Image result for ‫عکس نیمه شعبان مبارک‬‎

در «سفر پیدایش» چنین می خوانیم:

1. «خداوند بر ابراهیم ظاهر گشته گفت: به ذریت تو این زمین را می بخشم، تمام این زمین را که می بینی به تو و ذریه ی تو تا به ابد خواهم بخشید.. . به سوی آسمان بنگر و ستارگان را بشمار، هرگاه توانی آنها را شمرد.. . ذریت تو نیز چنین خواهد بود.. . من هستم یهوه که تو را از کلدانیان بیرون آوردم تا این زمین را به ارثیت تو بخشم».[1]

2. «و نام تو بعد از این «ابرام» خوانده نشود بلکه نام تو «ابراهیم» خواهد بود زیرا که تو را پدر امت های بسیار گردانیدم تو را بسیار بارور نمایم، و امّت ها از تو پدید آورم و پادشاهان از تو به وجود آیند. و عهد خویش را در میان خود و تو، و ذریت بعد از تو استوار گردانم. که نسلا بعد نسل عهد جاودانی باشد.. .

امّا در خصوص اسماعیل تو را اجابت فرمودم، اینک او را برکت داده بارور گردانم، و او را بسیار کثیر گردانم، دوازده رئیس از وی پدید آیند و امتی عظیم از وی به وجود آورم.. . از ابراهیم امتی بزرگ و زورآور پدید خواهد آمد و جمیع امتهای جهان از او برکت خواهند یافت».[2]

و در کتاب: «اشعیاء نبی» می خوانیم:

3. «و نهالی از تنه ی یسی [3] بیرون آمده، شاخه ای از ریشه هایش خواهد شکفت و روح خدا بر او قرار خواهد گرفت.. .

مسکینان را به عدالت، داوری خواهد کرد، و به جهت مظلومان زمین به راستی حکم خواهد کرد.

... گرگ با بره سکونت خواهد کرد،، و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر و پرواری باهم، و طفل کوچک آنها را خواهد راند.. . و در تمامی کوه مقدّس من، ضرر و فسادی نخواهند کرد، زیرا که جهان از معرفت خداوند پرخواهد شد».[4]

4. «بلکه نسلی از یعقوب و وارثی برای کوههای خویش از یهود به ظهور خواهم رسانید. و برگزیدگانم ورثه ی آن و بندگانم ساکن آن خواهند شد. و امّا شما (خطاب به یهود) که خداوند را ترک کرده و کوه مقدّس را فراموش نموده اید، و مائده به جهت بخت مهیا ساخته و شراب ممزوج به جهت اتّفاق ریخته اید، پس شما را به جهت شمشیر مقدّر ساختم. و جمیع شما برای قتل خم خواهید شد.. . و اورشلیم را محلّ وجد خواهم نمود و از قوم خود شادی خواهم کرد و آواز گریه و آواز ناله بار دیگر در او شنیده نخواهد شد».[5]

و در کتاب: «دانیال نبی» می خوانیم:

5. «و در آن زمان میکائیل امیر عظیمی که برای پسران قوم تو (خطاب به حضرت دانیال) ایستاده است خواهد برخاست.

... و بسیاری از آنانی که در خاک زمین خوابیده اند، بیدار خواهند شد.. . و آنان که بسیاری را به راه عدالت رهبری می نمایند مانند ستارگان خواهند بود تا ابد الاباد. امّا تو ای دانیال کلام را مخفی دار و کتاب را تا آن زمان مهر کن بسیاری به سرعت تردّد خواهند نمود.. . خوشا به حال آنان که انتظار کشند».[6]

و در کتاب: «حبقوق نبی» می خوانیم:

6. «اگرچه تأخیر نماید، برایش منتظر باش، زیرا که البتّه خواهد آمد و درنگ نخواهد کرد.. . بلکه جمیع امّت ها را نزد خود جمع می کند و تمامی قومها را برای خویشتن فراهم می آورد».[7]

نظر به این که متن نویدها گویا بود توضیحی ندادیم و برای اختصار به نمونه های یاد شده اکتفا کردیم، برای توضیح بیشتر می توانید در «عهد عتیق» به کتاب های اشعیاء نبی (فصل 1 و 65) زکریا نبی (فصل 14) صفنیاء نبی (فصل 3) سلیمان نبی (فصل 2) حجی نبی (فصل 2) اوّل سموئیل (فصل 2) دوّم سموئیل (فصل 12 و 23) و حزقیال نبی (فصل 21) مراجعه فرمائید.

در میان اسناد تاریخی و متون باستانی فراوانی که از اقوام مختلف یهود در حفاریها به دست آمده، پیشگویی ها و نویدهای فراوانی پیرامون منجی و رهایی بخش آمده، ابراز اشتیاق و فرمان انتظار او در جای جای این متون و اسناد نفیس تاریخی به چشم می خورد.[8]

علاوه بر متون کتب مقدسه ی یهودیان، نیایشهایی که اقوام یهودی در مراسم مختلف مذهبی می خوانند، برای فرا رسیدن وعده ی الهی، ظهور منجی، نزدیک شده رهایی بخش دعا می شود. به عنوان یک نمونه:

در دعای «فیض» که پس از غذا در مراسم ختنه سوران خوانده می شود چنین آمده است:

خدای مهربان که به شایستگی افراد مقرب از طریق خون ختنه توجه می کند، مسیحای خود را برای ما بفرستد تا در وحدت او گام بردارد و به قومی که در میان اقوام پراکنده و متفرق است مژده و تسلی دهد.

خدای مهربان کاهن عادل را به سوی ما بفرست.

همان که رانده شده در پس پرده غیبت خواهد ماند، تا تختی به روشنی خورشید و درخشندگی الماس برای او آماده شود.[9]

پی نوشت ها

[1] سفر پیدایش: فصل 12 بند 7، فصل 13 بند 15 و فصل 15 بندهاى 5- 8.

[2] سفر پیدایش: فصل 17 بندهاى 5- 8- 20 و فصل 18 بند 19.

[3] یسى به معنى قوى، نام پدر داود است.( قاموس کتاب مقدّس، ص 951)

[4] کتاب اشعیاء نبى: فصل 11 بندهاى 1- 10.

[5] کتاب اشعیاء نبى: فصل 65 بندهاى 9- 13 و 18- 20.

[6] کتاب دانیال نبى: فصل 12 بندهاى 1- 5 و 10- 13.

[7] کتاب حبقوق نبى: فصل 2 بندهاى 3- 5.

[8] این متون که قدمت تاریخى فراوان دارد و عموما به قبل از میلاد مسیح برمى‏گردد، در« بحر المیت» به دست آمده، به« مخطوطات قمران» شهرت یافته، در سه مجلد، در 1737 صفحه‏ى وزیرى به نام« کتابات ما بین العهدین» منتشر شده است.

[9] انتظار مسیحا در آیین یهود، ص 179.