رستم و اسفندیار و اخبار سلاطین عجم آورده ام، و بدین وسیله مردم را از توجه به قرآن باز می داشت.

2- شخصی کنیزی خواننده خرید، این کنیز شب و روز برای او می خواند و زندگی رویائی برای صاحب خود با صدای زیبایش تدارک دیده بود و این آیه در مذمت عمل وی نازل گشت.

هر چند هر دو شأن نزول فوق با متن آیه مناسبت دارند چرا که قصه سرائی یا ترانه خوانی هر دو انسان را از یاد خداوند غافل می کنند، امّا در اخبار و احادیث زیادی که حرمت ترانه خوانی را بیان کرده اند، به این آیه استناد شده است.

این اخبار ضمن اینکه شأن اول را رد نمی کنند، تائیدی برای تصدیق شأن نزول دوم شمرده می شوند.

به چند نمونه از این روایات توجه کنید:

امام باقر علیه السلام در بیان کبیره بودن غنا به آیه فوق استدلال می فرمایند: «محمد بن مسلم» از اصحاب نزدیک امام پنجم می گوید: امام فرمودند:

«الْغِناء مِمَّا وَعَدَ اللَّهُ عَلَیهِ النَّارَ»

غنا از چیزهائی است که وعده آتش به آن داده شده است.

و سپس آیه شریفه را تلاوت فرمودند.[2]

حکم غنااز امام صادق علیه السلام پرسیده شد، و آن حضرت در پاسخ فرمودند:

«هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عزَّ وَ جَلَّ: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْتَری لَهْوَ الْحَدیثِ لِیضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ»[3]

حکم غنا همان فرمایش الهی است که فرمود: وَ مِنَ النَّاس....

و نیز از همان حضرت است که فرمود:

«الْغِناءُ مَجْلِسٌ لاینْظُرُ اللَّهُ الی اهْلِهِ وَ هُوَ مِمَّا قالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْتَری لَهْوَ الْحَدیثِ لِیضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ»[4]

مجلس غنا مجلسی است که خداوند به اهل آن توجه نمی کند، و اهل آن مجلس از جمله کسانی هستند که خداوند در مورد آنها فرموده است: وَ مِنَ النَّاس....

آیه دیگر که برای حرمت غنا به آن استناد می شود عبارت است از:

«... وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ»[5]

از سخن باطل بپرهیزید.

قول زور که به معنای سخنان بیهوده و باطل است در بسیاری از روایات به غنا تفسیر شده است و حداقل یکی از مصداق های آن غنا می باشد.

«زید شحام» از امام صادق علیه السلام تفسیر آیه فوق را پرسیدند و حضرت در پاسخ فرمود:

«قَولُ الزُّورِ الغِناءُ»[6]

سخن باطل همان غنا است.

آیه سوم مورد استدلال، آیه سوره فرقان است که در وصف «عباد الرحمن» می باشد.

«وَ الَّذِینَ لا یشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کراماً»[7]

عباد الرّحمن کسانی هستند که در مجالس باطل شرکت نمی جویند و هنگامی که به سخنی یا عملی بیهوده برخورد کنند، بزرگوارانه از کنار آن می گذرند.

«ابی الصباح» در تفسیر کلمه «زور» در آیه فوق از امام صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمود:

«الْغِناء»[8]

زور همان غنا است.

امام رضا علیه السلام نیز در حرمت بهره گیری از غنا فرموده اند:

«اما سَمِعْتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقول: وَ اذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کراماً»[9]

آیا نشنیده ای که خدای عزّ و جلّ می فرماید: زمانی که به بیهوده ای بر می خورند کریمانه می گذرند.

پی نوشت ها

[1] لقمان- 6.

[2] وسایل الشیعه- جلد 12- صفحه 226.

[3] وسایل الشیعه- جلد 12- صفحه 227.

[4] وسایل الشیعه- جلد 12- صفحه 228.

[5] حجّ- 30.

[6] وسایل الشیعه- جلد 12- صفحه 225.

[7] فرقان- 72.

[8] وسایل الشیعه- جلد 12- صفحه 226.

[9] وسایل الشیعه- جلد 12- صفحه 229.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۰۶
khademoreza kusar
آیه قرآن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی