مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
يكشنبه, ۹ دی ۱۳۹۷، ۰۷:۴۱ ق.ظ

خاستگاه فتنه ها کجاست؟؟؟

نتیجه تصویری برای چرا برخی خواص عامل فتنه هستند؟

خاستگاه فتنه ها :

امام على علیه السلام :

إنّما بَدءُ وُقوعِ الفِتَنِ مِن أهواءٍ تُتَّبَعُ  و أحکامٍ تُبتَدَعُ  ، یُخالَفُ فیها حُکمُ اللّه ِ .

 یَتَوَلَّى فیها رِجالٌ رِجالاً .

ألا إنّ الحَقَّ لو خَلَصَ لم یَکُنِ اختِلافٌ

 و لو أنّ الباطِلَ خَلَصَ لم یَخفَ على ذی حِجىً .

لکنَّهُ یُؤخَذُ مِن هذا ضِغثٌ و مِن هذا ضِغثٌ فَیُمزَجانِ فَیُجَلَّلانِ  معا .

فهُنالکَ یَستَولی الشَّیطانُ على أولیائهِ

و نَجا الذینَ سَبَقَت لَهُم مِنَ اللّه ِ الحُسنى .

إنّی سَمِعتُ رسولَ اللّه ِ صلى الله علیه و آله یقولُ :

کیفَ أنتُم إذا لَبَسَتکُم فِتنَةٌ یَربُو فیها الصغیرُ و یَهرَمُ فیها الکبیرُ ···؟ ! .

جز این نیست که خاستگاه فتنه ها پیروى از هواهاى نفس و احکامى است که بدعت گذاشته مى شوند و با حکم خدا مخالفند

و گروهى در این هوسها و بدعتها از گروهى دیگر پیروى مى کنند.

بدانید که اگر حق خالص و نا آمیخته بود، اختلاف پیش نمى آمد

و اگر باطل خالص بود، بر آدم خردمند پوشیده نمى ماند .

اما مشتى از آن گرفته مى شود و مشتى از این و با هم درآمیخته مى شوند

و اینجاست که شیطان بر دوستان خویش مسلّط مى گردد

و کسانى که پیشتر لطف حق شامل حالشان گشته است نجات مى یابند .

من از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که مى فرماید :

چگونه اید شما آن گاه که فتنه اى فرایتان گیرد که در آن خرد سال بزرگ شود و بزرگسال پیر گردد···؟!

( تَجلّلهُ: أی علاه (الصحاح: ۴/۱۶۶۱) . و فی بعض النسخ : فیجتمعان ، و فی بعضها : فیجلبان . (کما فی هامش المصدر)  -  الکافی : ۸/۵۸/۲۱ )

امام على علیه السلام :

یَأتی علَى الناسِ زَمانٌ لا یَبقى فیهِم مِن القرآنِ إلاّ رَسمُهُ و مِنَ الإسلامِ إلاّ اسمُهُ

 مَساجِدُهُم یومَئذٍ عامِرَةٌ مِن البِناءِ و خَرابٌ مِن الهُدى .

سُکّانُها و عُمّارُها شَرُّ أهلِ الأرضِ .

مِنهُم تَخرُجُ الفِتنَةُ  و إلَیهِم تَأوِی الخَطیئةُ .

 یَرُدُّونَ مَن شَذَّ عنها فیها 

 و یَسُوقُونَ مَن تَأخَّرَ عنها إلَیها .

یقولُ اللّه ُ سبحانَهُ : فَبِی حَلَفتُ لَأبعَثَنَّ على اُولئکَ فِتنَةً تَترُکُ الحَلیمَ فیها حَیرانَ !

 

روزگارى بر مردم آید که در میان آنان از قرآن جز ظاهرى و از اسلام جز نامى باقى نماند.

در آن زمان مسجدها از نظر ساختمان آبادند و از هدایت ویران .

ساکنان و آباد کنندگان این مساجد بدترین افراد روى زمینند.

از آنان فتنه زایَد و گناه در وجود آنان مأوى گزیند .

هر کس که از گناه کناره گیرد ،  او را به سوى آن مى کشانند

و هر کس که از آن وا پس ماند، او را به سوى آن مى رانند .

خداوند سبحان مى فرماید : سوگند به ذات خودم که بر آنان بلایى برانگیزم که در آن بردبار خردمند را حیران گذارد.

( نهج البلاغة : الحکمة ۳۶۹ )

امام على علیه السلام : 

ألا !  فَالحَذَرَ الحَذَرَ مِن طاعَةِ ساداتِکُم و کُبَرائکُم ···

فإنّهُم قَواعِدُ أساسِ العَصَبیَّةِ  و دَعائمُ أرکانِ الفِتنَةِ .

هلا! زنهار، زنهار از پیروى سران و بزرگانتان···

زیرا که آنان ستونهاى بنیاد عصبیتند و استوانه هاى ارکان فتنه.

( نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ )

انواع فتنه :

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : 

 إنّ فی مالِ الرجُلِ فِتنَةً  و فی زوجَتِهِ فِتنَةً و ولدِهِ .

همانا دارایى انسان مایه آزمایش است و زن و فرزند او نیز وسیله امتحان مى باشند.

( کنز العمّال : ۴۴۴۹۰ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

ثلاثٌ فاتِناتٌ :

الشَّعرُ الحَسَنُ  و الوَجهُ الحَسَنُ  و الصَّوتُ الحَسَنُ .

 سه چیز دلربا و فتنه گر است :

موى زیبا  و رخسار زیبا و صداى خوش.

( کنز العمّال : ۴۴۱۲۹ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

إنّ لِکُلِّ اُمّةٍ فِتنَةً  و فِتنَةُ اُمَّتِی المالُ .

براى هر امّتى ، آزمایشى است و وسیله آزمایش امّت من ،  دارایى است.

(    3.الترغیب و الترهیب : ۴/۱۷۸/۵۷ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

لَأنا لِفِتنَةِ السَّرّاءِ أخوَفُ علَیکُم مِن فِتنَةِ الضَّرّاءِ .

إنّکُمُ ابتُلِیتُم بفِتنَةِ الضَّرّاءِ فَصَبَرتُم   و إنّ الدنیا حُلوَةٌ خَضِرَةٌ  .

راستى که من از فتنه خوشى براى شما بیمناکترم تا فتنه سختى .

شما به فتنه سختى درافتادید و صبر کردید .  اما دنیا شیرین و فریباست.

( الترغیب و الترهیب :۴/۱۸۴/۷۴ )

امام على علیه السلام :

الفِتَنُ ثلاثٌ :

حُبُّ النِّساءِ و هُو سَیفُ الشَّیطانِ

و شُربُ الخَمرِ و هُو فَخُّ الشَّیطانِ

 و حُبُّ الدِّینارِ و الدِّرهَمِ و هُو سَهمُ الشَّیطانِ .

 فَمَن أحَبَّ النِّساءَ ،  لم یَنتَفِعْ بعَیشِهِ  

و مَن أحَبَّ الأشرِبَةَ  ، حَرُمَت علَیهِ الجَنّةُ

 و مَن أحَبَّ الدِّینارَ و الدِّرهَمَ  ، فهُو عَبدُ الدنیا .

فتنه ها سه چیزند :

زنْ دوستى ، که شمشیر شیطان است

و شرابخوارى  ، که دام شیطان است

و عشق به درهم و دینار،  که تیر شیطان است .

کسى که عشق به زنان داشته باشد، از زندگیش بهره مند نشود

و کسى که مشروبات را دوست داشته باشد، بهشت بر او حرام گردد

و کسى که عشق به درهم و دینار داشته باشد، بنده دنیاست.

( بحار الأنوار : ۷۳/۱۴۰/۱۲ )

امام على علیه السلام ـ در وصف عیسى علیه السلام ـ فرمود : 

و لم تکن لَهُ زَوجَةٌ تَفتِنُهُ  و لا وَلَدٌ یَحزُنُهُ ( یَخزنُهُ )   و لا مالٌ یَلفِتُهُ .

نه همسرى داشت که او را به فتنه ( گرفتارى ) درافکند و نه فرزندى که غمگینش سازد و نه مالى که او را به خود مشغول [و از خدا غافل ]گرداند.

( نهج البلاغة : الخطبة ۱۶۰ )

امام على علیه السلام :

اللّهُمَّ صُنْ وَجهِی بالیَسارِ  و لا تَبذُلْ ( تَبتَذِلْ ) جاهِی بالإقتا رِ .

فَأستَرزِقَ طالِبی رِزقِکَ ( رِفدِکَ )  و أستَعطِفَ شِرارَ خَلقِکَ

و اُبتَلى بحَمدِ مَن أعطانِی و اُفتَتَنَ بِذَمِّ مَن مَنَعَنی .

خداوندا ! آبرویم را با توانگرى نگه دار و حیثیّتم را با تنگدستى از میان مبر .  

که از روزى خواهان تو روزى طلبم و از آفریدگان بد کردارت ترحّم خواهم

و به ستایش از کسى که به من چیزى مى دهد ،  گرفتار و مبتلا شوم و به بدگویى از کسى که به من چیزى ندهد، دچار گردم.

( نهج البلاغة : الخطبة ۲۲۵ )

امام على علیه السلام ـ به مردى به نام حَرْب که در رکاب آن حضرت پیاده مى رفت ـ فرمود:

ارجِعْ

؛  فإنَّ مَشیَ مِثلِکَ مَع مِثلِی فِتنَةٌ للوالی ، و مَذَلَّةٌ للمؤمنِ .

برگرد؛

زیرا پیاده آمدن کسى چون تو در رکاب کسى چون من باعث فتنه و غرور والى و مایه خوارى مؤمن است.

( نهج البلاغة : الحکمة ۳۲۲ )

امام على علیه السلام :

إنَّ الشَّیطانَ یُسَنِّی لَکُم طُرُقَهُ  و یُریدُ أن یَحُلَّ دِینَکُم عُقدَةً عُقدَةً

و یُعطِیَکُم بالجَماعةِ  ، الفُرقَةَ و بالفُرقَةِ ، لفِتنَةَ .

 همانا شیطان راههاى خود را براى شما آسان و هموار مى گرداند و مى خواهد گره هاى دین شما را یکى یکى بگشاید

و به جاى اتحاد، پراکندگى به شما دهد و بر اثر پراکندگى ،   فتنه.

( نهج البلاغة : الخطبة ۱۲۱ )

امام على علیه السلام :

رُبَّ مَفتونٍ   بحُسنِ القَولِ فیهِ .

بسا افرادى که بر اثر ستایش مردم از آنان  به فتنه درافتاده اند.

( نهج البلاغة : الحکمة ۴۶۲ )

امام على علیه السلام :

فلا تَعتَبِرُوا الرِّضى و السُّخطَ بالمالِ و الولدِ ؛

جَهلاً بمَواقِعِ الفِتنَةِ  و الاختِبارِ (اختیارِ) فی مَوضِعِ الغِنى و الاقتِدارِ ··· .

 پس  خشم و خشنودى خدا را به مال و فرزند مپندارید؛

که این ناشى از جهل و نادانى به موارد آزمایش و امتحان در توانگرى و توانمندى است··· .

( نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ )

امام على علیه السلام :

 إنّ أبغَضَ الخَلائقِ إلَى اللّه ِ رَجلانِ :

رَجُلٌ وَکَلَهُ اللّه ُ إلى نفسِهِ .

 فهُو جائرٌ عن قَصدِ السَّبیلِ

 

 مَشغوفٌ بکلامِ بِدعَةٍ و دُعاءِ ضَلالَةٍ.

 فهُو فِتنَةٌ لِمَنِ افتَتَنَ بهِ . . .
 

منفورترین خلق نزد خدا دو نفرند:

یکى آن که خداوند او را به خودش وا گذاشته است .

چنین کسى از راه راست منحرف مى شود

و شیفته گفتارِ بدعت آمیز و دعوتِ گمراه کننده است

و از این رو، مایه فتنه و گمراهى کسى است که فریفته او مى شود··· .

( نهج البلاغة : الخطبة ۱۷ )

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی