مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
يكشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۰۴ ق.ظ

تکالیف و وظایف مشترک زن و شوهر

تکالیف و وظایف مشترک زن و شوهر

1- وفاداری:

زن و شوهر موظّف اند، در ایجاد رابطه عاطفی که یکی از ارکان وابستگی میان زن و شوهر است، تلاش نموده و این عاطفه را خالصانه و بی شائبه حفظ نمایند.

عدم وفاداری هر یک از طرفین، خیانت به عاطفه و احساس خالصانه طرف دیگر است که ضربه ای جبران ناپذیر بر پیکر خانواده وارد می سازد چرا که امکان بخشش کمتر است.

2- مشارکت و همکاری در تربیت فرزند:

تربیت فرزند به عهده پدر و مادر هر دو نفر است و مسئول تربیت و پرورش فرزند در جنبه های مختلف هستند و هر یک باید نقش خود را ایفا نمایند. به جهت اینکه بیشتر نیازهای عاطفی و جسمی کودک توسط مادر تأمین می شود، وظیفه مادر بیشتر است لذا حقّ عاطفی مادر نیز بیشتر است.

البتّه در صورت تداخل حقّ عاطفی مادر با حقّ مالی پدر، حقّ پدر مقدّم است، همانطور که حقّ همسر بر حقّ والدین مقدّم است.

3- رعایت حقوق یکدیگر:

وظیفه اصلی زن و شوهر رعایت حقوق شرعی و قانونی یکدیگر است.

در این صورت است که خانواده از نظام استبدادی و زن سالاری و مرد سالاری نجات یافته و حقّ خواهی و حقّ سالاری و تکلیف مداری، حاکمیت می یابد.

4- امر به معروف و نهی از منکر:

در قرآن با 9 بار تکرار، وجوب امر به معروف و نهی از منکر بر زن و مرد مسلّم گردیده بنابر این، بر همه مسلمانان از جمله زن و شوهر لازم است یکدیگر را در معروف و منکر تذّکر دهند: «وَالمُؤْمِنُونَ وَالمُؤْمِناتِ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یأْمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَینْهَوْنَ عَنِ المُنْکرِ» (توبه، آیه 71) «مردان و زنان مؤمن بر یکدیگر ولایت دارند، یکدیگر را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می کنند».

 و همچنین، حدیثی مسئولیت همگانی را بیان می دارد:«کلّکم راعٍ و کلّکم مسئوول عن رعیته». «همه شما سرپرست و مسئول هستید و درباره زیردستانتان باز خواست می شوید». (بحارالانوار، ج 35، ص 38)

منبع : حقوق وظایف زن و شوهر در قرآن و کلام اهل بیت (ع)، ص 55، به نقل از نرم افزار کوثر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۰۵
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی