مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
پنجشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۸، ۰۷:۰۹ ق.ظ

باور «انتظار» چه آثاری در جامعه منتظر دارد؟

سوال

باور «انتظار» چه آثاری در جامعه منتظر دارد؟

پاسخ

«انتظار» در ابعاد گوناگونِ حیات انسانى، آثاری ژرف مى گذارد ولی بیشترین اثرگذارى آن در بُعد تعهدها و مسئولیت هاى اجتماعى و احساس دیگرخواهى و انسان دوستى عینیت مى یابد؛ زیرا که در مفهوم انتظار، انسان گرایى نهفته است. انسان منتظر، پیوندى ناگسستنى با هدف ها و آرمان هاى امام منتظر و موعود خود دارد و در آن راستا گام بر مى دارد و همسان و همسو با آن اهداف و آرمان ها حرکت مى کند و همه جهت گیرى ها و گرایش ها و گزینش هایش در آن چارچوب قرار مى گیرد.

باورمندی به مسئله «انتظار» در ابعاد گوناگونِ حیات انسانى، آثاری ژرف مى گذارد ولی بیشترین اثرگذارى آن در بُعد تعهدها و مسئولیت هاى اجتماعى و احساس دیگرخواهى و انسان دوستى عینیت مى یابد؛ زیرا که در مفهوم انتظار، انسان گرایى نهفته است. انسان منتظر، پیوندى ناگسستنى با هدف ها و آرمان هاى امام منتظر و موعود خود دارد و در آن راستا گام بر مى دارد و همسان و همسو با آن اهداف و آرمان ها حرکت مى کند و همه جهت گیرى ها و گرایش ها و گزینش هایش در آن چارچوب قرار مى گیرد.

امام موعود، غمگسار راستین غمزدگان و یار و یاور واقعى مظلومان و حامى حقیقى مستضعفان است. پس جامعه منتظر و انسان هاى داراى خصلتِ انتظار باید در زمینه خواست ها و هدف هاى امامشان عمل کنند و به یارى انسان هاى مظلوم و محروم بشتابند و دل آزردگان را مرهم نهند و دشوارى ها و مشکلات مردم را تا حد توان طبق خواسته و رضاى امامشان برطرف سازندِ و اگر چنین شد در قلمرو جامعه منتظر، محروم و تهیدست و بیمار بى درمان و دلتنگ و افسرده و اندوهگین و گرفتار باقى نخواهد ماند.

شاید یکى از معانى برخى از احادیث درباره انتظار فرج که گفته اند: «انتظار فرج، خود فرج است» همین معنا باشد که جامعه منتظر اگر انتظارى راستین و صادقانه داشته باشد دست کم در حوزه خود، مشکلات و نابسامانى هاى مردم را برطرف مى کند و خواسته ها و آرمان هاى امام موعود را در محیط خویش ‍ تحقق مى بخشد لذا امام رضا(علیه السلام) فرمود: «اِنْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنَ الْفَرَجِ»؛انتظار فرج، جزء فرج است. ( بحارالأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، چاپ دوم، 1403 ق‏، ج ‏52، ص 131، باب 22 (فضل انتظار الفرج و مدح الشیعة فی زمان الغیبة و ما ینبغی فعله فی ذلک الزمان)، ح 29.)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۲۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی