مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۵ دی ۱۳۹۷، ۰۸:۰۸ ق.ظ

نگاه قرآن به وسوسه های مزاحم

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرّحیمِ

 قُل أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ 1 مَلِک النَّاسِ 2 الَهِ النَّاسِ 3

 مِن شَرِّ الوَسْواسِ الْخَنَّاسِ 4 الَّذِی یوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ 5

 مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ 6

تو با نشان اللَّه و با اسم اللَّه خودت را علامت گذاشته ای و او را حاکم گرفته ای؛ چون رحمان اوست. دیگران اخّاذ هستند و از تو می گیرند؛ چون رحیم اوست، دیگران اگر چه بخششی داشته باشند از رحمتشان الهام نمی گیرد، که نان می دهند تا از نیروهای تو بگیرند.

تویی که بلبشوی درونی و درگیری نیروهایت را احساس کرده ای و از آن طرف وسوسه های مزاحم را شناخته ای و از تمرکزها و ریاضت ها، فقط یک نوع وسوسۀتازۀقدرت را پیدا کرده ای، که نمی تواند تو را سرشار کند و نمی تواند با قدر و ارزش تو هماهنگ باشد، تو اکنون اجازه داری که به ربِّ ناسْ، وَ مَلِک ناسْ، وَ الهِ ناسْ، پناه بیاوری و بر او تکیه کنی، که او با هدایت؛ «هُدَی لِلنَّاسِ» [1] و با نَصْر؛ «انْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْکمْ» [2] و با ولایت؛ «اللَّهُ وَلِی الَّذینَ امَنُوا» [3]تو را همراهی می کند.

او برای دیگران سه مرحله [4] را در نظر گرفته. برای ناس، برای توده ای که هنوز تقسیم نشده و رنگ نگرفته، هدایت و نور می آورد. در این جا دسته بندی شروع می شود. یک دسته روی می آورند و یک دسته رو بر می گردانند. آنها که رو آورده اند، مؤمن اند. اگر توانستند حرکت کنند، اگر توانستند جلو بیایند، اگر توانستند هنگام ضرورت هجرت کنند، با ولایت و سرپرستی همراه می شوند وگرنه فقط در حد کمک و نصر با آنها روبرو می شوند.

این سه مرحلۀهدایت و نصر و ولایت است، از رب که هر چیزی را هدایت کرده[5] و از ملک که رعیتش و مؤمنینش را کمک می کند[6]و از اله که سرپرستی و عهده داری پناه آورنده ها را بر خود گذاشته است.[7]

و با این هدایت و نصر و ولایت، دیگر پنهان های وسوسه گر، که در تو نفوذ می کنند و تو را از درون پوک می کنند اثری ندارند. . . اینها چه از آدمی و چه از پری، دیگر کارآیی و نفوذ ندارند. این میکرب ها اگر در خون تو هم نفوذ کنند، [8] تو را صدمه نمی زنند، که تو واکسینه شده ای و اینها را تبدیل می کنی. و این لطف اوست برای کسانی که در سورۀفرقان آیۀهفتاد توصیفشان کرده است: «الَّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صالِحاً فَاؤلئِک یبِدِّلُ اللَّهُ سَیئاتِهِمْ حَسَناتٍ. . . »؛ آنها که به او بازگشته اند و از بن بست ها راه او را برگزیده اند و به او گرویده اند و در این مرحله حرکت کرده اند و حرکتشان صالح و حساب شده بوده است، اینها که با توبه و ایمان و عمل صالح همراه شده اند، حتی بدی هاشان تبدیل می شود و کثافتشان به کود باز می گردد، که گفتیم چگونه با ترکیب معرفت، ریا و خودنمایی و بخل و کینه و یأس تبدیل می شوند و آزادی و انقطاع و احسان و سخاوت و پنهانکاری شکل می گیرد.

پی نوشت:

 

[1] بقره، آیه1

[2] محمد، آیه7

[3] بقره،آیه 257

[4] در این قسمت همان طور که مى‏بینید، تسلط بر قرآن و توجه به آیه‏هاى دیگر راهگشاست. در سوره‏ى انفال- آیه‏ى هفتاد و دو- توضیح مى‏دهد: آنها که ایمان آورده‏اند و هجرت نکرده‏اند، ولایت ندارند. اگر از شما کمک خواستند پس نصر و کمک بر عهده‏ى شماست. و این دو مرحله براى مؤمن و مهاجر است و هدایت هم براى ناس. پس سه مرحله مى‏شود: هدایت از براى ناس و نصر براى مؤمن و ولایت براى مهاجر.

[5] اعْطى‏ کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى‏ ...( طه، 50)

[6] انْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ و یُثَبِّتْ اقْدامَکُمْ ...( محمد، 7)

[7] اللَّهُ وَلىّ الذّینَ امَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ الى النُّورِ( بقره، 257)، انَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ امَنُوا ... حج، 38

 وَ هُوَ یَتَولَّى الصَّالِحین ...( اعراف، 196)

[8] در روایت است که شیطان مثل خون در رگ‏هاى بنى‏آدم مى‏دود:« یجرى من بنى آدم مجرى الدم ...». بحار، ج 67، ص 49

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۵
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی